‘Roerige tijden vragen om radicale antwoorden van marketeers’

Het PIM Trendrapport 2023 – Business as usual New laat zien hoe de huidige tijd met verschillende crises, om antwoorden vraagt. Het geeft marketeers out-of-the box mogelijkheden om bij te dragen aan een nieuwe en betere toekomst. Waarin we de wereld helen, niet meer kijken naar doelgroepen maar naar mensen en waar samenwerken de norm is.

Toekomststrateeg Kristel Vanderlinden: ‘Een van de grote vragen van vandaag gaat over nalatenschap. Wat wil ik, als marketeer of merk, nalaten aan de consument, werknemer, maatschappij en de planeet. En hoe kan ik daarin met vertrouwen de juiste beslissingen nemen? Wij brengen de trends en ontwikkelingen samen in concrete handvatten voor marketeers.’ PIM maakt het rapport openbaar beschikbaar.

Drie visionaire principes, vier toekomstvoorspellers en zes strategische meenemers vormen de backbone van dit rapport. Het biedt een inspirerende duiding van de roerige tijd waarin we leven en wat dit betekent voor de toekomst. Ook geeft het veel interessante voorbeelden van hoe je daar als bedrijf en als marketeer mee om kunt gaan.

Kristel Vanderlinden: ‘We leven in een roerige tijd met verschillende crises die elkaar versterken. De komende jaren zullen in het teken staan van aanpassingen en veranderingen. Van bedrijven, en vooral van marketeers, vraagt dat om nieuwe creativiteit, kritisch denken, langetermijnvisie, radicaal samenwerken en nieuw leiderschap met lef. Daarmee kun je de toekomst mede vormgeven. Met als centrale vraag: voor welke toekomst ga jij?’

Het rapport is vooral optimistisch en laat zien wat marketeers kunnen dóen om onderdeel te zijn van een mooie en duurzame toekomst.

Einde van doelgroep-hokjesdenken

Interessant is bijvoorbeeld de visie op het einde van generationele marketing. Kristel: ‘Doelgroep-hokjesdenken is niet meer van deze tijd. Dat was bruikbaar toen mensen hun leven lang in dezelfde plaats woonden, hetzelfde werk deden en in een fysieke ideologische bubbel leefden. Dat is allang niet meer zo. Mensen verbinden zich nu wereldwijd op basis van bijvoorbeeld cultuur en belangstelling. Dagelijks worden zo nieuwe gemeenschappen gevormd. Generatielabels, demografische doelgroepen en persona’s zijn achterhaalde instrumenten. Benader mensen vooral als mens, begrijp dat community’s dynamisch zijn en wees je bewust van de maatschappelijke thema’s van vandaag. Dan ben je relevant.’ Het rapport geeft hier verschillende voorbeelden van.

Regeneratieve innovatie

Een van de vier toekomstversnellers die het rapport presenteert, is regeneratieve innovatie. Dat gaat verder dan duurzaamheid. Streven we bij duurzaamheid vooral naar het stoppen met stukmaken van de planeet, regeneratie gaat over het ‘helen’ van de wereld, zowel economisch, ecologisch als menselijk. Door producten en diensten te ontwikkelen die van nature helend zijn, kunnen we effectief iets teruggeven aan de planeet en aan de maatschappij. Een voorbeeld daarvan is ‘humanity centered design’ dat rekening houdt met mens, maatschappij en natuur.

Radicale samenwerking

De uitdagingen waar we vandaag voor staan kan niemand alleen oplossen. Een van de strategische meenemers van het rapport stelt daarom: Het oplossen van onze existentiële menselijke, economische en ecologische problemen is alleen maar mogelijk als we met z’n allen gaan samenwerken. Kristel: ‘Oplossingen vind je door out-of-the box creatie en innovatie aan te gaan met interne en externe experts, partners, wetenschappers en consumenten. En zelfs met de concurrentie. Of ga nog een stap verder naar open-source collaboratie, waarin kennis openbaar is. Als mensen zich authentiek verenigen en samenwerken rond de belangrijke vraagstukken van vandaag, creëert dat nieuwe inzichten en experimentele aanraakpunten voor bedrijven en organisaties. Dán ga je echt groeien.’

Tipje van de sluier

Deze aspecten vormen slechts een fractie van de vele inzichten en inspirerende voorbeelden die het rapport biedt. Ab Chakai en Martine de Vries, bestuursleden van opdrachtgever Platform Innovatie in Marketing: ‘Dit rapport is er voor alle marketeers, innovatiemanagers en andere klantgerichte professionals: ruim 70 pagina’s, boordevol inzichten. Gebruik ze als handvatten en inspiratie om aan de slag te gaan met je team, met je bedrijf en misschien wel met nieuwe samenwerkingspartners. Het openbaar aanbieden van dit Trendrapport in Nederland en België past bij de missie van PIM: Samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact. Het rapport is vanaf vandaag voor iedereen te downloaden op pimonline.nl.’

PIM Trendfest

Kristel Vanderlinden presenteerde het trendrapport tijdens het PIM Trendfest op 31 januari. Twee andere sprekers lieten zien hoe zij de aanbevelingen uit het trendrapport nu al in praktijk brengen. Norbert Schotte is één van de initiatiefnemers van Gideon - Building Transition Tribes. Hij liet zien hoe je met een duurzame beweging transities in de bouw kunt versnellen. Patrick Kooij is een bevlogen docent in New Business Models, Bedrijfskunde, Management & Organisatie en Marketing. Ook publiceerde hij in december 2022 het Handboek Managementmodellen. Hij liet zien welke managementmodellen je kunt inzetten om je toekomst als bedrijf vorm te geven zoals jij dat wilt.

 

Je kunt het PIM Trendrapport 2023 – Business as usual New HIER downloaden.