Burn-out is een bitch

Meer dekkend dan deze kop kan de kop voor het gelijknamige boek van Edwin Tromp niet zijn. Hij noemt het zelf hét zelfhulpboek voor alle zelfhulphaters. Voor alle burn-outers maar ook voor iedereen die een schop onder de kont nodig heeft. Een vlotte schrijfstijl, de nodige humor, zelfspot, kwetsbaarheid en zeer direct. Zelf lezen en weggeven. Vast heel herkenbaar voor de meesten onder ons.

Voormalig CEO en investeerder Edwin Tromp wandelde met Bill Gates over de campus van Nyenrode, met John de Mol over de set van Big Brother, met Verstappen over de Formule 1-paddock en met David Beckham over het terrein van een voetbalexpo in China. Hij leek het helemaal voor elkaar te hebben tot een burn-out zijn leven totaal verziekte. In zelfhulpboeken kon hij het niet vinden. Nou dan ontwikkel je een eigen methode om van de burn-out jouw bitch te maken.

Een burn-out. Van de ene op de andere dag tot niets meer in staat zijn. Doodmoe, geen focus, geen inspiratie, een lijf dat aan alle kanten tegensputtert. Wanhopig zoeken naar manieren om hier weer vanaf te komen. Maar je moet zoveel bij al die zelfhulpmethoden. En daar zit hem juist de kneep. Moe, doodmoe! Waar haal je dan de puf vandaan om met zo’n methode aan de gang te gaan. En dan ook nog de omgeving die plotseling uit burn-out coaches blijkt te bestaan. Vlieg op! Je zult het toch echt zelf moeten doen en daar moet je ook het een en ander voor veranderen.

Tromp vertelt over zijn eigen burn-out en de manier waarop hij er weer bovenop kwam. De manier die voor hem werkte. Maar vooraf schopt hij nog een aantal waanideeën omver. Waaronder de grenzeloze zelfoverschatting dat je onmisbaar zou zijn. Nou niet dus. De wereld draait zonder jou ook wel door. En nog veel meer, maar die moet je zelf maar lezen.

En dan komt hij met 10 ‘eigenzinnige’ inzichten die hem er weer bovenop hielpen. Lekker laagdrempelig, want je hebt immers een burn-out dus het moet niet teveel inspanning kosten. En ze werken…. Tromp is in ieder geval rijker uit de burn-out gekomen. Hij heeft een aantal duidelijke keuzes gemaakt. Waaronder zich afsluiten van social media. Niemand zit te wachten op de familiekiekjes en hij had ook genoeg van wat hij het ‘vertegenwoordigersplatform’ LinkedIn vindt. Tsja, direct is hij wel…

Lynn van de Steen

Over de auteur:

Edwin Tromp studeerde marketing aan de Haarlem Business School en Bedrijfskunde aan Universiteit Nyenrode. Vervolgens werkte hij meer dan twintig jaar in de wereld van media en reclame. Zo was hij onder andere algemeen directeur bij Internetbureau Lost Boys en zat hij in de directie bij zowel Endemol als Talpa. Later investeerde hij als ondernemer en ceo in meerdere reclame- en social mediabureaus.

Uitgever: S2 Uitgevers
ISBN: 9789493282162