Alles over AI en Social Media in marketing en online redactie

Drie handboeken die het de marketingspecialist en online redacteur een stuk makkelijker maken. De handboeken ‘online redactie’ van Geert Poort en Corona de Wert; ‘AI voor marketing & groei’ van Patrick Petersen en van dezelfde schrijver ‘Social media in marketing’. Drie verschillende boeken die heel goed op elkaar aansluiten en de lezer helpen zich door de brij van al deze complexe onderdelen een weg te banen. Drie recensies van absolute musthaves.

Handboek Online Redactie: onmisbaar voor de contentspecialist

Het maken van content was lang onderschat. Tegenwoordig is contentcreatie een vak apart, een multidisciplinair vak. Online content maken is niet zo eenvoudig als vaak gedacht wordt. Het vraagt om veel inleving, snel denken en heel veel kennis over de doelgroep waar de content voor bedoeld is.

De online redactie vertaalt de boodschap van de organisatie naar de online kanalen. Voor ieder kanaal een andere aanpak. Dat is niet makkelijk en je kunt er ook zwaar op afgerekend worden.

Dan is het toch wel heel erg prettig dat Geert Poort en Corona de Wert het Handboek Online Redactie hebben geschreven. De ondertitel: ‘Onmisbaar gereedschap voor de content- en communicatiespecialist’. Een kort zinnetje dat het belang van het handboek goed verwoordt en het is nog heel compleet ook én passend bij deze tijd.

Dit handboek is een goed hulpmiddel om effectieve content te maken. Overzichtelijk in tien delen die prima afzonderlijk zijn te lezen en gebruiken. Ieder hoofdstuk geeft tal van voorbeelden die de lezer inspireren. Een boek dat stimuleert om contentcreatie een creatieve uitdaging te maken.

Lynn van de Steen

Over de auteurs:
Geert Poort
is trainer en adviseur in online communicatie. Hij  ontwikkelt en verzorgt  opleidingen en coacht communicatieprofessionals in organisaties vanuit zijn bureau Poorttaal.
Corona de Wert helpt organisatie en professionals om meer impact te maken met (online) communicatie – als trainer en adviseur. In haar bedrijf Dommel Communicatie bundelt ze vakkennis, praktijkervaring en lol in taal en communicatie.

Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 9789089656841

Handboek AI voor marketing & groei: de kansen van AI

Marketing in het tijdperk van kunstmatige intelligentie. Patrick Petersen schreef het Handboek AI voor marketing & groei. Een boek met een complete online omgeving die je kennis nog verder vergroot en je helpt om AI nog beter te leren (her)kennen en in te zetten. Artificial Intelligence is echt niet iets dat net is uitgevonden, het bestaat al heel lang. Maar de laatste paar jaar en dan met name in 2023 heeft de ontwikkeling en het gebruik een enorme vlucht genomen. Razendsnel verspreidt AI zich in het marketingveld met ongekende mogelijkheden. ‘AI in combinatie met marketing, klantbeleving, analyses, redenering, planning, educatie en creatie’ (achterflap boek).

Hoe zetten we AI in en wanneer? Waar kan het ons werk vergemakkelijken en ons versterken? Hij verwerk ik het in mijn marketingplan? Ben ik voldoende op de hoogte van de richtlijnen die bij dit relatief nieuwe vakgebied komen kijken? Denk aan auteursrecht, recht op privacy, avg enzovoorts.

Petersen geeft in dit management- en leerboek voldoende handvatten voor de marketingprofessional om Artificial Intelligence op de juiste momenten en op de juiste manier in te zetten. Het boek verklaart de stof met afbeeldingen en het komt daarnaast met een complete leeromgeving.

De korte samenvatting op het boek: ‘Na big data, machine learning, algoritmisch structureren en automatisch leren draait het anno 2023 om kunstmatige intelligentie en de mogelijkheid machines mensachtige vaardigheden te laten vertonen. Het management- en leerboek 'Handboek AI voor marketing en groei' draait om de kansen van AI op het gebied van redeneren, dataverwerking, analyseren, educatie en creatie.’

Lynn van de Steen

Over de auteur
Patrick Petersen
is auteur, spreker, ondernemer en docent. Hij studeerde af op diverse eigen (content-)marketingmodellen die hij voor diverse internationale organisaties succesvol in de praktijk bracht.

Uitgever: Van Duuren Media
ISBN: 9789463563178

Handboek Social Media Marketing gebruik van sociale media

Hoe maak je een planmatige strategie voor sociale media. Sociale Media zijn al langer een interessante en aantrekkelijke manier om in te zetten bij marketing. Maar welke media gebruik je wanneer? Hoe gebruik je ze op de juiste manier? Wat heb je nodig om hier optimaal gebruik van te maken en waarom? Patrick Petersen schreef hier een zeer compleet handboek voor: Handboek Social Media Marketing. De ondertitel ‘Engagement, likeability, sociaal verkopen en sociaal ondernemen’ geeft al aan dat het gebruik van sociale media veel invloed kan hebben en om veel zorgvuldigheid vraagt. Een blunder is al gauw gemaakt. En een blunder online is een blunder die blijft.

Dit management- en leerboek is alweer de vierde uitgave en komt met een uitgebreide online leeromgeving. Heel nuttig en makkelijk als jouw organisatie kiest voor de inzet van sociale media bij marketing. Er wordt de lezer een stappenplan aangeboden om tot een resultaatgericht marketingplan voor sociale media te komen.

Een aantal verduidelijkende expertcases laten zien wat er allemaal bij komt kijken om sociale media goed in te zetten. En dat is niet gering. Niet alleen de keuze welke sociale media, maar ook de vorm waarvoor je deze wilt gebruiken.

Een handboek dat zeker een plekje verdient op het bureau van de marketingprofessional die sociale media inzet of wil inzetten voor een marketingcampagne.

Lynn van de Steen

Auteur: Patrick Petersen
Uitgever: Van Duuren Media
ISBN: 9789463563109