De vrijheid om te reizen is een kostbaar goed
De wereld reist graag en steeds meer en het debat moet dan ook niet gaan over minder reizen maar over beter en bewuster reizen, niet alleen in relatie tot duurzaamheid, maar juist ook in gedrag op locatie, de wijze waarop je je verhoudt maar ook verdiept in jouw tijdelijke omgeving. En dat moet soms een handje geholpen worden, liefst via de verleiding (nudging) en soms educatie en als het niet anders kan waar nodig via beperkende en repressieve maatregelen.
Cultuuromslag
De vanzelfsprekendheid van 'meer' is weg, in dit geval het aantrekken van altijd en overal maar meer bezoekers is niet meer van nu. Naast kennis over gerichte marketing ontstaat er ook een veranderende behoefte aan verbeterde data en inzichten en de noodaak tot een betere positionering en bestemmingsontwikkeling oftewel behoefte aan expertise die breder gaat dan alleen promotie.
Vier doelstellingen
Het NBTC richt zich de komende jaren op vier doelstellingen:
- Genereren van relevante en actuele data en inzichten samen met heel veel partijen;
- Creëren van een krachtig, actueel en eigentijds profiel van de bestemming Nederland;
- Het faciliteren van regio's en steden om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, liefst schaalbaar en grensoverschrijdend;
- Het aantrekken van de waardevolle bezoeker voor de plekken die deze bezoeker zoekt.
Daarnaast blijven marketing en promotie belangrijk want voor veel reizigers is Nederland nog steeds een onbekende of eenzijdige bestemming.
Het NBTC streeft uiteindelijk naar een vitale en geliefde bestemming Nederland, vanuit het gedeelde belang van bewoners, bezoekers en bedrijven. Zodat iedere Nederlander kan profiteren van toerisme, als bewoner én als bezoeker.
Voor NBTC betekent dat dat de organisatie is aangepast: van een traditionele focus op het aantrekken van bezoekers, naar een brede en duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland.
Bekijk het magazine 'NBTC focus 2020-2023' waarin de strategische keuzes en activiteiten van het NBTC worden toegelicht.