Nieuwe internationale merk Brussels officieel gelanceerd

Tijdens de Brussels Urban Summit in SQUARE is het internationale merk BRUSSELS officieel gelanceerd. Het betreft een citymarketinginitiatief van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In 2021 lanceerde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een project om Brussel internationaal op een aantrekkelijke en coherente manier te positioneren.  

Rudi Vervoort, minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoegd voor het imago van Brussel en voor toerisme: "Steden in Europa en van over de hele wereld wedijveren vandaag meer dan ooit met elkaar om talenten, investeringen en bezoekers aan te trekken. Het is algemeen geweten dat er een ontegensprekelijk positief verband bestaat tussen het vermogen van een stad om internationale talenten aan te trekken en haar imago. Daarom willen wij met het nieuwe internationale merk BRUSSELS het imago van ons Brussels Gewest zowel bij de burgers als bij de economische besluitvormers in Europa en over de wereld kracht bijzetten door de schijnwerpers te richten op de vele culturele, erfgoedkundige, toeristische, economische, culinaire en ecologische troeven van het Brussels Gewest."

We Dare You to Be Yourself

Na een proces van 18 maanden waarin veel onderzoek werd gedaan en waarbij heel wat publieke en private stakeholders werden betrokken, is de nieuwe merkstrategie een feit. Ze kreeg de titel In Brussels, We Dare You to Be Yourself mee. Uitgangspunt is dat Brussel de ideale voedingsbodem is om jezelf te zijn. En jezelf te ontwikkelen.

De aantrekkingskracht van Brussel ligt hem in de authenticiteit van de stad. In een tijdperk waarin no filter het haalt op picture perfect, vormt ze dan ook de perfect onvolmaakte omgeving. Authentiek, toegankelijk, perfectly imperfect. Het is een plek met persoonlijkheid waar bewoners de schoonheid en de diversiteit van de stad omarmen. Brusselaars nemen zichzelf niet al te serieus en gaan prat op hun gastvrijheid. Ze leggen je geen specifieke verwachtingen op maar heten je welkom zoals je bent. Brusselaars dagen je dan ook uit om jezelf te zijn.

Pascal Smet, Brussels staatssecretaris voor stedenbouw en erfgoed, Europese en internationale betrekkingen en buitenlandse handel : “Voor het eerst gaan we Brussel echt positioneren in de wereld. Want de hele wereld kent Brussel, maar niet veel mensen weten waar we echt voor staan. Net daarom lanceren we Brussel als internationaal merk met een storytelling. Een verhaal dat is gebaseerd op een diepgaand onderzoek waarin we Brussel vergeleken met andere concurrerende steden. Op basis daarvan schreven we een sterk verhaal met de publieke en private spelers die Brussel in het buitenland vertegenwoordigen. Een ‘brand’ dat Brussel toont zoals het is, ‘perfectly imperfect’. Dit merk en alles wat we er rond ontwikkelden is voortaan beschikbaar voor iedereen die onze stad in het buitenland promoot.”

Met één stem over Brussel

Met de merkbekendheid van ons gewest op internationaal vlak zit het goed. Alleen is het  imago van Brussel in het buitenland vaak nog te versnipperd. Bedoeling van de nieuwe merkstrategie is dan ook een coherent beeld van Brussel op te hangen voor een buitenlands publiek.

Voor de uitrol van de merkstrategie is een uitgebreide brand toolkit voorzien. Die moet Brusselaars en stakeholders helpen om het verhaal van Brussel met één stem te vertellen. Het gaat om heel wat hulpmiddelen en richtlijnen voor iedereen die Brussel promoot in het buitenland. Zowel publieke als privé-organisaties kunnen hiermee aan de slag. Bovendien kunnen Brusselaars zelf het ambassadeurschap van het gewest aanvragen en zo terechtkomen in een netwerk van dynamische Brusselliefhebbers.

Sven Gatz, Brussels minister van financiën, begroting, ambtenarenzaken, de promotie van meertaligheid en het imago van Brussel:  “Met ons nieuwe merk willen we het imago dat ons internationale publiek van toeristen, investeerders, ondernemingen, verenigingen, studenten en zo meer van Brussel heeft, verbeteren en op die manier ook de economische groei van ons Gewest ondersteunen. Daarom ook stellen we ons nieuwe, gedeelde merk ter beschikking van iedereen, zowel de private als de publieke actoren.”