AI: Sexy or scary as hell?

Artificial Intelligence is in ons leven gekomen en zal zeker niet meer verdwijnen. Daarvan is Charida Dorder, auteur van ‘AI in marketing’, overtuigd. Het is in ons leven gekomen en zal zeker niet meer verdwijnen. En wat als we het allemaal niet meer zien zitten. De stap naar een psychotherapeut is niet meer zo groot. Maar wat als dit een avatar is gebaseerd op AI? Marcia van Oploo verdiepte zich hierin samen met Leslie Gerkema. AI: Een toevoeging of een overname?

Er gaat geen dag meer voorbij of we krijgen ermee te maken. Artificial Intelligence. De media staan bol van mogelijkheden, waarschuwingen, complottheorieën, filosofische verhandelingen. ChatGPT neemt bijvoorbeeld een steeds prominentere plaats in.  Kortom het leeft… 

Spannend want het biedt een wereld van ongekende mogelijkheden. Door AI kunnen we veel processen vereenvoudigen en verdiepen en geeft het ons weer de mogelijkheid om ons creatieve brein aan het werk te zetten. Wij leveren immers de input.

Doodeng want waar houdt het op… We zijn in staat om steeds beter te ontwerpen en deze ontwerpen maken het weer mogelijk om zichzelf te vervolmaken. Zo ontstaat een steeds invasievere ontwikkeling waar de mens niet veel meer kan inbrengen. Dan leveren we misschien helemaal geen input meer, maar wordt de input binnen Artificial Intelligence doorgegeven.

En hoe zit het dan met veiligheid. Persoonlijke veiligheid als in privacy en algemene veiligheid. Hoe houden we de controle? Gaan we straks voor onze burn-out naar een psychotherapeut in de vorm van een avatar? En als AI emoties kan gaan tonen… waar houden de mogelijkheden dan op…

2 recensies

AI in marketing: vriend of vijand?
 

‘Marketing zoals we het nu kennen houdt op te bestaan’, daarvan is Charida Dorder, marketingdeskundige en auteur van het boek ‘AI in marketing’, overtuigd. We kunnen er niet meer omheen. Artificial Intelligence is ons leven ingekomen en zal zeker niet meer verdwijnen. Sterker nog het zal een steeds grotere plek innemen. Dus hoe kunnen we het inzetten in ons geweldige vak en in onze mooie branche? Wat verandert er voor mij? En ben ik straks misschien overbodig?

We maken er allemaal gebruik van bewust en onbewust. Artificial Intelligence. Dachten we eerst dat het was voorbehouden aan grote partijen als bijvoorbeeld Google. Inmiddels weten we allemaal dat onze kijk- en zoekvoorkeuren worden omgezet in gepersonaliseerde advertenties en informatie. We krijgen onze kledingsmaak bij voorkeur voorgeschoteld, gadgets, boeken, ‘interessante’ websites enzovoorts.

Het barst van de programma’s die marketeers helpen bij het meten en verzamelen van data. Algoritmen draaien overuren. En de marketeer van nu kan met behulp van AI zoveel efficiënter werken. Lever de input en de systemen doen de rest. Simpel gesteld natuurlijk, maar al die tijd die nu verloren gaat aan verzamelen, analyseren, filteren, nogmaals analyseren enzovoorts, kan natuurlijk veel nuttiger en efficiënter benut worden.

Charida Dorder heeft er een uitgebreid handboek over geschreven. Veel uitleg en voorbeelden zorgen voor een duidelijk verhaal over een onderwerp dat vaak onnodig moeilijk wordt uitgelegd. Het biedt duidelijke handvatten waar jij als marketeer direct mee aan de slag kunt gaan. Niet iets dat je in een half uurtje even tussendoor leest. Of toepast. Trek er de tijd voor uit. Neem de tijd om te onderzoeken en te experimenteren. Want wat voor de ene organisatie werkt, kan bij de andere organisatie de plank volledig mis slaan.

