Boekkeuze: Supercharge your stories

Verhalen vertellen. We doen het allemaal en hebben het altijd al gedaan. De een doet dat overtuigender dan de ander. Maar het doet altijd wat met ons brein en we reageren erop met ons gedrag. Als je begrijpt hoe dat werkt, kun je met die verhalen overtuigen en leer je ook wat je vooral niet moet doen. Supercharge your stories is vooral een praktisch boek dat veel leert over menselijk gedrag en van grote waarde voor de marketing- en communicatieprofessional.

De auteurs van het boek, Paul Hillesum en Nadine Komduur, geven in dit boek praktische handvatten hoe je een goed verhaal kunt vertellen. Bouwen op het positieve. Communiceren met een stimulerende lading. Zoals de ondertitel van het boek al aangeeft: Gebruik gedragspsychologie in je verhalen en maak ze nog overtuigender.

Iedereen vertelt verhalen en het is de verbeeldingskracht van de luisteraar die daar iets mee doet. Hoe beter het verhaal, hoe beter de beleving van de luisteraar. We willen voorkomen dat deze gaat gapen, de boodschap aan zich voorbij laat gaan. Of erger nog, het tegenovergestelde gaat doen van wat wij eigenlijk willen bereiken. Pas op met verhalen waarin je vertelt wat de luisteraar NIET moet doen. Negatieve woorden lokken vaak een negatieve reactie uit. Daarmee bereik je vaak precies datgene dat je wilt vermijden. Het helpt natuurlijk als je een verhaal vergezeld kunt laten gaan van beeld of geluid of zelfs reuk, maar ook dan is een goede opbouw van het verhaal belangrijk.

De ontvanger heeft altijd een dubbele reactie. De eerste primaire reactie die voortkomt uit impuls. Een belangrijke trigger om de aandacht van de doelgroep te krijgen. En daarna wordt de boodschap verwerkt en wordt er een beslissing genomen. Wat minder werkt is met cijfertjes te gaan schermen en een rijtje feiten op te noemen. Belangrijk is om de aandacht te krijgen en een gevoel over te brengen. Een gevoel dat blijft hangen en dat uitnodigt tot actie. Bij voorkeur natuurlijk wel positieve actie. En dat kunnen we bereiken door het juiste verhaal te vertellen dat stimuleert en blijft boeien.

Supercharge your stories, dus laadt je verhalen met een optimale ervaring. Een lading waar de toehoorder niet omheen kan en dat past bij hoe hij als mens functioneert. Het boek legt op praktische en goed onderbouwde wijze uit aan de hand van psychologie en hersenonderzoek, hoe het menselijk brein werkt en hoe je dat kunt gebruiken om de gewenste reactie te krijgen. Een waardevol boek in een tijd waar het verhaal het onderscheidend vermogen is om een product of dienst te vermarkten en je te onderscheiden van ‘de rest’.

Op de achterflap van het boek staat het al: ‘Je vak speelt zich uiteindelijk af tussen de oren van je doelgroep’. En zo is het.

Lynn van de Steen

Over de auteurs:
Paul Hillesum (creative director en strategy director) is oprichter van storytelling bureau Truman.
Nadine Komduur was in dienst bij Truman als strateeg en copywriter en maakte een carrièreswitch om aan de slag te gaan als social designer.

Supercharge your stories
Uitgeverij: Van Duuren Management
ISBN: 978 90 8965 626 1
Onder andere verkrijgbaar bij: Managementboek.nl