Boekkeuze: Teaming – de nieuwe manier van samenwerken

Teams zijn het kloppend hart van de organisatie. De laatste decennia werken we steeds meer in teams. Het is hard werken om dat goed te doen. Ruim 85 procent van de beroepsbevolking werkt in een of meerdere teams tegelijkertijd. Hoe functioneert jouw team optimaal en hoe functioneer jij optimaal in het team? Het is geen race wie de beste is, maar een manier om tot een/het resultaat te komen.

Het is tegenwoordig heel gewoon om deel uit te maken van een team, vaak zelfs van meerdere teams. Werken in een team is nog geen teaming. Dat is een proces dat je moet leren. Samen in teamverband aan een opdracht werken. Sommige teams hebben een meer statische structuur, minibedrijfjes in een bedrijf, maar andere zijn meer vloeibaar. Deze veranderen steeds van samenstelling en vorm. Ze komen zomaar op en verdwijnen na verloop van tijd weer, de zogenaamde pop-up teams.

Maar de basis is altijd hoe zorg je ervoor dat iedereen binnen een team goed samenwerkt. En daarnaast ook nog zichzelf kan onderscheiden. Teaming verbindt dit. Een team waarin niet goed wordt samengewerkt, zal het doel nooit bereiken. In een team moet iedereen zich veilig en gehoord voelen. Het moet niet weer het soms zoveelste hiërarchische bolwerk binnen een organisatie zijn. Dat vormt alleen maar eilandjes en creëert heel veel ongelukkige medewerkers.

De auteurs Hans van der Loo en Patrick Davidson zien vooral toekomst in pop-up teams. Deze teams spelen goed in op expertise, flexibiliteit en vernieuwing. Het houdt snelheid in processen en zet de juiste mensen voor een bepaalde periode bij elkaar.

Teaming – de nieuwe realiteit van samenwerken van Hans van der Loo en Patrick Davidson is een lijvig boek. Qua vormgeving een beetje lastig, want het heeft een liggend formaat, is gedrukt op stevig papier en bestaat uit iets minder dan 400 pagina’s en dat maakt het zwaar. Neem even de tijd om er doorheen te bladeren. Dan wordt de opbouw al snel duidelijk. Eigenlijk zijn het twee boeken in 1.

Het eerste deel is vooral theoretisch. Het geeft veel informatie over de achtergronden en aard van pop-up teams en teaming. Ieder hoofdstuk heeft een vaste opbouw: theorie, essentie, reflectievragen en praktijkles. Aan de hand van veel voorbeelden wordt de inhoud onderbouwd.
Het tweede deel is zeer praktisch en nodigt de lezer uit om aan de slag te gaan met tools, werkvormen en skills. Steeds een korte inleiding, met een duidelijk voorbeeld en de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan.

Kortom Teaming is een zeer compleet boek. Voor iedereen die in teams werkt of regelmatig teams ‘in het leven roept’. Hoe kun je dynamische teams laten uitgroeien tot een bouwsteen van organisatorisch succes.

Lynn van de Steen

Over de auteurs:

Hans van der Loo richt zich op zelfmotivatie en psychologische veiligheid in teams. Hij is onderzoeker, facilitator en auteur van meerdere bestsellers.