60 procent minder buitenlandse toeristen in Nederland in 2020

Vanaf 15 juni kunnen Nederlanders weer op vakantie naar veel Europese landen, zo maakte het kabinet bekend. Een deel van de Nederlanders kiest desondanks voor een vakantie in eigen land, maar dit zal waarschijnlijk minder geld opleveren dan normaal.

‘Buitenlandse toeristen geven veel meer geld uit’

Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, verduidelijkt dit: “Hoewel er in aantallen niet zo heel veel mensen naar Nederland toe komen, zijn dat mensen die heel veel geld uitgeven. Zij geven veel meer geld uit dan Nederlanders hier uitgeven. Wij kiezen voor minder dure accommodaties en de buitenlanders die naar Nederland komen nemen dure overnachtingen, gaan naar Giethoorn en kopen dure kaas. Dat kost ons anderhalf miljard euro aan wat zij niet uitgeven hier in Nederland.”

‘Reisbranche en touroperators lopen veel geld mis’

Normaal gesproken geven Nederlanders veel geld uit aan een buitenlandse vakantie en dit geld gaat vaak naar Nederlandse ondernemers. “Heel veel van dat geld wordt nu niet uitgegeven. Een kwart van dat geld gaat normaal gesproken naar de reisbranche, touroperators, vliegmaatschappijen. Dat is alles bij elkaar ook een dikke miljard euro die we als Nederlandse economie mislopen”, vertelt Blom.

Naast acute steun werken aan herstel en voorlichtingscampagne

Jos Vranken, NBTC: “Feit blijft dat de toeristische sector keihard wordt geraakt door de coronacrisis, ondanks de aangekondigde versoepelingen. Daarom wordt parallel aan de inzet van acute steunmaatregelen nu ook hard gewerkt aan herstel. Eén van de initiatieven van de herstelaanpak is de voorlichtingscampagne: ‘Hier moet je zijn’. Onder dit motto wil de toeristische sector Nederlanders en ook Duitsers en Belgen inspireren voor een veilige vakantie in Nederland,”

‘Je hoeft niet naar daar, je vindt het allemaal hier’

“Want ondanks dat de grenzen met Europese landen binnenkort in toenemende mate opengaan, verwachten we dat veel Nederlanders er veilig op uittrekken in eigen land,” vertelt Jos Vranken. “Ons land biedt natuurlijk ook volop mogelijkheden voor een weekje eropuit, weekendje weg, stedentrip, dagje wandelen of kitesurfen. Met de voorlichtingscampagne ‘Hier moet je zijn’ willen we in eerste instantie Nederlanders inspireren om prachtige onbekende plekken te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor ‘hier’ te kiezen. Dit initiatief onderstreept dat Nederland 365 dagen aantrekkelijk is. En veilig en vertrouwd, dat is zeker nu ook van groot belang. Je hoeft niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Hier in dit land, hier in deze regio, hier op deze plek. Met een variant op deze voorlichtingscampagne willen we ook toeristen uit Duitsland en België bereiken.”

Ook buurlanden veilig en vertrouwd naar Nederland

De versoepeling van de huidige coronamaatregelen zorgt er immers voor dat toeristen uit Duitsland en België weer langzaam vakanties naar Nederland durven te plannen. “

Nederland is voor Duitsers en Belgen één van de belangrijkste vakantiebestemmingen voor een korte vakantie. Ruim 40 procent van alle buitenlandse toeristen die naar Nederland komt, is afkomstig uit onze buurlanden,” vertelt Jos Vranken. “Deze toeristen uit de buurlanden komen vaker terug en verspreiden zich meer over Nederland. Het zijn dus graag geziene gasten, die we met ‘Hier moet je zijn’ daarom willen inspireren de voor hen onbekende plekken te bezoeken. Zo bouwen we samen aan een duurzaam herstel van de toeristische sector.”