Of AI in marketing een vriend is of een vijand is volledig aan de lezer om te beoordelen. Charida Dorder geeft aan dat AI de marketeer niet vervangt, maar dat het ook niet genegeerd kan worden. Het vak is de afgelopen tien jaar al enorm veranderd en dat zal het altijd blijven doen. Voorbijgaan aan AI is er niet meer bij. Het kan veel tijd besparen en doelgroepgerichte informatie geven. Helpen bij het maken van goede e-mail- en advertentiecampagnes, maar de menselijke input is nog steeds nodig. Denk bijvoorbeeld aan de ethische kant, zoals bij vooroordelen, discriminatie, inclusiviteit en seksisme. Daar is AI nog niet altijd even goed op ingesteld…

AI in marketing: je kunt er niet meer omheen…

Lynn van de Steen

Over de auteur:

Charida Dorder is 10+ jaar werkzaam in het marketingvak en oprichtster van het platform aiformarketing-academy.co, dat marketing professionals ondersteunt bij het begrijpen en toepassen van Artificial Intelligence. Als spreker voor onder andere het AI-program aan de Ivy League Colombia University in New York focust Charida zich op het toegankelijk maken van AI. Daarnaast is ze member van de Nederlandse AI Coalitie, partner van het Responsible Applied AI programma aan de Hogeschool van Rotterdam, docent aan Beeckestijn Business School en begeleidt ze vanuit Axveco AI-trajecten voor mkb’ers en corporates.

Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 9789089656681

Meversum en Zinnen met Spelen

 

Wat nou als we het even helemaal niet zien zitten? In de knoop zitten met onszelf of gewoon overvoerd en oververmoeid zijn? De stap naar een psycholoog of psychotherapeut is tegenwoordig niet meer zo groot. Maar wat als deze therapeut een avatar is gebaseerd op artificial intelligence? Is dat dan sexy of scary as hell? Marcia van Oploo verdiepte zich hierin samen met Leslie Gerkema. Een autobiografische zoektocht naar zichzelf en de toenemende invloed van AI op ons leven. Een toevoeging of een overname?

Eigenlijk betreft het hier twee boeken: Zinnen met Spelen en Meversum. Twee zeer verschillende boeken van dezelfde auteur met toch een flinke synchroniteit. Beide boeken gaan over aantrekken, afstoten, opnemen, er omheen draaien, integreren en differentiëren. Emotie en energie zijn duidelijk met elkaar verbonden.

Filosoof en AI-expert Marcia van Oploo en psychotherapeut Leslie Gerkema brachten hun expertises en ervaringen bij elkaar, en ontdekten in taal verbindende sleutels van de psyche naar de natuurwetenschappen. De twee kwamen tot dit inzicht door gedichten die van Oploo in therapie schreef, en dit patroon blootlegden.

Zinnen met Spelen is een autobiografische roman in dichtvorm. De korte gedichten van Van Oploo en het perspectief van psychotherapeut Gerkema geven een bijzondere draai aan de gedichten en tonen ook wat deze met de therapeut doen. Een boek dat vraagt om doorlezen, waardoor je als lezer meegezogen wordt in de energie van de woorden. Een levenspad in woorden. Heel kostbaar om via deze indringende teksten dit pad mee te wandelen met Van Oploo. En heel veel stof tot nadenken.

Gerkema en Van Oploo ontdekten een vernieuwend en diepgaand inzicht over de aard van de mens en delen dit in het boek Meversum. Deze theorie houdt in dat alles - ook wij mensen – om elkaar heen draaien door ruimte en tijd, waarbij emotie de energie is die ons verbindt. Het verhaal van Meversum draait om deze theorie en geeft voldoende stof tot nadenken.

Een technothriller, een filosofie of een wekker om ons wakker te schudden? Ik weet het niet. Het liet mij achter met een groot unheimisch gevoel en laat mij niet los. Het boek maakt zeker wat in de lezer los. Het verhaalt over levens, angsten, eenzaamheid, liefde, woede, verdriet. Maar prominent aanwezig is Meversum, een kunstmatig intelligente wereld. Alle componenten voor een goede roman, maar dan wel met een hoofdrol voor AI.  We zijn er allemaal aan gewend dat AI deel uitmaakt van ons leven en een grote invloed heeft. Een steeds grotere invloed krijgt. En waar eindigt dat? In een virtuele wereld waar we intermenselijk contact nabootsen? Relaties tussen mens en robot? Of misschien de technomens, een robot met menselijk dna?

Lynn van de Steen

Over de auteur:

Marcia van Oploo is een multitalent. Ze studeerde Kunstmatige Intelligentie en Filosofie, en werkte jaren als beleidsonderzoeker op het gebied van onderwijs en zorgt. Daarna ging Marcia aan de slag als data-expert. Noodgedwongen kwam ze in de leer bij psychotherapeut Leslie Gerkema, met wie ze samen het boek Zinnen met Spelen onder het pseudoniem MvOP, Dichter bij Verbeelding uitbracht. Sindsdien werkt ze als kunstenaar bij Cansvast.

Uitgever: Cansvast
ISBN Meversum: 9789083333809
ISBN Zinnen met Spelen: 9789090360676