IMEX Frankfurt more than ready for business

CongresWereld bij twintigste IMEX in Frankfurt

Carina Bauer, CEO IMEX Group

Blij ‘er weer te zijn’, was de sfeer van de twintigste IMEX in Frankfurt. Ongeveer 9.000 bezoekers, waaronder bijna 3.000 inkopers, bezochten deze beurs met 2.300 deelnemende bedrijven. More than ready for business. Goed netwerken, goede zaken en vooral het leggen van goede contacten voor de business van morgen.

De goede stemming viel ook op in het NBTC Nederland paviljoen. CongresWereld voelde een positieve sfeer. Er werd fijn samengewerkt en het viel op dat diverse partijen vooral als collega’s optraden in plaats van als concurrenten. Ook hier gingen de zaken goed, grote contracten komen eraan.

Niet voor iedereen was de aanwezigheid makkelijk. Oekraïne had van de organisatie een stand cadeau gekregen en voor de dames die hier hun land vertegenwoordigden was dit niet eenvoudig. Het valt dan ook niet mee om de aanwezigen te verzekeren dat de oorlog met Rusland, dat niet aanwezig mocht zijn,  spoedig afgelopen zal zijn en dat hun land dan weer graag gastheer is van mooie congressen.

Geslaagde beurs

Op de afsluitende persconferentie zei Carina Bauer, CEO IMEX Group: "Het is een geweldige week geweest voor onze wereldwijde branche. Op de beurs domineerde het gevoel van kameraadschap en feestelijkheid. Het voelde goed om weer bij elkaar te zijn. Dat is het gevoel waar onze sector door gedijt en wordt gemotiveerd. We hebben gehoord dat er een aantal grote contracten zijn ondertekend en dat er massa's zakelijke deals zijn gesloten. Alles wijst erop dat 2023 en 2024 zeer goede jaren zullen worden voor de sector.”

Op de vraag van CongresWereld of IMEX  misschien ook op een andere locatie in Europa zou kunnen plaatsvinden in de toekomst kwam een duidelijk ‘Nee, dat gaat niet gebeuren’.

Bauer noemde de nieuwe zakelijke realiteit: “arbeidstekorten, reisuitdagingen, problemen met de toeleveringsketen. Planners zijn echter vindingrijk en flexibel. Daarnaast doen leveranciers hun uiterste best om flexibel te zijn en te reageren. De toekomst ziet er rooskleurig uit.”

Daniel Reid, van de Shangri-La Group noemde de kwaliteit van zakelijke leads: “We hadden onder andere zes aanvragen van grote merken voor grote groepen. Google, Herbalife en een groot telecombedrijf voor Londen, Abu Dhabi, Tokio en Dubai. Een serieuze zaak van serieuze inkopers."

Christine Spitzenberg, Senior Sales Manager bij Messe Frankfurt zei: "Dit is mijn 17e IMEX en de beste IMEX in jaren. Mijn eerste afspraak op dinsdag was een aanvraag van een nieuwe klant voor een medisch congres voor 5.500 mensen met 15.000 m² expositieruimte voor 2028 of 2030.”

Onderwijsprogramma

Het IMEX-onderwijsprogramma was gericht op toekomstige trends, huidig ​​gedrag en veranderingen in 'branchenormen'. Kortere verkoopcycli; nadruk op duurzaamheid; niche, zeer gerichte evenementen plus kortere vergaderingen en evenementen.

Waar in hal 8 de focus lag op business, lag de focus van IMEX in hal 9 op een verbeterde Show Experience; een kleurrijke regenboogweg, met gras begroeid Central Park omringd door foodtrucks in cabinestijl, bomen en overvloedige levende planten. 'Goed voor de ziel' zoals IMEX dat zelf noemde. Een speciale ruimte, waaronder drie onderwijstheaters, de inkoperslounge, een food court en Media Zone. MPI en ICCA boden hier een reeks meetups aan.

Inderdaad de branche is More than ready for business…

Ted Walraven