Michiel Middendorf over de Next Generation in de meeting industrie

Nieuwe generaties maken hun opwachting in de meeting industrie. We zien Generation X, Y en de eerste Z-ers als deelnemers aan congressen en bijeenkomsten verschijnen. Deze generaties met hun uiteenlopende verwachtingen en gebruiken goed bedienen, vraagt veel van de meeting organisator. Aan de andere kant zien we nu volop Gen Y-ers op de arbeidsmarkt toetreden en zullen binnenkort de eerste Gen Z-ers op zoek gaan naar een baan. Binnen de kaders van duurzaam ondernemen staat ook de People-component centraal. Het voorbereiden van nieuwe generaties op de arbeidsmarkt en het borgen van een optimale aansluiting als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor directeur Michiel Middendorf van World Forum een vanzelfsprekende zaak. In dit kader is hij ook sponsor van het MPI Next Generation programma, waarin hij een groep studenten de kans biedt een eigen congres te organiseren.  

Michiel, hoe belangrijk is de People-component in duurzaam ondernemen voor jou? Waarom is dit zo belangrijk?
Michiel Middendorf: Alle drie de P’s (People, Planet, Profit) zijn voor een organisatie van belang, en dan vooral ook de balans ertussen. Veel organisaties zijn de afgelopen jaren vooral op de Planet-aspecten gefocust geweest. Zo zijn wij ook begonnen, om het groene denken en handelen in de organisatie in te voeren. Maar ‘groen’ is weliswaar zeer inspirerend, omdat je  goed zichtbare resultaten kan boeken, maar vooral een technische aangelegenheid. Het People-aspect is uitdagender dan het milieuaspect, omdat je de kans hebt op veel kleinschaliger niveau ook impact te maken. Denk maar eens aan het helpen van een leerling met leerproblemen, dat maakt je inzet gelijk zeer tastbaar. Medewerkers in je organisatie voelen dit ook en raken steeds meer betrokken. Zo hebben we met een groot deel van onze mensen tijdens de laatste editie van ‘NLdoet’ een manege voor gehandicapten helpen opknappen. Het zit nog niet in de genen van hele bedrijf, maar het besef groeit wel en we hebben inmiddels een grote kern. Je moet het als organisatie wel continu blijven stimuleren (wij noemen dat het ‘brandnetelen’, oftewel anderen blijven prikkelen).

Wat doen jullie zoal op dit gebied?
Ik noemde net al ‘NLdoet’, dat was gelijk een fantastische teamdag. Daarnaast hebben we een samenwerking met onze cateraar, waarbij we om de week een groep leerlingen met achterstand vanuit het Johan de Wit college in ons bedrijf onder begeleiding laten werken. Zo kunnen ze kennis maken met ons soort werk en proeven ze aan de maatschappij. We hopen ze zo een duwtje in de rug te geven om straks beter op de arbeidsmarkt voorbereid te zijn en hun achterstanden in gelijke kansen om te zetten. We zijn o.a. Ecabo leerbedrijf en bij ons heeft elke afdeling de taak op zich genomen om tenminste één iemand op te leiden. Dit is soms best bewerkelijk, maar onze mensen hebben ontdekt dat het vooral ook leuk is om mensen iets te leren. En omgekeerd brengen de stagiaires een frisse kijk op werk en maatschappij mee, die ons ook weer stimuleert. We proberen de mensen daarbij niet alleen een vak te leren, maar ook een stukje houding en gedrag mee te geven. Stagiairs krijgen bij ons veel vrijheid en ruimte om initiatief te nemen in hun werkzaamheden.

Generaties uitgelegd
Generaties worden vaak aangeduid met een letter en/of een omschrijving zoals ‘baby boomers’, maar waar staan ze nu precies voor. Exacte jaartallen zijn moeilijker aan te geven en verschillen ook nogal eens in verschillende onderzoeken, maar globaal komt het neer op het volgende:
  • BabyBoomers (ook wel de Protestgeneratie) (geboren tussen ca. 1941-1955)
  • Generation X (ook wel Generatie Nix of ‘lost generation’) (geboren tussen ca.1956-1985)
  • Generation Y (ook wel Echo Boomers of Millenials) (geboren tussen ca. 1982-2001)
  • Generation Z (ook wel de Digital Generation) (geboren tussen ca. 1992-)

Lees hier meer over de verschillende generaties (in het algemeen of voor beurzen en evenementen)

Als je kijkt naar het huidige opleidingenaanbod, sluit dit volgens jou goed aan op de arbeidsmarkt?
De kennis die je tijdens de opleiding zelf opdoet, is vaak niet voldoende om de praktijk aan te kunnen. In praktijk leer je ook nog eens sneller dan tijdens theorielessen. Er liggen nog behoorlijke verbeterkansen om theorie en praktijk samen een goede voorbereiding en aansluiting op het werkveld te laten zijn.

