Communiceren: appeltje-eitje of hersenbreker

Weg met die nietszeggende inkoppertjes. Moest-er-nog-even-bijkomen-van-nietjes. Communiceren is meer dan het schrijven van hele lappen tekst zonder inhoud. Het voeren van ellenlange gesprekken alleen al om het praten zelf. Of om onze eigen stem te horen. We doen het allemaal de hele dag, iedere dag en al ons hele leven lang. We maken ruzie, contact en zijn ons heerlijk onbewust bewust van gespreksregels, taalkunstjes enzovoorts. Wij lazen 3 boeken over communicatie. Moest er nog even bijkomen van niet, Hoe werkt dagelijkse communicatie? en om alles te koppelen Het Communicatie Model compact. Kun jij straks even lekker communiceren…

Moest er nog eens bijkomen van niet

Weg met egostrelende franje en overtollig woordgebruik. De nietszeggende inkoppertjes. Super leuk boek, ‘Moest er nog eens bijkomen van niet’ van Willem Verdaasdonk en Rick Evers. Goed geschreven en humoristisch wat het lekker leesbaar maakt. Wat wil je als lezer nog meer? Dit boek wordt jouw grote vriend bij het schrijven van teksten. En het levert je ook nog het fijnste zinnetje op als reactie op je eigen teksten. Of liever nog op de teksten van een ander. ‘Moest er eens bijkomen van niet’.

Twijfel jij aan je teksten? Geven ze wel goed weer wat je te vertellen hebt en trigger je daarmee de lezer of klant? En dan wordt tekstschrijven zomaar een vak. Dat is misschien een beetje eng, maar Verdaasdonk en Evers helpen je graag verder. Laat dat ‘misschien’ trouwens maar weg. Dat is doodeng, maar ook heel leuk. Want nu begint het nadenken en het helpt dan toch om af en toe dat zinnetje er even naast te leggen. Maakt teksten een stuk leesbaarder.

Oja en ze helpen je ook om de lezer te prikkelen. Anders ben je nog steeds even ver van huis. Zoals zij het zelf zeggen: Je wilt geen moest-er-nog-eens-bijkomen-van-nietjes schrijven. Bijvoorbeeld: Wij zijn ‘een professioneel bedrijf met service hoog in het vaandel’, daar pak je geen lezer mee. Dat zeggen je concurrenten ook. ‘

Dit is een fijne opvolger van het boek ‘Schrijf eens even normaal joh’. Ik ben over beide boeken heel enthousiast. Nieuwsgierig? Lees het boek. Lees de boeken. Een recensie is ook maar een mening.

Lynn van de Steen

Over de auteurs:
Willem Verdaasdonk
leert mensen beter te schrijven. ‘Iedereen kan dat leren’, vindt hij en dat laat hij zien in zijn trainingen. Hij staat bekend om zijn oneliners. ‘Je schrijft nooit voor een doelgroep, maar altijd voor mensen.’ Willem is echt blij als hij merkt dat mensen lol beginnen te krijgen in schrijven.
Rick Evers is trainer en tekstschrijver met 25 jaar ervaring. Hij maakt overal in Nederland mensen blij met praktische schrijftrainingen. En daarbij is humor een belangrijk onderdeel, want saaie trainingen zijn er volgens Rick al genoeg.
Uitgever: Anderz (is een imprint van Van Duuren Management)
ISBN: 9789462962187

Hoe werkt dagelijkse communicatie?

We voeren honderden gesprekken op een dag. Zomaar tussen neus en lippen door. En met heel veel intonatie en non-verbale communicatie. Er gebeurt veel meer dan alleen maar woorden spuien. Waarom geven we antwoord op een al dan niet gestelde vraag? Waar dienen stiltes voor en waarom vullen we die graag op? Hoe kun je sturen in een gesprek? Het AWIA-collectief heeft van deze studie hun beroep gemaakt. Zij schreven het in heldere taal voor ons op.

Ze legden een aantal gesprekken onder de microscoop. 'Hoe werkt dagelijkse communicatie' geeft antwoord op bovenstaande vragen en nog veel meer. Kennelijk gelden er toch bepaalde ‘ongeschreven’ gespreksregels. Deze pikken we in de loop van ons leven op. En deze kennis gebruiken we om te voorspellen wat de ander gaat zeggen.

We doen dat in ons privéleven en ons werkleven. Het geeft een heel andere kijk op het voeren van vraaggesprekken. Het geven van presentaties en het leiden van paneldiscussies. Het is geschreven door mensen die gefascineerd zijn door de finesse en geraffineerdheid van deze gespreksregels.

Lynn van de Steen

Over de auteurs:
Het AWIA-collectief
groepeert onderzoekers die van de studie van gesprekken hun beroep hebben gemaakt. Guusje Jol, Iris van der Scheer, Joyce Lamerichs, Lotte van Burgsteden, Marije van Braak, Mario Veen, Mieke Breukelman, Mike Huiskes, Myrte Gosen, Roel van Veen, Tessa van Chaldorp, Tom Koole en Wyke Stommel zijn gefascineerd door de finesse en de geraffineerdheid van de regels van het gesprek.
Uitgever: Sterck & De Vreese
ISBN: 9789464711219

Het Communicatie Model compact

Goede communicatie is voor iedere organisatie belangrijk. Hoe pak je dat echter aan? De kans dat je weinig impact hebt met je communicatie is groot als je er geen goede strategie aan verbindt. Zoals bij alles waar je resultaat mee wilt behalen, vraagt ook dit tijd en voorbereiding. Hoe makkelijk is het dan als er een praktisch handboek is dat je helpt bij het maken van de juiste strategie. Het Communicatie Model compact van Wil Michels helpt daarbij.

Met dit boekje bij de hand, spaar je een hoop tijd en werk je lekker efficiënt aan je eigen communicatie.

‘Het Communicatie Model is het resultaat van jarenlange praktijkervaring en nauwe samenwerking met studenten, docenten en professionals die hun eigen waardevolle inzichten met Wil Michels hebben gedeeld. Voor een geslaagde communicatie is het van belang dat organisatiestrategie, communicatiestrategie en acties aan elkaar worden gekoppeld.’

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Wil Michels
is auteur van het Handboek Communicatie, Communicatiestrategie en Fanstrategie. Als geen ander is hij in staat om complexe zaken helder te maken. Wil geeft elke week lezingen en workshops over communicatiestrategie, fanstrategie en creatief denken. No-nonsense, humor en een verrassende output kenmerken zijn aanpak.
Uitgever: Boom
ISBN: 9789024452255