Sodexo en Wereld Natuur fonds zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Norah Wouters Sodexo, Diana Vredeveld Sodexo, Corné van Dooren WWF-NL, Femke Holdorp WWF-NL, Martijn van Vliet Sodexo, David van Stijn Sodexo, Marloes van der Have Sodexo, Cor Spierenburg Sodexo, Cunera Vlaar Sodexo, Jelle de Jong WWF-NL.

Food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL zij een samenwerking aangegaan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht. Dit gebeurt aan de hand van de WWF-NL campagne ‘Aardig Eten’. ‘Aardig Eten’ gaat over het op laagdrempelige manier stimuleren van duurzaam eten, onder andere door te informeren over hoe met simpele aanpassingen in het menu de invloed op natuur en biodiversiteit kleiner kan. Bijvoorbeeld door te kiezen voor plantaardig eten en door vaker peulvruchten en noten te eten. De urgentie om ons menu aan te passen is groot, ons voedselsysteem is immers nog altijd de grootste oorzaak van natuurvernietiging wereldwijd. Het doel van WWF-NL is dat meer cateraars de stap naar verduurzaming maken in de nabije toekomst. 

Cateraars serveren iedere dag de lunch van honderdduizenden Nederlanders en spelen hiermee een belangrijke rol bij het stimuleren van duurzamere voedselkeuzes. “De manier waarop we eten heeft een gigantische invloed op natuur, biodiversiteit en klimaat. Om dat tij te keren zullen we zowel duurzamer moeten produceren als consumeren. We weten dat het maken van andere voedselkeuzes ten gunste van natuur en het milieu niet altijd makkelijk is. Bedrijfsrestaurants zijn de plek om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met eten met een minder grote impact op natuurverlies. We zijn dan ook blij met deze gezamenlijke actie met Sodexo en hopen dat in de toekomst meer cateraars aansluiten,” aldus Corné van Dooren expert duurzame voedselconsumptie bij WWF-NL.

Makkelijk, lekker en gezonder

De Aardig eten campagne van WWF-NL wil mensen bewustmaken van de impact van wat we eten op de natuur. Maar vooral ook laten zien dat duurzaam eten makkelijk en lekker is door tips en recepten te delen. Ook is er een test ontwikkeld waarbij mensen snel en op speelse manier inzicht krijgen in hoe ‘aardig’ zij eten. Deze test wordt ook in de Sodexo bedrijfsrestaurants gedeeld. "Aardig Eten betekent aardig voor de natuur, maar ook voor jezelf. Want duurzamere keuzes zijn vaak ook gezondere keuzes", aldus van Dooren. Dit sluit aan bij de doelen van cateraar Sodexo.

“Veel van onze opdrachtgevers zijn zich bewust van de noodzaak om ons voedselsysteem duurzamer te maken. Het merendeel van onze gasten zegt dat zij graag duurzamer en gezonder willen eten maar dat ze niet goed weten hoe dit te doen. Ook wil men niet belerend aangesproken worden. In dat speelveld helpen wij onze opdrachtgevers en onze klanten met nieuwe cateringconcepten zoals Kitchen Works en Modern Recipe met vers bereide en vaak plantaardige gerechten die goed zijn voor mens én natuur. Met de campagne ‘Aardig Eten’ van het Wereld Natuur Fonds nodigen we onze gasten uit om te kiezen voor lekkere, gezonde én duurzame opties”, aldus Cunera Vlaar, CEO Sodexo Nederland.

Wereldwijde verduurzamingsslag

Ook internationaal werken WWF-NL en Sodexo samen. De kennis van WWF-NL over de voedsingsindustrie en de impact die dit heeft op natuur en ons klimaat wordt op deze manier gebundeld met de slagkracht van een wereldwijd leider op het gebied van voeding. Dit gebeurt onder andere door aanpassingen in de menu’s, het aanpassen van het inkoopbeleid van producten en door het verminderen van voedselverspilling. Ook het bewust maken van medewerkers van Sodexo van het belang van duurzaam en gezond eten is onderdeel van de verduurzamingsslag. In december vorig jaar verscheen het rapport Sustainable eating: pulling the levers of foodservices van Sodexo en WWF-UK. Hierin staan de belangrijkste handvaten voor cateraars wereldwijd om toe te bewegen naar duurzame en gezonde voedselconsumptie.