De zakelijke evenementenbranche post corona

Is de zakelijke evenementenbranche voorgoed veranderd? Dit is één van de vragen die de redactie van CongresWereld voorlegde aan commercieel directeur Michiel Lindenbergh van Amsterdam Conference Centre Beurs van Berlage. Het eerste interview uit een reeks met de branche.

Covid-19 heeft de zakelijke evenementenbranche hard geraakt. Het was een van de eerste branches die op slot ging en naar alle waarschijnlijkheid een van de laatste branches die weer open kan, tenzij de testevents die binnenkort gehouden worden eerder soelaas bieden.
De pandemie heeft niet alleen gevolgen voor de sector zelf, maar ook voor de steden waar congressen worden gehouden. Deelnemers aan die congressen boeken hotelovernachtingen en eten in restaurants. Daarnaast zijn er andere toeleveranciers zoals bloemisten, cateraars, tapijtleggers die diensten leveren aan congressen.
Hoe gaat de toekomst van deze branche er na Covid-19 uitzien?
De redactie van CongresWereld legde een aantal stellingen voor aan Michiel Lindenbergh, commercieel directeur van Amsterdam Conference Centre Beurs van Berlage.

Stelling 1: Voor zakelijke events en congressen komt de situatie van voor de corona pandemie niet meer terug.

Michiel: "Naar onze mening zal de markt zich op enig moment volledig herstellen met een aantal nieuwe ontwikkelingen en toevoegingen. De behoefte aan fysieke ontmoetingen wordt steeds groter en intenser. Daardoor zijn wij ervan overtuigd dat zeker locaties die dat op het allerhoogste niveau verzorgen met de adaptatie van innovatieve technieken zich sterker zullen herstellen".

Stelling 2: De groei van virtuele bezoekers zal het event uiteindelijk sterker maken.

Michiel: "Het event kan sterker van waarde worden als er een goeie mix gevonden wordt van virtuele en live deelnemers en het platform zo flexibel is dat beide categorieën deelnemers elkaar ontmoeten en werkelijke interactie kunnen hebben".

Stelling 3: Pas tegen 2024 is de sector weer redelijk hersteld dat wil zeggen op het niveau van vóór 2020

Michiel: "Mee eens. Althans met dat scenario houden we rekening en is onze strategie op gebaseerd. Maar de ‘voorzichtige optimist’ in mij hoopt dat op het moment van massale vaccinatiegraad, het herstel wellicht sneller zou kunnen. 88% van de eventorganisers verlangt naar live again. En hecht steeds meer waarde aan de live ontmoeting".

Mogelijk worden congressen voortaan niet alleen in een hybride vorm georganiseerd, maar ook op meerdere kleinere locaties. Dan zou in verschillende landen of werelddelen een deel van het congres worden georganiseerd, met gedeeltelijk een gezamenlijk programma. Wat betekent dit voor Beurs van Berlage?

Michiel: "Dat lijkt ons een gewenste ontwikkeling vanwege de positieve milieu effecten van minder en korter reizen. De Beurs is een middelgrote locatie in verschillende clusters in te delen waardoor verschillende groepsgrootte gerealiseerd kan worden. De Beurs kan dus als hub van een groter congres elders dienen of als main stage met hubs op andere plekken in de wereld. We kunnen heel flexibel inspelen op de wensen voor verschillende groepsgrootte. Van 200 tot 1500 deelnemers. En in combinatie met ons volledige 3-D platform op te schalen tot duizenden bezoekers. Daarnaast zijn we lid van ICCA en kunnen we waar ook ter wereld vergelijkbare venues aan laten haken".

De sector verwacht dat er minder gereisd gaat worden en congressen daardoor kleiner worden, met een deel van de bezoekers op afstand. Wat betekent dit voor de stad Amsterdam die juist heeft ingezet op 'hoogwaardige toeristen'?

Michiel: "Dat is voor Amsterdam een enorme kans. We hadden al geconstateerd dat het marktaandeel van Amsterdam juist in de congressen tussen 200 en 1000 deelnemers (het zogenaamde middensegment congressen) enorm laag is ten opzichte van andere congressteden in Europa, terwijl de locaties en faciliteiten voor juist die groepsgrootte uitmuntend is. Die congressen bieden dus een enorme kans en potentieel om hoogwaardige, kwaliteitsbezoekers naar de stad aan te trekken.

Een congres wat in het verleden bv 3000 bezoekers had en in Amsterdam moeilijk een geschikte locatie kon vinden, komt nu met bv 1000 mensen fysiek bij elkaar en de rest online. Dat segment wordt nu voor Amsterdam ineens heel interessant om wel te werven", aldus besluit Michiel.

Tot slot een mooi voorbeeld van een showcase die tijdens Corona bij Beurs van Berlage heeft plaatsgevonden, namelijk de uitreiking van de jubileumprijs van de Hersenstichting:

https://beursvanberlage.com/nl/showcase/jubileumprijs-hersenstichting/