Boekkeuzes: Wat luisteren en falen met elkaar gemeen hebben

Geen tijd, geen tijd! Ik ben te druk. Luisteren! De druk tot presteren is groter dan ooit en daarbij overschreeuwen we elkaar om maar vooral gehoord te worden. Het resultaat is dat niemand écht luistert en we ons niet gehoord voelen. Goedbedoelde initiatieven storten als kaartenhuizen in elkaar. Fout, hartstikke fout? Hoe kon je nou zo dom zijn. En voor je het weet is al het zelfvertrouwen weg, Ongehoord en afgebrand openen we de deur voor een flinke burn-out.

Helemaal niet nodig vinden zowel Eric de Haan van Luisteren is Goud en Frank Deuring van SuperFalen. Luisteren kun je leren en fouten zijn leermomenten. Ze leggen dit in hun boeken uit aan de hand van bewezen technieken en strategieën en geven je alle ingrediënten om de wereld een stuk relaxter tegemoet te treden.
(2 recensies)

Boekkeuze: Luisteren is goud

Verdiep relaties, maak organisaties menselijker en geef groei gehoor

 

Luisteren: Doe er je voordeel mee. We denken vaak wel dat we goed luisteren, maar doen we dat dan ook werkelijk…? Vullen we het luisteren niet vaak zelf in? Misschien omdat we ons zelf graag willen laten horen? Slecht luisteren in je privéleven kan soms nog wel omgebogen worden in verder contact, maar slecht luisteren naar de klant of eigen medewerkers kan heel wat schade aanrichten. Luisteren is goud van Eric de Haan leert je om je luisterend vermogen zowel zakelijk als privé te ontwikkelen.

Echt luisteren is niet eens zo heel eenvoudig. We zijn druk bezig terwijl we luisteren met zelf invullen, de ander aanvullen, onderbreken, overnemen van het gesprek en de aandacht naar onszelf trekken. Op het puntje van onze stoel zijn we toch snel afgeleid, voelen we tijdsdruk en denken we ondertussen hoe we onze eigen zienswijze naar voren kunnen brengen. Weg aandacht voor de ander die dat ongetwijfeld voelt en weg vertrouwensband en gevoel van saamhorigheid.

Privé is dat al heel moeilijk en iedereen herkent wel de gesprekken waarbij je de ander wel hoort, maar niet luistert en andersom natuurlijk ook. Een echt luisterend oor is vaak niet zo makkelijk te vinden want er is veel ruis op de lijn. We lijken steeds meer bezig te zijn met onszelf profileren en horen doen we steeds minder.

Zakelijk hebben we onze voelsprieten ook nodig. Hier moeten we luisteren naar onze klanten, medewerkers en naar wat de samenleving wil. De klant wil zich serieus genomen voelen. Organisaties moeten hard aan de slag om beter te gaan luisteren. De Haan maakt met de ontwikkelmethodiek Theory U duidelijk hoe je je eigen luistervermogen en dat van de organisatie kunt verbeteren.

Een laagdrempelig boek waarin wordt uitgelegd wat luisteren is, hoe we als organisatie beter kunnen luisteren en tot slot hoe we kunnen leren om effectief te luisteren.

Lynn van de Steen

Over de auteur: Eric de Haan is voorzitter van Stichting Gouden Oor, bestuurder van Stichting Service Excellence en kerndocent van de post-hbo-opleiding Service Excellence Management bij Beeckestijn School. Hij is gespecialiseerd in Service Excellence en feedbackmanagement en helpt organisaties hun klantgevoeligheid integraal te ontwikkelen met de Goude Oor Standaard en de Service Excellence Standard als referentiekaders.

Luisteren is Goud
Uitgeverij: Boom uitgevers Amsterdam
ISBN: 9789024447510

Boekkeuze: SuperFalen

Creëer radicale openheid over fouten in organisaties
 

We kennen het vast allemaal. Je begint ergens aan met de beste bedoelingen en het gaat hopeloos fout. Schaamrood op de kaken en een enorm gevoel van falen. Zie je wel. Ik kan het niet. Bang om afgewezen te worden, te falen leidt tot burn-outs, onnodige kosten en een vervelende sfeer op de werkvloer.  SuperFalen van Frank Deuring beschrijft de beste strategieën om te leren van je fouten en dat doet hij met een behoorlijke dosis humor. Vervang het prestatiedoel door leerdoel en je leven wordt een stuk relaxter.

Hij leert je ook hoe je een ander kunt wijzen op zijn fouten zonder deze tot aan de grond toe af te breken. Er valt nog heel wat winst te halen uit de manier waarop jij een ander aanspreekt op zijn fouten of hoe je reageert als een ander zijn fout met jou deelt.

Of het nu zakelijk is of privé, fouten maken we allemaal. En op beide vlakken kan dat behoorlijke invloed hebben op onze mindset en de invulling van ons verdere (werk)leven. Niet nodig vindt Frank Deuring. Juist door falen leren we hoe het niet moet en dat leren is nou precies waar het om gaat. Ligt de focus bij presteren of juist bij leren. In je persoonlijke leven kun je daar natuurlijk zelf een keuze in maken. Zakelijk gezien vraagt dat ook wel wat van een organisatie.

In veel organisaties is niet of nauwelijks ruimte voor fouten. Targets is waar het puur om draait. Stelt een organisatie zich meer open voor fouten dan kunnen ze ervan leren en zal de opbrengst waarschijnlijk hoger zijn dan alleen het sturen op targets. Een zelflerende organisatie ziet zijn medewerkers én zijn klanten en zal door het leren van fouten en goed bedoelde maar mislukte strategieën uiteindelijk sterker tevoorschijn komen.

Deuring schuwt het niet om zijn eigen persoonlijke falen als voorbeelden te noemen in het boek. Al lezende ontdek je dat het niet gaat over falen, maar over leren. En wat is een fout nou eigenlijk? In het boek staan heel wat handvatten om hier ruimte aan te geven zonder een schrikcultuur te creëren. Als medewerkers hun fouten durven delen dan creëer je een openheid waarin meer verdraagzaamheid is, er vaak goede alternatieven of feedback worden gegeven en waar uiteindelijk zowel de organisatie als de medewerker als de klant er beter van worden.

“Een organisatie die radicaal open is over fouten, hoe mooi zou dat zijn? Daar voelt iedereen zich veilig om zelfs de meest gigantische blunders te delen. Daar word je niet afgerekend op fouten. Sterker nog: je lef wordt juist gewaardeerd”, staat op de achterflap van de cover.

In het boek leert Deuring hoe het omgaan met fouten wordt bepaald door je eigen mindset en hoe je hier relaxter mee om kunt gaan. En dat geldt voor jou én voor de organisatie.

SuperFalen veegt het schaamrood van je kaken en laat je met opgeheven hoofd verder bouwen met de opgedane kennis van eerder gecreëerde leerdoelen.

Lynn van de Steen

Over de auteur: Frank Deuring is oprichter van de FoutenFabriek en heeft zich sinds 2013 maniakaal ondergedompeld in het leren van fouten binnen organisaties. Hij heeft duizenden mensen geïnspireerd met zijn lezingen en gastcolleges bij ministeries, banken, ziekenhuizen, universiteiten en het mkb.

SuperFalen
Uitgeverij: Boom uitgevers Amsterdam
ISBN: 9789024446896