Jij bent partner in het Next Generation programma van MPI Nederland. Wat houdt dit programma in?
Via het MPI Next Generation Programma krijgt een groep studenten van een event management opleiding de kans om – samen met de ‘sponsor’ – een project op te zetten. Het team werkt nauw samen met de coördinatoren vanuit MPI en de sponsor, die de leerlingen ook in de praktijk aan het werk ziet. Het is daarbij een triple-win: Voor de leerlingen een prachtige ervaring die het goed doet op hun CV, MPI draagt bij aan toekomst en professionalisering van het vak en genereert inkomsten, en de sponsor ziet de leerlingen in de praktijk aan het werk en krijgt veel exposure bij de studentenpopulatie (de medewerkers van de toekomst). 

 

Waarom ben je hier ingestapt?
Er is maar één manier om van begin tot eind een event te leren organiseren, en dat is het doen. Waar krijg je die kans nou? Sommige vergissingen moet je een keer ervaren en via dit project bieden wij die kans op fouten maken. Natuurlijk helpen we ze zoveel mogelijk te corrigeren, maar ook als niet lukt is het goede ervaring. Een voorbeeld: We zien de groep vaak direct aan de slag gaan met logistiek, in plaats van eerst goed na te denken over doelstellingen en inhoud. Pas als je dat helder hebt, ga je aan de inhoud en sprekers werken evenals de marketing en communicatie. Juist die logistiek kan eigenlijk als laatste stap nog opgepakt worden.

Hoe hebben jullie invulling gegeven aan het project?
Voor het World Forum is het belangrijk het team het volledige organisatieproces te laten ervaren, door in twee maanden een event (gericht op event management studenten) van  begin tot eind te organiseren. Voor ons zelf zijn de contacten tijdens het proces erg interessant en bieden ons een perfecte voorselectie op mogelijke toekomstige collega’s.

De studenten organiseren dit dus van begin tot eind dit congres?
Hoe pakt dat uit? We hebben nu drie keer een project gedaan. Het eerste event was gericht op een combinatie van studenten en professionals, daarvan hebben we geleerd ons beter te richten op één doelgroep. Dat zijn de studenten geworden, ook al omdat de organisatoren die doelgroep beter kennen en daardoor beter kunnen aansluiten bij hun verwachtingen. De eerste keer hebben wij overigens ook moeten leren  hoe we zo’n team vanuit het World Forum het beste kunnen begeleiden. Wat erg leuk is om te zien, is dat de teams op een of andere manier van elkaars ervaring geleerd hebben, want er is een duidelijke ontwikkeling zichtbaar (er wordt goed gekeken naar leerpunten uit vorige edities, dit is op zichzelf al een leerproces voor de studenten).

Je bent al een paar jaar partner. Hoe kijk je terug op je doelstellingen en het resultaat?
Het Next Generation programma heeft ons inmiddels een goede bekendheid en reputatie als opleidingsbedrijf gegeven. Zo krijgen we vanuit allerlei opleidingen toegang tot de beste stagiaires, maar ook onze vaste mensen zijn inmiddels zeer bedreven en ervaren in het opleiden en begeleiden van leerlingen en stagiaires. Dit betaalt zich uit in de ervaringen die wij onze gasten kunnen bieden. De hele goeie blijf je volgen ook al heb je niet direct plek. Onlangs hebben we een van de studenten ‘teruggehaald’ in een projectmanagement-rol voor de Nuclear Security Summit die bij ons gaat plaatsvinden. Ook is een voormalige stagiair logistiek nu 2 dagen in de week aan de slag met een speciaal parkeerproject. Eén van de Next Generation teamleden is onlangs als stagiaire bij ons begonnen. Via het project hebben we haar al in de praktijk aan de slag gezien. We weten daardoor dat ze een goede match voor onze organisatie is, iets wat veel minder op te maken is uit een cv of een kort sollicitatiegesprek.

Heb je nog een advies voor bedrijven in de sector?
Al kan je maar van betekenis zijn voor 1 persoon, en iedereen zou dat doen, dan maken we met elkaar een enorme impact! Ga dus vooral gewoon aan de slag met die ‘people’-aspecten, ook al is het iets kleins. Iedere organisatie kan wel iets doen (voor andere mensen of met jouw eigen mensen) en stap voor stap zal je dan ontdekken wat goed bij jouw organisatie past.