Boekkeuze: Handboek Strategische Eventmarketing

Wow! Je zou maar in deze tijd de kans krijgen om betekenisvolle evenementen te mogen organiseren. Zeker met de bijna eindeloze mogelijkheden die er de laatste twee jaar zijn gecreëerd. Wat een geweldige, creatieve en spannende uitdaging! Het vraagt nu meer dan servicegericht zijn en organisatorisch inzicht. De eventprofessional van nu heeft meer mogelijkheden en uitdagingen om een mooi en goed evenement neer te zetten.

Het Handboek Strategische Eventmarketing van Leon Kruitwagen kan daarbij van grote waarde zijn. Het is voor de gedreven eventprofessional, van oude rot in het vak tot aanstormend eventtalent, geweldig om gebruik te kunnen maken van alle kennis en mogelijkheden die, heel overzichtelijk, zijn samengebracht in dit handboek. Want dat is het echt: een Handboek met een hoofdletter.

De afgelopen jaren en met name de laatste twee jaar werd er heel wat gevraagd van de creativiteit van de eventprofessional. In vliegende vaart werd er van offline een online variant bedacht en gemaakt en kunnen we ons nu niet meer voorstellen hoe het zou zijn als er niet minstens een hybride mogelijkheid is. Hiermee groeide het aantal mogelijkheden evenals de uitdagingen. ‘Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van data driven eventmarketing, neuromarketing, bereik en effectiviteit online events, eventcampagnes, doelgroepanalyse, het evenement als content generator, conceptontwikkeling, crossmediastrategie, digitalisering en effectmeting plus de vaardigheden van de eventprofessional’.

De grote hoeveelheden data waar we tegenwoordig over kunnen beschikken bieden ongekende mogelijkheden, maar moeten wel goed geïnterpreteerd worden. Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk is en zet de data in voor analyse; voor, tijdens en na het evenement.

De verwachtingen zijn hoger dan ooit gespannen. Een event is allang geen op zichzelf staand marketingonderdeel meer; het is onderdeel van een strategie. De eventprofessional heeft te maken met alle lagen en disciplines binnen de organisatie. De weg naar het event is lang en intensief en lang niet altijd even glamorous als het eindresultaat doet vermoeden. Hard werk, veel uren, eindeloos gepuzzel en toetsen, creativiteit maar ook veel heel veel rekenwerk. De voldoening als dat gelukt is van een geslaagd evenement waar de deelnemer het gevoel heeft echt bijgedragen te hebben en dat een visitekaartje is voor de volgende keer.

Gelukkig is er het Handboek Strategische Eventmarketing. Actueler dan dit boek kan er momenteel geen studieboek zijn. Een lijvig boek maar onderverdeeld in 9 hoofdstukken, die kleine miniboekjes op zich zijn. Waarin een apart onderdeel wordt behandeld dat weliswaar direct verbonden is met de overige content, maar dat heel goed afgerond te lezen is. Ieder hoofdstuk begint met een overzicht van de indeling van dit onderwerp en de leerdoelen. Alles gericht op het maken van een strategisch eventmarketingplan. Boordevol voorbeelden en overzichten. Ieder hoofdstuk heeft een gastauteur en ook dat geeft dit boek net dat beetje extra autoriteit per onderwerp.

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Leon Kruitwagen werkte na zijn studie bedrijfskunde aan Universiteit Nyenrode tien jaar als exportadviseur voor het Nederlandse MKB en voor het Netherlands Foreign Investment Agency in Frankrijk. Terug in Nederland is hij mede-initiator en directeru van IDEA (bureaus) en oprichter van onder ander het Genootschap voor Eventmanger, Platform Cultuur Locaties en G14. In 2017 droeg hij zijn bedrijf over aan collega Dirk Prijs. Sindsdien richt hij zich op educatie en onderzoek binnen het Instituut voor Eventmarketing & Strategie.

De coauteurs:
Annelies Krol, Pieter Bas Boertje, Nico Meyer, Marike Dragt, Maayke Könemann, Juup de Kanter, Ment Kuiper, Norbert Pollemans, Roderik van Grieken en Anne-Mieke van den Hoeven.

Handboek Strategische Eventmaketing is een uitgave van Noordhoff. ISBN 978-90-01-75363-4