Netwerken: een vak apart!

Dé netwerkbranche bij uitstek is toch echt de congresbranche. Zoek maar eens op afbeeldingen van congressen of beurzen en je ziet groepen mensen die geanimeerd met elkaar in gesprek zijn. Zakelijke social media nemen een steeds grotere plaats in. Netwerken is zakelijk niet meer weg te denken, maar niet voor iedereen even makkelijk. Ben je wat introverter dan kan het een aardige belemmering vormen. Anouk Ellen Susan schreef het boek ‘Lekker anders net(z)werken en van de hand van Ina Boer kwam het boek ‘Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn’. Deze boeken geven goede handvatten voor fysiek en digitaal netwerken.

Netwerken doen we allemaal. Dat is niet iets van de laatste jaren, want we doen dat allemaal al zolang we op deze wereld rondlopen. “Zullen we vriendjes zijn?” is de voorloper van “Laten we linken”. Het eerste riepen we al toen we voor het eerst buiten gingen spelen of het schoolplein opstapten. Het tweede is de volwassen versie van contact maken via social media. Netwerken, digitaal en fysiek. Niets nieuws onder de zon, maar het kan wel veel leuker en efficiënter.

Anouk Ellen Susan beschrijft in ‘Lekker anders net(z)werken’ de verschillen tussen typisch Duits en typisch Nederlands netwerken. Hoe netwerken mannen en vrouwen en wat zijn de verschillen tussen jongeren en ouderen. Ze benoemt de veelzijdigheid en leert de lezer hoe leuk netwerken kan zijn, zowel digitaal als fysiek. Ina Boer leert de lezer in ‘Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn’ hoe je van dit sociale medium een goed marketinginstrument kunt maken. Wat je moet doen om op te vallen en wat je vooral niet moet doen. Digitaal netwerken is niet iets dat je er zomaar bij kunt doen.

 Laten we eens lekker anders netwerken
 

Laten we eens lekkers anders net(z)werken met Anouk Ellen Susan. Gaan voor meer diversiteit. Zoeken naar de gezichten achter de netwerken waar veelzijdigheid voor nieuwe perspectieven zorgt. Volg enthousiast je pad en sta open voor andere inzichten. Zuig ze als het ware op en doe ermee wat je wilt. Leer mensen kennen, meningen kennen en bouw aan een netwerk. Dat doen we al ons hele leven lang. Het begon al op school of misschien al daarvoor in de zandbak. Dus waarom zouden we het nu niet meer kunnen?!

Anouk heeft een heel toegankelijk boekje geschreven over netwerken. Lekker anders netwerken. Zij interviewde 65 netwerkexperts die hierover vertellen vanuit hun optiek en werkomgeving. Ze is Nederlandse met een Keuls hart, zoals ze zelf zegt. En bovenal een netwerker pur sang. Bekend met zowel de Nederlandse als Duitse cultuur toont ze haarscherp de verschillen maar vooral de aanknopingspunten tussen beide netwerkculturen. Maar ook het verschil tussen de ‘oudere’ en jongere netwerker waarvan de laatste met digitale middelen is opgegroeid en zich geen leven meer zonder social media kan indenken. Wat is het verschil tussen de netwerkende vrouw en man? Kiezen we voor online of offline netwerken en wat zijn hiervan de voor- en nadelen? Zoveel inzichten en zoveel kansen.

Waar zij vooral op wijst bij netwerken is hoe belangrijk het is om open te zijn, geïnteresseerd en authentiek. Je anders voordoen dan je bent, kun je toch niet volhouden en je valt zo door de mand. Ook als je niet echt een netwerker bent, kun je netwerken leren. Aan offline netwerken geeft bijna iedereen de voorkeur, maar het mag wel wat creatiever worden aangepakt, zodat ook de meer introverte netwerker aan bod komt.

Daarnaast is er niets mis met online netwerken als je denkt aan het besparen van tijd en kosten. “De congresindustrie, de branche en de vergadercultuur bij bedrijven zijn sterk veranderd. Er is een nieuwe markt voor online of hybride evenementen die veel ruimte biedt voor thuiswerken en digitaal vergaderen en netwerken.”

