Lezen en weggeven 2023

CongresWereld heeft het afgelopen jaar een groot aantal boeken voor je gelezen en gerecenseerd. Met een grote verscheidenheid aan onderwerpen en voor ieder wat wils. Leuk voor jezelf maar ook om weg te geven. Allemaal actueel en zeer de moeite waard. In dit artikel hebben we ze  bij elkaar gezet met een link naar de recensie. Maakt het kiezen wat makkelijker…

HR met ballen
De HR-professional is vaak het pispaaltje binnen de organisatie of de grote onzichtbare. Maar Human Resources, personeel dus, is de belangrijke pijler van het bedrijf. Omzet en winst worden als belangrijker gezien dan het investeren in medewerkers. Maar zonder die medewerkers is er toch niets en niemand om die omzet mee te maken… Hoe toon je ballen als HR-professional? Bob Zeegers zet het even haarfijn op een rij met humor en scherp inzicht...
Auteur: Bob Zeegers
Uitgever: Van Duuren Management

Niet appen tijdens het eten
We zijn met ons allen toch wel echte digi-monsters geworden. We leven digitaal, communiceren voor werk en privé digitaal en liefst door elkaar. Laten ons informeren digitaal. Informeren de ander gevraagd en vooral ongevraagd digitaal. Daten digitaal. Voeden op digitaal en maken ruzie digitaal. En dat laatste kunnen we echt heel goed is gebleken.
Auteurs: Sanne Kanis en Aaron Mirck
Uitgever: Bot uitgevers

Teaming de nieuwe realiteit van samenwerken
Teams zijn het kloppend hart van de organisatie. De laatste decennia werken we steeds meer in teams. Het is hard werken om dat goed te doen. Ruim 85 procent van de beroepsbevolking werkt in een of meerdere teams tegelijkertijd. Hoe functioneert jouw team optimaal en hoe functioneer jij optimaal in het team? Het is geen race wie de beste is, maar een manier om tot een/het resultaat te komen.
Auteur: Hans van der Loo
Uitgever: B+B Vakmedianet

Cultuurdingetje, hè...?
We doen het lekker allemaal samen. Zo gezellig en iedereen heeft evenveel inbreng. Het is net een grote familie bij ons dus ik zet graag een tandje bij. Vaak duurt het lang om tot een beslissing te komen omdat we alle belangen willen meewegen. Herkenbaar? Of is het meer de angst om het fout te doen. Laten we vooral niet te snel, te veel en te haastig… Er zouden onderweg eens mensen van de kar vallen. Dat willen we niet…
Auteur: Maaike Thiecke
Uitgever: Van Duuren Management

C’est le ton qui fait la musique met minder ego en meer resultaat (2 recensies)
Als een krijger in de kantoortuin
Als een krijger in de kantoortuin. Soms komt er zomaar een boekje voorbij dat er niet alleen qua vormgeving heel aantrekkelijk uitziet, maar ook heel prettig wegleest. De schrijver Caspar Gesthuizen legt hierin uit hoe je met de principes uit de oosterse vechtkunst weerbaarder kunt worden op het werk. Van denken naar zijn en met beide voeten stevig op de grond. Rustig en doelbewust leven met aandacht en respect voor de ander en voor jezelf.
Auteur: Drs. Caspar Gesthuizen
Uitgever: S2 Uitgevers

Daarom doen ze dat
Ben jij ook wel eens ten prooi gevallen aan gaslighting of shine blockers? Ongelukkig of onzeker in je werk? Frustraties, irritaties, onderuit gezaagd. Het valt niet altijd mee om je staande te houden in je werk, privé of sociale omgeving. Miscommunicatie, onbegrip, horken, onzekerheid, betweterigheid. Een kleine greep uit alles wat voorbij komt in je leven. Wat doe je eraan, ermee of ertegen. Waarom doen ze dat? Kun je lezen in Daarom doen ze dat van Danny Mullenders. Kortom C’est le ton qui fait la musique.
Auteur: Danny Mullenders
Uitgever: Van Duuren Management

