Boekkeuze: Sterk Digitaal Merk – alles over merkbouwen

Digitaal richtte zich lang op kliks en data. Merkbouwen leek weggegooid geld, maar ineens is dat allemaal veranderd. Tijden veranderen, gewone mensen niet. En daar sta je dan als CMO en moet je je directie overtuigen van het belang van merkbouwen. Het bouwen aan de reputatie van het merk en dat is niet zomaar in een week of vier gerealiseerd. Dat kost tijd, veel tijd. En geduld, veel geduld.

Ingmar de Lange is merkstrateeg en draagt een bak aan kennis en creativiteit met zich mee. Dat deelt hij in het boek Sterk Digitaal Merk. Het boek is genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs en dat is heel begrijpelijk. Wat hij ‘predikt’ past hij toe. Verfrissend een boek te lezen waarin wordt aangegeven dat je echt niet ieder woord in je hoeft op te nemen. Hoe lang de leestijd van een hoofdstuk ongeveer is en waarmee je dat kunt vergelijken. Bijvoorbeeld de duur van een koffiepauze of de tijd die je stopt in het checken van je social media. Ook handig is de mogelijkheid om online zijn bronnen te checken en verder te onderzoeken. Regelmatig een samenvatting en de aansporing het zelf te doen. Alles op een onderhoudende manier. Grappig ook hoe snel je kunt lezen als de leesduur per hoofdstuk wordt aangegeven.

Het boek maakt veel duidelijk over merkbouwen en merkenstrategie. Wat is er gebeurd en wat kun je ervan leren? Hoe wordt je merk succesvol in het digitale tijdperk? Wat moet je anders doen? Wat juist niet?

Hoe leg je je directie uit dat bouwen aan een naam, een merk, op de lange duur veel meer waarde toevoegt dan een quick win. Natuurlijk niets mis met dat laatste, maar je wilt toch wel wat langer meegaan dan de periode van een korte actie, een leuk idee. Daar heb je de klant misschien eenmalig of voor kort binnengehaald, maar je hebt geen relatie gecreëerd. De klant denkt met zijn of haar onderbuikgevoel. Net als overigens je collega’s, het management of de externe partijen waar je mee moet werken.

Ga er wel vanuit dat het gemiddeld een half jaar duurt voor je effect ziet. Je bent namelijk bezig je merk te bouwen. Een huis bouw je toch ook niet in een maand…  Het zit hem onder andere in de kracht van de herhaling. Tevoorschijn komen op alle plekken waar je potentiële klanten ook (digitaal) komen. De klant die je al binnen hebt wil je natuurlijk binnen houden, maar daar ga je de oorlog niet mee winnen. Er moet groei in die bekendheid komen. Dat is heel veel zaaien en dan zul je langzaam resultaat gaan zien en kunnen oogsten. Zelfs de grote gevestigde merken kunnen niet lui op hun lauweren rusten. Dan worden ze links en rechts om hun digitale oren geslagen.

Probeer het meten op basis van cijfertjes eens los te laten en zoek het in de boodschap, de emotie. De cijfers zie je dan later.

In dit boek deelt Ingmar de Lange al zijn kennis. Fris, scherp en onderbouwd.

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Ingmar de Lange is merkstrateeg. Hij hielp meer dan 100 bekende merken met hun merkstrategie. Hij doceert aan Nyenrode, Beeckestijn. EURIB en NIMA.

Uitgeverij: Van Duuren Management
ISBN: 978 90 8965 650 6
Onder andere verkrijgbaar bij: Managementboek.nl

Op donderdag 24 november presenteren de genomineerde auteurs voor de PIM Marketing Literatuur Prijs hun boek tijdens het PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 evenement. Aan het eind van de dag maakt de jury bekend wie de winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 is. Het interactieve evenement met kennissessies, prijsuitreiking en netwerkmomenten is van 15:45 uur tot 19:00 uur. Aanmelden kan via www.pimonline.nl/marketingliteratuurprijs