Anouk noemt ook de explosieve groei van social media. Uit de privésfeer valt het niet meer weg te denken, maar ook professioneel groeit het aandeel. LinkedIn is hierbij verreweg favoriet. Een goed netwerk is een basis om op terug te vallen en kan je ook professioneel heel goed op weg helpen. Het biedt een enorm scala aan mogelijkheden en veel diversiteit wat een meerwaarde is voor iedereen.

Laten we gewoon lekker anders netwerken.

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Anouk Ellen Susan bekleedde als marketingmanager twee decennia leidinggevende functies. Inmiddels heeft ze haar eigen bedrijf in Professional Speaking, Coaching, Consultancy en Moderatie. Ze is een netwerker pur sang.

Uitgever: mediamixx GmbH
ISBN: 9783981053340

Laten we linken!
 

Laten we linken! En dan voeg ik je toe aan al mijn andere connecties. Dan wordt mijn bereik op dit zakelijke netwerk nog groter en breder of toch niet… Hoe krijg ik een kwalitatief sterk netwerk en wat wil ik ermee bereiken. Zakelijk linken, LinkedIn. Je kunt er niet meer omheen. Meer dan 9 miljoen gebruikers al in Nederland. Hoe zet je dit in als een krachtige marketingtool? Ina Boer schreef het meest leesbare handboek over LinkedIn dat ik ken: Hoe bedenk je de perfecte post op LinkedIn. Gelijk maar toepassen terwijl je leest! Ze geeft je er zomaar 10 ingrediënten voor…

Tsja LinkedIn… Een zakelijk platform. Het werd van een banensite een contentplatform. Laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk. Digitaal netwerken. De laatste jaren wordt de content steeds persoonlijker. Niets mis natuurlijk met een persoonlijk tintje aan zakelijke content. Maar hoe voorkom je dat je van dit zakelijke platform een afgietsel maakt van Facebook of Instagram? En hoe zet je dit sociale netwerk zo goed mogelijk in voor je eigen marketing of dat van je bedrijf? Dat is nog niet zo makkelijk.

In ‘Hoe bedenk je de perfecte post op LinkedIn’, gaat Ina Boer hier uitgebreid op in. Het is wel duidelijk dat als je er goed gebruik wilt maken en er optimaal van wilt profiteren, er veel tijd in gaat zitten. Dat vinden we heel normaal bij onze ‘overige’ marketing, maar bij LinkedIn gaat dat nog wel eens mis. Het vraagt ook voorbereiding. Zomaar iets posten omdat je denkt dat de wereld hierop zit te wachten, wil nog wel eens het doel voorbij schieten. Hoe vind je de balans tussen persoonlijke getinte professionele inhoud en onzinnige verhalen waar niemand op zit te wachten?

Wat wil je bereiken en wat is je doelgroep? Hoe verpak je de boodschap in vormgeving en inhoud? Hoe kun je dat zo tijdefficiënt mogelijk doen? Een paar vragen die je jezelf toch echt moet stellen. Wil je gevonden, gelezen en geliket worden, dan zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Dat kun je allemaal lezen in het boek van Boer. Belangrijk is in ieder geval dat je opvalt. Prikkelende teksten, niet te lang en een kop of inleiding die uitnodigt tot verder lezen. Kortom hoe maak je de perfecte content, de perfecte post waardoor je opvalt en gewaardeerd wordt. Durf inhoudelijke gesprekken aan te gaan. Als je een actief deelnemer wordt, groeit je kwalitatieve netwerk al snel.

“Veel ondernemers denken bij contentmarketing nog te veel vanuit de commerciële hoek. Ze plaatsen berichten waarin ze vertellen hoe goed hun product of dienst is. En juist daarvan is bekend dat het contraproductief werkt. Het ‘zenden’ van informatie is een van de belangrijkste redenen voor mensen om af te haken.”

Hoe je ze kunt triggeren om (weer) aan te haken, kun je lezen in Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn.

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Ina Boer is uitgeefcoach en LinkeIn- en marketingcoach voor ondernemers die een boek willen schrijven. Zij was 20 jaar uitgever van managementboeken, waarvan vele op managementboek.nl de nummer 1-positie bereikten en weet als geen ander hoe je goede content maakt.

Uitgever: Sequoia Uitgevers
ISBN: 9789090365763