They Ask, You Answer
Leert jou de klant centraal te stellen en niet eerst je eigen propaganda te pushen. Ongeveer 80 procent van de aankoopbeslissingen wordt genomen op basis van online gevonden informatie. Dus nog voor er contact met jou en jouw organisatie wordt gezocht. Je moet dus in die eerste 80 procent al het verschil kunnen maken en dan zeker die overige 20 niet laten versloffen.
Auteurs: Marcus Sheridan en Danielle Navas-Brandt
Uitgever: BigBusiness Publishers

Homo Timidus - over angst, onzekerheid en moed
Het is een boek vol herkenning en goed geschreven met respect naar de lezer. We zaaien op alle fronten angst en niet alleen de politiek en overheden. Nee op ieder vlak kunnen we er wat van. Macht ‘regeert’ door angst en wij mijden graag alle risico’s, omdat we er niet op afgerekend willen worden. Presteer je niet, dan is het ‘dag’ baan. Bij te weinig omzet, vallen er rake klappen. En morgen of volgende week valt het dak van de hemel op ons hoofd. Het beperken van risico’s kan nodig zijn, maar mag niet leiden tot verstikking van persoonlijke groei en mentale gezondheid.
Auteur: Edwin Zasada
Uitgever: Scriptum

Communiceren: appeltje-eitje of hersenbreker (3 recensies)
Het Communicatie Moedel compact
Goede communicatie is voor iedere organisatie belangrijk. Hoe pak je dat echter aan? De kans dat je weinig impact hebt met je communicatie is groot als je er geen goede strategie aan verbindt. Zoals bij alles waar je resultaat mee wilt behalen, vraagt ook dit tijd en voorbereiding. Hoe makkelijk is het dan als er een praktisch handboek is dat je helpt bij het maken van de juiste strategie.
Auteur: Wil Michels
Uitgever: Boom

Moest er nog eens bijkomen van niet
Weg met egostrelende franje en overtollig woordgebruik. De nietszeggende inkoppertjes. Super leuk boek. Goed geschreven en humoristisch wat het lekker leesbaar maakt. Wat wil je als lezer nog meer? Dit boek wordt jouw grote vriend bij het schrijven van teksten. En het levert je ook nog het fijnste zinnetje op als reactie op je eigen teksten. Of liever nog op de teksten van een ander. ‘Moest er eens bijkomen van niet’.
Auteurs: Willem Verdaasdonk en Rick Evers
Uitgever: AnderZ

Hoe werkt dagelijkse communicatie?
We voeren honderden gesprekken op een dag. Zomaar tussen neus en lippen door. En met heel veel intonatie en non-verbale communicatie. Er gebeurt veel meer dan alleen maar woorden spuien. Waarom geven we antwoord op een al dan niet gestelde vraag? Waar dienen stiltes voor en waarom vullen we die graag op? Hoe kun je sturen in een gesprek?
Auteurs: Het AWIA-collectief
Uitgever: Sterck & De Vreese

AI: Scary or sexy as hell? (2 recensies)
AI in marketing  (Winnaar PIM Marketinig Literatuurprijs 2023)
‘Marketing zoals we het nu kennen houdt op te bestaan’, daarvan is Charida Dorder, marketingdeskundige en auteur van het boek ‘AI in marketing’, overtuigd. We kunnen er niet meer omheen. Artificial Intelligence is ons leven ingekomen en zal zeker niet meer verdwijnen. Sterker nog het zal een steeds grotere plek innemen. Dus hoe kunnen we het inzetten in ons geweldige vak en in onze mooie branche? Wat verandert er voor mij? En ben ik straks misschien overbodig?
Auteur: Charida Dorder
Uitgever: Van Duuren Management

