Denken vanuit de klant

Voor goede marketing van een (zakelijk) evenement moet vaak ingezet worden op meer dan 1 medium. De keuze is groot. Het kiezen bij een campagne van elkaar versterkende media is niet eenvoudig. Een evenement is niet meer een opzichzelfstaande gebeurtenis om de boodschap over te brengen maar onderdeel van een marketingcommunicatiemix. CongresWereld in gesprek met Ment Kuiper, crossmediaspecialist en co-auteur van het Handboek Strategische Eventmarketing.

Actuele kennis en informatie over strategische eventmarketing is belangrijk. Ment Kuiper: “De maatschappij verandert, mensen veranderen en ook het gedrag en de behoeften van die mensen. Wij moeten als professional meebewegen en zorgen voor actuele kennis rondom die strategie en het inzetten van events. Dat begint al bij het vaststellen van de definitie van een event en de rol hiervan in jouw crossmediastrategie.”
Volgens het Instituut voor Event Marketing & Strategie is een event een georganiseerde tijdgebonden belevenis, afgestemd op de waarden en behoeften van de doelgroep, die wordt ingezet om de doelstelling van de opdrachtgever te realiseren.

“De mogelijkheden veranderen, de tools en media veranderen en het gedrag en de behoefte veranderen. Om daarop in te spelen moeten we steeds meer denken en handelen vanuit de behoefte van de klant dan wel bezoeker. Dat lijkt voor de hand liggend, maar het is moelijker dan je denkt. Wie heeft er elke dag contact met klanten en praat er ook mee?”

Hybride werken zorgt voor een andere invulling van tijd

“Een ander inzicht is het mediagebruik en onze tijdsindeling. Hybride werken en leven zorgt ook voor een andere invulling van de tijd. Wat is dan de toegevoegde waarde voor mij in de crossmediastrategie algemeen en voor het event specifiek?”

Op de vraag wat voor Ment persoonlijk de interessantste ontwikkeling in het vak is en hoe dan de ideale toekomst voor het evenement eruit ziet: “Alles wat met de impact van digitale ontwikkelingen te maken heeft in relatie tot marketing en communicatie. Waar dan uiteindelijk het event ook weer bij past. Een event waarbij de bezoeker zelf zijn pad, locatie en inhoud kiest. Soms kun je dat als strateeg bijsturen. Maar denk dan wel vanuit de klant en zorg voor een extra waarde. Dat kan ook een waarde zijn die de klant zelf nog niet herkent of erkent.”

Denken en handelen vanuit de klant en het toevoegen van waarde, vragen volgens Ment het grootste aanpassingsvermogen van de eventprofessional. “Het vinden van de grote gelijke deler in het zeer brede spectrum van behoeften is de uitdaging.”

Ment Kuiper is specialist direct, online en eventmarketing en crossmediastrategie. Hij richtte de vakorganisaties DeMeter en PIM op. Tijdens de Student Event Game ontwikkelde hij zijn didactische kwaliteiten. Zo werd hij de bedenker van NEXT Academy. Inmiddels is hij programmadirecteur bij SchaalX. Hier begeleidt hij aanstormend talent tot volwaardige (digitale) marketing- en communicatieprofessionals. Daarnaast coacht Kuiper professionals bij de ontwikkeling van marketing- en communicatiestrategieën.Hij schreef verschillende vakboeken en publiceert jaarlijks TrendDoc, dat inzicht geeft in de belangrijkste ontwikkelingen en veranderingen in marketing en business.

Zijn medewerking als co-auteur aan het Handboek Strategische Eventmarketing ziet hij als een leuke mijlpaal om met zoveel vakgenoten een dergelijk boek te kunnen schrijven.