Winnaars Gouden Giraffe 2013: Inspirerende event showcases

Afgelopen maandag was het tijd voor de jaarlijkse apotheose van dé prijzen voor de beste Live Communicatie prestaties, de feestelijke uitreiking van de Gouden Giraffe 2013. Het traject van inzenden, beoordelen, jurypresentaties en nominaties eindigde met de bekendmaking van de winnaars van de felbegeerde awards. In het decor van de prachtige locatie Taets Art & Event Park waren ruim 700 gasten getuige van een bijzondere avond.

De kracht van live evenementen
De Gouden Giraffe is een fraaie showcase voor de Live Communicatie sector, waarin Nederlandse bedrijven en de branche het beste wat zij samen gecreëerd hebben kunnen laten zien aan de wereld. Het is daarmee een perfect platform om de kracht en toegevoegde waarde van live evenementen aan te tonen. En juist die toegevoegde waarde stond voor de jury centraal, en zeker niet alleen in de categorie Effectief.
 
“We mogen als branche met een recordaantal ingezonden cases, 18 genomineerden, 6 winnaars en ruim 700 bezoekers voor de Gouden Giraffe 2013, terugkijken op een fantastisch evenement dat is geproduceerd en gedragen door de branche. Het spraakmakende concept voor de uitreiking, in een historische omgeving, benadrukte opnieuw het podium dat de Gouden Giraffe biedt voor de live communicatie branche”, aldus Riemer Rijpkema, directeur CLC-VECTA.

Live is Leuker!
Na de ontvangst werden de gasten - bij monde van Riemer Rijpkema en René Küchler namens initiatiefnemers CLC-VECTA en HighProfile Events - uitgenodigd in de zaal plaats te nemen. Voor de uiteiking was in de grote hal van Taets was een ronde zaal gecreëerd met een centraal podium. Geheel in het teken van ‘live is leuker’ startte de show met een uitdagend rode knop met daarboven de tekst: ‘Push the red button to start te show’. En zo geschiedde…
De genomineerden werden per categorie vervolgens binnengereden en via een combinatie van interviews en case-filmpjes werden ze aan het publiek voorgesteld, waarna de winnaar bekend gemaakt werd.  
Verfrissende ondersteuning kwam vanuit de begeleiding van de beatboxer en VJ's, die voor elke aankondiging een verrassende en speelse 'live' animatie bedacht hadden.
Wil je alvast wat foto's bekijken, kijk dan hier op de site van Gouden Giraffe voor de bezoekersfoto's (Photonic) en de foto's van de avond die Paul Ridderhof maakte.

Over het programma zelf bleken de meningen achteraf wat verdeeld. Niet iedereen vond de presentatie altijd even sterk en vooral het repeterende karakter en de enorme uitloop waren onderwerp van gesprek na afloop. Het ontlokte een van de deelnemers op twitter tot de uitspraak 'live is langer!' (wat is het toch dat we het in deze sector altijd weer voor elkaar krijgen om de eigen events uit de tijd te laten lopen?).
Aan de andere kant, het lijkt te horen bij 'live' en er was meer dan genoeg te genieten om het weer snel over de mooie avond te hebben. Enkele highlights: De mooie locatie, attent mailtje vooraf van de organisatie over gewijzigde verkeerssituatie, de actieve setting (zelf je tafel dekken bij het genomineerden diner en je drankje inschenken bij de ontvangst), de beatboxer/dj, de VJ-animatie van Studio Stennis en de heerlijke catering na afloop. En misschien wel een van de mooiste voorbeelden zat hem in de 'kracht van samen': Aan het einde van het programma moest iedereen meehelpen (lees: stoel wegzetten) om in 4 minuten de presentatiezaal om te bouwen in de borrelruimte. Gaaf concept, goed uitgewerkt en een fraai staaltje efficiënt ruimtegebruik!

RICOH en NextNovelty winnen Congres Award
Voor CongresWereld was er natuurlijk één categorie waar bijzondere aandacht naar uitging: de Gouden Giraffe Congres.
De presentaties van drie genomineerden - ING en Synpact met zowel de 'Week van de Ondernemer' (samen met MKB Nederland) en de “International Business Conference” en Ricoh Nederland samen met NextNovelty voor “IMAGINE 2012, Connecting the Dots” - maakten gelijk duidelijk dat de jury er een zware dobber aan heeft gehad. Drie overtuigende cases, die heldere doelstellingen geformuleerd hadden, een creatieve invulling met lef, een zeer goede uitvoering kenden en aantoonbaar succesvol gebleken zijn. Uiteindelijk waren het Ricoh Nederland en NextNovelty die met de award naar huis gingen.