Meversum en Zinnen met Spelen
Wat nou als we het even helemaal niet zien zitten? In de knoop zitten met onszelf of gewoon overvoerd en oververmoeid zijn? De stap naar een psycholoog of psychotherapeut is tegenwoordig niet meer zo groot. Maar wat als deze therapeut een avatar is gebaseerd op artificial intelligence? Is dat dan sexy of scary as hell? Een autobiografische zoektocht naar zichzelf en de toenemende invloed van AI op ons leven. Een toevoeging of een overname?
Het betreft hier twee boeken: Zinnen met Spelen en Meversum. Twee zeer verschillende boeken van dezelfde auteur met toch een flinke synchroniteit. Beide boeken gaan over aantrekken, afstoten, opnemen, er omheen draaien, integreren en differentiëren. Emotie en energie zijn duidelijk met elkaar verbonden.
Auteur: Marcia van Oploo
Uitgever: Cansvast

Netwerken: een vak apart! (2 recensies)
Lekker anders net(z)werken
Gaan voor meer diversiteit. Zoeken naar de gezichten achter de netwerken waar veelzijdigheid voor nieuwe perspectieven zorgt. Volg enthousiast je pad en sta open voor andere inzichten. Zuig ze als het ware op en doe ermee wat je wilt. Leer mensen kennen, meningen kennen en bouw aan een netwerk. Dat doen we al ons hele leven lang. Het begon al op school of misschien al daarvoor in de zandbak. Dus waarom zouden we het nu niet meer kunnen?!
Auteur: Anouk Ellen Susan
Uitgever: mediamixx GmbH

Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn
Laten we linken! En dan voeg ik je toe aan al mijn andere connecties. Dan wordt mijn bereik op dit zakelijke netwerk nog groter en breder of toch niet… Hoe krijg ik een kwalitatief sterk netwerk en wat wil ik ermee bereiken. Zakelijk linken, LinkedIn. Je kunt er niet meer omheen. Meer dan 9 miljoen gebruikers al in Nederland. Hoe zet je dit in als een krachtige marketingtool?
Auteur: Ina Boer
Uitgever: Sequoia Uitgevers

Nee zeggen loont
Nee zeggen loont. Dump de klant voor wie je niet wilt werken. De titel en subtitel van het boek van Jennifer Delano. Grenzen aangeven en grenzen bewaken. Kortom een oproep tot professionaliteit. Want iedereen kent ze wel. Klanten voor wie je niet zou moeten willen werken. Omdat ze niet duidelijk zijn, geen keuzes kunnen maken, eindeloos zeuren, respectloos zijn, niet betalen enzovoorts. Trekken aan een dood paard heeft nog nooit zin gehad.
Auteur: Jennifer Delano
Uitgever: Van Duuren Management

Burn-out is een bitch
Meer dekkend dan deze kop kan de kop voor het gelijknamige boek van Edwin Tromp niet zijn. Hij noemt het zelf hét zelfhulpboek voor alle zelfhulphaters. Voor alle burn-outers maar ook voor iedereen die een schop onder de kont nodig heeft. Een vlotte schrijfstijl, de nodige humor, zelfspot, kwetsbaarheid en zeer direct. Zelf lezen en weggeven. Vast heel herkenbaar voor de meesten onder ons.
Auteur: Edwin Tromp
Uitgever: S2 Uitgevers

Fundament van succes
Ondernemers willen impact maken. Ze hebben ambities en willen die graag verwezenlijken en hebben daar alles voor over. Maar waarom lukt het de een wel en de ander niet. Femke Hogema laat aan de hand van De Ondernemingspiramide zien hoe je een bedrijf kunt laten groeien. Hoe je van zzp’er kunt groeien naar een miljoenenbedrijf. Een aanrader voor de ambitieuze zzp’er of startende ondernemer. Of zelfs voor diegenen die overborrelen van creativiteit en daar de markt mee willen veroveren.
Auteur: Femke Hogema
Uitgever: Van Duuren Management

