Juup de Kanter: "De behoefte aan menselijk contact blijft"

Juup Laarman de Kanter

“Ik ben een groot voorstander van de actieve aanpak, waarbij ook de verlegen of introverte deelnemer mee wordt genomen”, zegt Juup Laarman de Kanter docent aan de Hogeschool Utrecht en zelfstandig ondernemer van Juups impactvolle ontmoetingen. De naam van haar bedrijf zegt het al: impactvolle ontmoetingen, dat is wat haar enthousiast maakt. Voor haar zijn er geen beren op de weg, maar uitdagingen en nieuwe ervaringen.

Passie voor het vak blijkt uit het enthousiasme waarmee Juup praat over haar visie op de branche, de huidige ontwikkelingen, het trainen van organisatieteams en het overdragen van haar kennis aan studenten. Vorig jaar rond deze tijd spraken wij haar over hoe de markt zich post-covid had ontwikkeld. De event-ervaring tijdens de covidperiode werd grotendeels online ingevuld. Post-covid leek de deelnemer weer terug naar fysiek te willen. Hoe verhield zich dat tot conceptontwikkeling? Inmiddels zijn we weer een jaar verder. Artificial Intelligence heeft een steeds belangrijkere plek ingenomen in iedere tak van sport. Duurzaamheid, inclusie en diversiteit zijn ook niet uit te vlakken. Heeft dat gevolgen voor het maken en creëren van evenementen?
“In grote lijnen is het organiseren van events hetzelfde gebleven. Ik ben ervan overtuigd dat de behoefte aan menselijk contact blijft. Het zijn de details en de tools die we ter beschikking hebben die het anders maken. Het biedt nieuwe en creatieve mogelijkheden om invulling te geven aan een event, maar het doel blijft hetzelfde. Een goed event neerzetten. Ik ben daarnaast ook echt iemand die probeert de boodschap te laten voelen in plaats van hem te zeggen.”

Interactiviteit en verbinding

Bij Juup draait het om interactiviteit en verbinding. “Ik ben altijd een beetje wars van locaties waar ik het meubilair niet kan verschuiven of de ramen opendoen. En waar ik niet kan bewegen. Dat wil ik bij het maken van events maar ook bij interne trainingen en bij mijn studenten. Ik wil dat deelnemers variëren in duo’s, groepjes, lopen, staan, zitten omdat dat zorgt voor beweging en het verbinden mogelijk maakt. Daarnaast maak ik ook altijd bewust het verschil tussen stukjes alleen en stukjes samen zodat ook de stille stem gehoord wordt. Dat de deelnemers een goede denkvraag krijgen en ook input kunnen leveren zonder naar een microfoon te hoeven grijpen.”

...zodat ook de stille stem gehoord wordt.

Zijn we niet erg overdonderd door de sterke aanwezigheid van AI en wat dat kan betekenen voor de toekomst en eventueel voor het vak van eventmanager? Is het een vriend of de vijand?

“Er verandert inderdaad heel veel, maar ik denk dat de mens altijd wel nodig blijft om te controleren dan wel het eigen te maken voor de branche, de titel, de doelgroep. Natuurlijk was het wel even spannend. Het idee dat studenten er waarschijnlijk al veel verder mee bekend waren dan ik. Maar door het niet te zien als extra denker maar als inspiratiebron of coach voorkom je dat je overweldigd wordt. Ik gebruik het vooral voor creatieve processen en daar is het op veel manieren inzetbaar en dat is echt heel erg leuk en leerzaam. Dus in dat opzicht zie ik het niet als een vijand maar als een tool. Daar denkt iedereen verschillend over heb ik gemerkt. Ik heb de vraag gesteld aan mijn studenten. Vind je het leuk? Ben je er nieuwsgierig naar of wordt je er angstig van? Er was een maximum spreiding van tien tot één.”

Hoe zie jij de toekomst van het vak?

“Ik denk dat we de beroepen van de toekomst nog niet echt kunnen voorzien. Hoe de beroepen er dan uitzien durf ik niet te zeggen. Maar ik denk dat de behoefte aan menselijk contact en verbinding alleen maar groter wordt. Als je ziet hoe snel we weer terug zijn naar fysiek en de vormen die we bedenken hoe we een gesprek echt aangaan. Netwerken. Echt nieuwe mensen leren kennen. In beweging houden en brengen. Ik denk dat dat steeds belangrijker wordt. Het rituele karakter, het daadwerkelijk samenkomen, het samenzijn vieren. Mensen worden op het moment enorm overvraagd. Er is zoveel aanbod. We moeten zo hard werken door al die systemen en in tegenstelling dat ze ons helpen, wordt de druk alleen nog maar groter. En hoger. Juist die tegenhanger gaat zich aandienen. Hoe meer technologie hoe meer je gaat naar het ontmenselijken. En dan komt er toch een tegenreactie. Bij events gaan we natuurlijk geholpen worden door allerlei systemen en contentkalenders die klaar worden gezet. Maar ik verwacht dat het allemaal niet heel erg veel anders wordt binnen vijf of tien jaar. De behoefte aan gezien en gehoord te worden en vooral ook het erbij horen, blijft. Mijn mantra is nog steeds: Van stoelen naar doelen!”

Hoe pak je een evenement binnen een campagne aan?

Hands-on opleidingen

Zowel als docent als ondernemer brengt Juup haar enthousiasme en kennis graag over. Als trainer komt zij bij een grote verscheidenheid aan organisaties. Ook daar zoekt ze in haar trainingen naar verbinding en het creatieve vermogen van de deelnemers. En dat is niet anders bij haar studenten. Ze is een groot voorstander van de hands-on aanpak. Bij haar trainingen streeft ze ernaar dat de deelnemers uiteindelijk een eindproduct hebben of in ieder geval een concreet concept om mee verder te gaan. Zo ook bij haar studenten. Ze brengen hun kennis direct in praktijk.

“Ik ben voorstander van de hands-on opleidingen. AD-opleidingen* waar leren en praktijkervaring hand in hand gaan. Wij hebben zo’n drie jaar geleden heel erg ingezet op contentcreatie omdat stagiaires juist daarmee heel erg aan waarde winnen. Wat ze bedenken, kunnen ze er ook mooi uit laten zien. Bijna alle studenten krijgen in hun stage de opdracht de contentkalender in te vullen en te zorgen voor social media. Dat is echt iets van de laatste jaren. Ik denk dat onze markt op hoofdniveau nog steeds uit drie kerngebieden bestaat: Strategie en creatie, communicatie en productie. Hierbij noem ik expliciet communicatie omdat dat heel belangrijk is. Hoe pak je een evenement binnen een campagne aan? Met het direct opbouwen van praktijkervaring lever je een belangrijk element voor het vak van de toekomst.”

De Associate degree opleiding Event Manager die vanuit de Hogeschool Utrecht in Amersfoort wordt gegeven doet het erg goed en er is na het eerste jaar weinig uitloop van studenten. De behoefte aan de combinatie leren en praktijk is groot en de belangstelling vanuit de markt ook.

“Wij groeien als een malle. In Amersfoort zijn 170 eerstejaars gestart en is er maar 20 procent uitstroom. We verwachten dat die groei zich zal voortzetten. En natuurlijk zijn er wat groeipijnen, maar er komen steeds meer ervaren mensen doceren. Inmiddels zijn we ook gekoppeld aan diverse brancheorganisaties zoals IDEA en VVEM. We maken meer en meer deel uit van een groter geheel.”

We groeien als een malle.

*AD-opleidingen zijn praktijkgerichte opleidingen op hbo-niveau op niveau 5 die twee jaar duren.