IMAGINE2012, Connecting the Dots, was de Nederlandse aftrap van de wereldwijde implementatie van Ricoh’s nieuwe merkboodschap ‘imagine. change’. Een voormalige fabriekshal (het Stedelijk Museum in Den Bosch) werd omgebouwd tot tijdelijke (pop-up) gallery met interactieve kunstwerken, flexwerkplekken, loungegedeelte, workshopruimtes, bar, mediacorner en een inspirerende plek waar live kunst werd gemaakt. IMAGINE2012 - Connecting the Dots, vormde een reeks aan events, workshops, business sessies en content. In IMAGINE2012 kwamen business, technologie en kunst als een drie-eenheid samen met als doel de bezoeker te inspireren en informeren over de invloed en mogelijkheden van technologie op organisaties en de maatschappij. Veranderingen komen immers voort uit verbeeldingskracht en dromen. Vanuit dezelfde invalshoek en vanuit Ricoh’s merkboodschap is het evenement neergezet: inspirerend en innovatief.
De jury was lovend over IMAGINE2012. “Dankzij de samenwerking tussen opdrachtgever en bureau, waarbij de eerste ideeën de verwachtingen van de opdrachtgever overtroffen en ook het resultaat groter was dan aanvankelijk gedacht, heeft het begrip congres een nieuwe lading gekregen en is het begrip eigenlijk opnieuw uitgevonden”, aldus de jury van de Gouden Giraffe. De reactie van Gineke Wilms, Corporate PR & Sponsoring Manager van Ricoh Nederland: “Dit is een hele mooie erkenning, ook voor Ricoh. Met deze case komt het nieuwe Ricoh goed over het voetlicht.”

De winnaars
Naast de categorie Congres waren er nog vijf prijzen te verdienen. Hieronder de categorieën en hun trotse winnaars

  • Gouden Giraffe Effectief - De ingezonden cases in de categorie Effectief lagen, evenals in de meeste categorieën, ver uit elkaar. Havenbedrijf Rotterdam, Nachtwerk en Mood Concepts bewezen dat een evenement ook ROI kan zijn, of zelfs moet zijn. Met name Mood Concepts wist de effectiviteit van het evenement ‘Campina Dichtbij’ te duiden en wist daarmee de Gouden Giraffe Effectief binnen te slepen. Corine Berkel van Mood Concepts: “We wilden de authenticiteit bewaken en dat was een uitdaging bij zo’n groots evenement, maar het is gelukt!
  • Gouden Giraffe Deelname - In de categorie Deelname stonden de drie bureaus Kubik bv, Van Straaten en MOVE in de grand finale. Met de ogen van vakgenoten op hen gericht werd het verlossende woord gegeven: MOVE is de onbetwiste winnaar met de case ‘Nintendo Benelux tijdens Firstlook 2012’. “De uitdaging zat hem in de doorloopsnelheid in combinatie met de productbeleving. We benadrukten tijdens deze deelname onze geïntegreerde aanpak op social en live en dat bleek succesvol te zijn.”
  • Gouden Giraffe Beurs - In de categorie Beurs dongen easyFairs Netherlands, AgroTechniek Holland en Amsterdam RAI naar de titel winnaar Gouden Giraffe 2013.De jury heeft uiteindelijk gekozen voor easyFairs Netherlands met de case ‘Packaging Innovations’. Cornelien Baijens van easyFairs Netherlands: “Less is more en daarom gingen wij voor kwaliteit en niet voor kwantiteit op de beursvloer.”
  • Gouden Giraffe Creatief - In de categorie Creatief was het een nek-aan-nek race tussen Gielissen Interiors & Exhibitions, Dechesne & Boertje en Nauta evenementencommunicatie. De drie evenementen bleken alle uit te blinken in creativiteit, maar het relatie evenement ‘D&B Rosé: Pluk de Dag’ van Dechesne & Boertje streek met de eer en kon aan een volle zaal laten zien dat het team nog altijd met passie werkt en dat dit na dertig jaar ervaring nog altijd zijn vruchten afwerpt.
  • Gouden Giraffe Maatschappelijk Betrokken - In deze categorie ging het om maatschappelijk betrokken evenementen van Xsaga, klaar is cees en IDTV Live. De jury in deze categorie heeft de award toegekend aan IDTV die met de uitgevoerde opdracht ‘Aardig Onderweg Award’ voor RET Vervoersbedrijf zichzelf kwetsbaar opstelde en toch – misschien daardoor – geweldige impact met hun maatschappelijk zeer relevante initiatief realiseerde. Fantastisch om te zien tijdens de presentatie van de genomineerden was dat de hele zaal en masse opstond om op deze manier ook steun te betuigen voor de campagne 'Sta Op Tegen Kanker' van KWF Kankerbestrijding, de case van KWF en Xsaga die net de overwinning aan zich voorbij zag gaan.

Op naar 2014
De zeer geslaagde avond onderstreepte het belang van het laten zien van voorbeelden van krachtige en geslaagde cases. Juist het inzicht krijgen in de zeer uiteenlopende events (neem echt even de moeite om de cases van alle genomineerden nog eens na te lezen, er zitten juweeltjes tussen) en het belonen van de beste events maakt Live Communicatie sterker!
Wel opvallend dit jaar was dat er - naast de genomineerden - vrij weinig opdrachtgevers aanwezig waren. Daar ligt nog een mooie uitdaging voor de organisatoren én de branche in totaliteit voor het komend jaar.

Gouden Giraffe / Redactie CongresWereld