Generatie ooit genoeg?
Druk, drukker, drukst. Herkenbaar? We zijn vreselijk druk. Leven in de tijd van de onbegrensde mogelijkheden. Opgevoed met het credo: Als je maar hard genoeg werkt kun je alles bereiken wat je wilt. Keuzes voor onze toekomst worden al in onze hele jonge jaren voorbereid en aangestuurd. Daar wordt thuis al mee begonnen maar vanaf groep 1 op de basisschool gaat de aansturing pas goed los. Kleuteren is er nauwelijks meer bij, want zodra het kan gaan we en masse een sport doen, de noodzakelijke zwemles volgen of op club. Iedere afspraak nauwkeurig bijgehouden op de familieplanner. Overzicht is van groot belang en zo kunnen we lang vooruit plannen.
Auteurs: zeventien schrijvers
Uitgever: AnderZ

De woordvoerder
Woordvoerder is een heel lastig vak, ook een heel mooi vak indien goed beoefend. ‘De belangen zijn vaak groot. Je weet niet wat de journalisten je gaan vragen. Hoe zorg je er dan voor dat zowel je werkgever als de luisteraars en de media tevreden zijn met de antwoorden die je geeft? Hoe ga je om met uitgelekte of heel gevoelige informatie? Hoe voorkom je verkeerde beeldvorming?’
Auteur: Lukas Burgering
Uitgever: Van Duuren Management

Destructief leiderschap
Het komt maar al te vaak voor. Pestgedrag, machtsspelletjes, intimidatiegedrag of wegkijken. We hebben het vast allemaal gezien, meegemaakt of misschien zelfs aan meegedaan. Niet of nauwelijks opgepikt door het management of zelfs gebagatelliseerd of ontkend. Joost Kampen schreef er een boek over Destructief Leiderschap waarin hij niet zozeer kijkt naar vervelend en grensoverschrijdend gedrag van medewerkers, maar het zoekt bij de basis. In dit geval ontbrekend leiderschap.
Auteur: Joost Kampen
Uitgever: Boom

De projectsaboteur
Creëer onduidelijkheid, manipuleer en voed de angst. Een kleine handgreep uit de handvatten die Dion Kotteman en Jeroen Gietema de lezer bieden om een geweldig projectsaboteur te worden. Zorg voor een flink rookgordijn en manipuleer er op los. Dat vraagt wel wat oefening en is nog niet zo makkelijk als je misschien denkt. En voor jouw tegenstander geldt: keep your friends close… keep your enemies closer.
Auteurs: Dion Kotteman en Jeroen Gietema
Uitgever: Van Duuren Management

Meeting, by Default of by Design
Van standaard naar maatwerk. Meetings, by Default or by Design geeft de handvatten hoe je van jouw evenement iets bijzonders kunt maken. Noem het conceptontwikkeling of eventdesign, maar zeker is dat met een beetje meer moeite de resultaten beter zijn, het evenement naar een hoger niveau getild wordt en je meer bereikt. Een goed evenement is als een exclusieve wijn met het juiste bouquet bij een goed diner. De sommelier is de expert die als geen ander weet welke wijn hierbij past. Meetings by Design zijn als goede wijn, die jij als organisator aan de bezoeker aanbiedt.
Auteurs: Mike van der Vijver en Eric de Groot
Uitgever: Mindmeeting

Verblind door leads
De koning is dood, leve de koning! Met andere woorden leadmarketing zoals we het kenden is achterhaald. Het draait nu om Account-Based Marketing. De afgelopen jaren is marketing en sales behoorlijk veranderd. Dit onder andere door de invloed van social media, kunstmatige intelligentie, ChatGPT enzovoorts. Tevens is de potentiële koper een stuk mondiger geworden en weet deze waar hij de informatie vandaan moet halen zonder overal koopsignalen af te geven. Waar leadgeneratie misschien voor kleinere bedrijven nog werkt, voor grotere is dat al een heel ander verhaal.
Auteur: Pierre Vanderfeesten
Uitgever: S2 Uitgevers

