Wist je dat het percentage vrouwen in leidinggevende functies al jaren schommelt tussen de 30 à 32 procent? Dat je leiderschap kunt leren? En hoe je als vrouwelijke expert in beeld komt? Vrouwen hebben nog steeds achterstand op de arbeidsmarkt, in het beloningsstelsel en in de media als expert. Daar kun je zelf iets aan doen. Wees niet langer het braafste meisje uit de klas. Kruip uit je slachtofferrol. Maak jezelf zichtbaar binnen je organisatie en de media. Dat is echt geen onmogelijkheid. Marja Wagenaar schreef ‘Het leiderschapsboek voor vrouwen’ en Janneke van Heugten ‘Vaker in de Media’.
(2 recensies)
Vaker in de media
Hoe kom je als vrouwelijke expert in beeld? Door het boek van Janneke van Heugten ‘Vaker in de Media’ te lezen. Een no nonsense boek zonder ellenlange theoretische verhalen. Geen klaagzang en slachtoffergedrag. Nee, gewoon een praktisch boek dat jou als vrouw helpt hoe je zichtbaar wordt in de media. “Vergroot je impact met een sterke profilering in de media. Je zult zien dat het nieuwe deuren opent.” Dat dus… Vrouwen meer zichtbaar maken…
Jij wilt gezien worden als expert in jouw vakgebied en hebt daar heel veel over te vertellen. Waarom gaat die journalist dan steeds weer naar een ander voor diezelfde expertise? Hoe zorg je ervoor dat jij gezien wordt. Niet omdat je een vrouw bent en dat goed is voor de lees- of kijkcijfers, maar omdat je juist dié persoon bent die ze moeten hebben voor een goed verhaal. Zichtbaar worden heeft niets met ijdelheid en egotripperij te maken. Je kunt op deze manier je boodschap met een groot publiek delen.
In vijf praktische en verhelderende delen leert Van Heugten hoe je een relatie met de media opbouwt, uitbreidt, behoudt en benut. Wat je wel en wat je niet moet doen. De valkuilen die je tegenkomt maar ook hoe je kansen benut. Hoe claim je expertstatus? Hoe win je het hart van de journalist? Hoe schrijf je jezelf de media in? Wat is jouw succesvolle persbenadering en hoe geef je ontspannen interviews? Kortom alles om het podium te pakken.
Dat lijkt nogal wat werk. En dat is het ook. Wil je een blijvend en sterk mediagezicht zijn en blijven dan vraagt dat heel veel inzet. Voorbereiding, inleving, een goed verhaal, een duidelijk plan van aanpak en een goede presentatie in woord en fysieke presentatie. Maar ook wat je kunt doen als je een black-out krijgt of het gewoon even niet meer weet. Hoe herpak je je en hoe ga je daarmee om?
Het is nog steeds een pittige weg voor vrouwen om de rol van expert in de media te krijgen en te vervullen. Maar geen onmogelijke weg. Sommige valkuilen worden in het boek al duidelijk beschreven en dus kun je je daarop voorbereiden. Maar ook hoe je het woord kunt blijven houden en je ervoor kunt zorgen dat je niet wegvalt in de achtergrond als het gaat om beeldopnamen. Je zou dit allemaal als obstakels kunnen zien, maar eigenlijk zijn het vooral kansen om een onuitwisbare krachtige indruk achter te laten.
Het boek staat vol met publiciteitstips van (hoofd)redacteuren, journalisten, mediatrainers en vrouwelijke experts. Stuk voor stuk geweldige verhalen om te lezen. Sterk en zonder bullshit!
Lynn van de Steen
Over de auteur:
Janneke van Heugten is publiciteitsexpert en directeur van mediaplatform Vaker in de Media (vidm.nl). Ze runt het eerste PR-bureau voor vrouwelijke ondernemers en experts. Samen met 30 (media)trainers ondersteunt ze hen met goede profilering in de media. Van alle aangesloten deskundigen is ruim 90 procent vouw.
Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 9789089657268
Het leiderschapsboek voor vrouwen
Ben jij nog steeds het braafste meisje van de klas? Of durf je risico’s te nemen op jouw weg naar de top. Maak jezelf zichtbaar en zoek het evenwicht tussen goed zijn voor de organisatie en goed zijn voor je eigen carrière. Het ene staat het andere echt niet in de weg, maar de weg naar goed leiderschap is vaak hobbelig. Wat kun je er zélf aan doen in je werk om hogerop te komen? Marja Wagenaar schreef daarvoor ‘Het Leiderschapsboek voor Vrouwen’.
Het aantal vrouwen in leidinggevende functies schommelt al jaren rond de 30 à 32 procent. En vrouwen in topfuncties zijn nog schaarser. In een tijd waarin de roep om diversiteit en inclusiviteit op vol volume staat, lijkt dat nog niet voor het leiderschap van vrouwen op te gaan. Dan is dit boek een aanrader voor alle vrouwen die zelf een leiderschapsrol ambiëren. En hoe je deze rol succesvol binnen je organisatie vervult.
Wagenaar geeft in haar boek aan dat vrouwen vaak erg organisatiegericht werken. Op zich niet verkeerd natuurlijk, maar ze vergeten daarbij zichzelf. Ze introduceert de 50/50-methode. Een handige methode om je in je carrière vooruit te helpen. ‘Besteed de helft van je tijd en energie aan organisatiedoelen, en gebruik de andere helft om tijdens je werk je persoonlijke carrièredoelen te realiseren’. Zorg goed voor jezelf. Laat de loftrompet niet naar je (mannelijke) collega gaan, als jij degene bent die de credits zou moeten krijgen. Wat goed is voor de organisatie kan ook goed zijn voor jou. Zorg voor balans want deze is nodig om succesvol te zijn in je eigen werk. Leiderschap kun je leren!
Het Leiderschapsboek voor Vrouwen is een overzichtelijk boek met oefeningen en inspirerende voorbeelden. De volledige carrièrecyclus van vrouwen komt aan bod. Het is geen boek dat zich afzet tegen mannen. Geen spelletje Wie is de beste?. Het is een boek voor de vrouw die het beste wil voor de organisatie en zichzelf. Geschreven door een vrouw die weet dat de weg naar een leiderschapsrol voor vrouwen vaak anders loopt dan die van mannen.
En misschien helpt zo’n boek vrouwen zich te ontplooien in een leiderschapsrol en gaat het percentage vrouwen in leidinggevende functies dan ook meer stijgen…
Lynn van de Steen
Over de auteur:
Marja Wagenaar is als coach en consultant gespecialiseerd in leiderschapsvragen. Met haar bedrijf Leadershipint. Helpt zij individuen en organisaties in binnen- en buitenland vooruit. Zij maakt daarbij gebruik van de door haar ontwikkelde 50/50-methode, voor vrouwen in leiderschapsrollen en die zij zelf ambiëren.
Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 9789089652928