Domme antwoorden of domme vragen

Woordvoerder is een heel lastig vak, ook een heel mooi vak indien goed beoefend. ‘De belangen zijn vaak groot. Je weet niet wat de journalisten je gaan vragen. Hoe zorg je er dan voor dat zowel je werkgever als de luisteraars en de media tevreden zijn met de antwoorden die je geeft? Hoe ga je om met uitgelekte of heel gevoelige informatie? Hoe voorkom je verkeerde beeldvorming?’

Lukas Burgering, oud televisiejournalist en hedendaags woordvoerder, schreef hier een heel leerzaam en buitengewoon informatief boek over: De Woordvoerder – effectief en overtuigend spreken in de media. Het leuke van het boek is dat als je wilt leren een goede woordvoerder te zijn, je ook moet weten hoe de journalist te werk gaat. Daarmee is het boek niet alleen interessant voor woordvoerders, maar ook voor journalisten die op hun beurt leren hoe een woordvoerder te werk gaat.

We krijgen er in onze branche regelmatig mee te maken. De actualiteit is grillig en snel en de media zitten er bovenop. Voor je het weet staar je naar een microfoon of wordt de opname-apparatuur onder je neus geduwd. Onschuldige vragen zijn vaak minder onschuldig dan ze lijken en de belangen van jouw werkgever moeten wel beschermd worden. Zowel de journalist als de woordvoerder zijn erbij gebaat dat de informatie die gedeeld wordt accuraat is. Wat dan weer niet wil zeggen dat een goede journalist het niet zal laten om door te spitten naar pareltjes informatie, een primeur, een opvallende quote en soms zelfs modder.

Als het jouw taak is om de media te woord te staan dan kun je dat beter niet onvoorbereid doen. Een goede woordvoerder zal zich altijd goed voorbereiden. Luistert goed en weet wanneer het beter is om de mond te houden. Het is een vak apart. En zeker geen makkelijk vak. Want het gaat hier niet om het geven van jouw mening, maar je bent de spreekbuis van de organisatie. Jij voert het woord en bent op dat moment verantwoordelijk voor het beeld dat er neergezet wordt. Heel belangrijk hierbij is dat je niet liegt. Daar dien je geen enkel belang mee behalve dat je het onnodig mistig maakt.

Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden. Hoe clichématig dit ook mag klinken, het is een waarheid als een koe. Denk goed na bij wat je mededeelt en straal zelfvertrouwen uit. Kortom er komt heel wat bij kijken als je effectief en overtuigend wil spreken in de media. Dat geldt voor iedere branche en op ieder niveau.

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Lukas Burgering werkte dertien jaar als televisiejournalist voor de NOS. Daarna stapte hij over naar het bedrijfsleven. Hij houdt zich bezig met vraagstukken rondom communicatie, reputatie, crisis en mediastrategie.

Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 978089656827
Onder andere verkrijgbaar bij Managementboek.nl