Wat maakt de mens?
Wat maakt de mens? Onze lichamelijkheid in relatie tot techniek en wetenschap. De subtitel is al voldoende voor menigeen om de stekels op te zetten. Techniek lijkt ons steeds meer in te halen. ChatGPT, Artificial Intelligence, Machine Learning. Wat onderscheidt ons nu echt als mens. Is dat omdat mensen rationeel zijn en creatief? Maar met onze intelligentie hebben we computers ontworpen die dat ook kunnen en vaak zelfs beter. Dus zijn computers dan mensen? Zet ons aan het denken over hoe wij dat ervaren en erop reflecteren. Geeft de mogelijkheid tot zeer creatieve en vernieuwende ideeën…
Auteurs: Kirsten Poortier, Erik Myin, Peter-Paul Verbeek
Uitgever: Boom

Met focus en trefzeker over de finish (3 recensies)
Organiseren op je voorvoeten
Steeds zoeken naar balans is geen teken dat je organisatie wankel is, maar juist een teken van je wendbaarheid’. Een organisatie die op haar voorvoeten staat, kan wendbaar, snel en zonder gedoe reageren op onvoorspelbare dynamiek in de omgeving. Een duidelijke boodschap voor deze tijd waar we heel wendbaar moesten zijn en waren, maar waar we weer terug lijken te vallen in de makkelijke comforthouding die we nog van ‘vroeger’ kenden.
Auteur: Mark Nijssen
Uitgever: Boom

ACE
Wil jij weten wat er allemaal in jou zit en hoe je volledig in je kracht komt? Durf jij de confrontatie met jezelf aan te gaan? Ben je echt all-in? Een deel van de flaptekst van ACE geschreven door Pauline Mulder. In 7 stappen wil zij je helpen om je droomdoelen te bereiken. Ze coacht je op een laagdrempelige manier om dat te bereiken. Met haar achtergrond als ex-topsporter leidt ze je via een no-nonsense route naar de eindstreep of beter gezegd de overwinning.
Auteur: Pauline Mulder
Uitgever: AnderZ

Presteren op F1-niveau
We hebben een winnaar! Hij doet het goed ons F1-kanon Max Verstappen. Hij is pas 25 jaar oud en al meervoudig wereldkampioen met een enorme reeks overwinningen die daar omheen hangen. Hoe doet zo’n man dat toch? Wat is er nodig om zo te presteren en wat maakt het verschil? We racen ons een weg naar succesvol ondernemerschap aan de hand van Presteren op F1-niveau van Ronald Koopman. Want in velen van ons zit een winnaar. Moet je er wel heel veel moeite voor willen doen.
Auteur: Ronald Koopman
Uitgever: Expertboek

Hoera de bewuste mens is terug! (2 recensies)
Anders groeien
De mens centraal en niet als menselijk kapitaal of als poppetje of fte’er, maar de mens als mens. Met al zijn of haar kwaliteiten, eigenschappen, gevoelens, gedrevenheid en persoonlijkheid. Die zetten we centraal als we medemenselijk ondernemen. Het gaat een stapje verder nog dan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, dat sterk vanuit de organisatie denkt. Dit geeft MVO een extra invulling door de mens centraal te stellen. De mensen binnen de organisatie, maar ook buiten de organisatie en in ieder aspect van het traject.
Auteurs: Harry Hummels en Erik Hilgers
Uitgever: Van Duuren Management

Allianties voor een duurzame toekomst
Steeds meer mensen verbreden hun perspectief op de toekomst. Ze maken zich zorgen over de toekomst als het gaat over onder andere klimaat, de polarisatie van de samenleving, pandemieën enzovoorts. Problemen die ons rechtstreeks raken. Dat doen ze al jaren, maar de laatste jaren lijkt de urgentie te groeien. De behoefte om krachten te bundelen en samen te gaan voor een betere toekomst is groot. Maar ja, hoe doe je dat dan? Hoe behoud je je eigen identiteit, blijft het respect voor de ander en blijft de dialoog gaande? Samengaan in netwerken of allianties voor een duurzame toekomst. Makkelijk bedacht, moeilijk in uitvoering. Daar komt nogal wat bij kijken.
Auteurs: Jaap Boonstra en Marcos Eguiguren
Uitgever: Boom