Pas op met online surveys

Je ziet ze steeds vaker in de mailbox verschijnen online surveys. Een onschuldige vorm van informatievergaren misschien, maar enige voorzichtigheid hierbij is wel geboden. Influencers maken steeds meer gebruik van linkjes, waar onschuldige en enthousiaste volgers via het invullen van een survey hun hele hebben en houwen invullen. Weg privacy en hallo onwelkome aanbiedingen en kwaadwillenden. Dat maakt dat veel mensen wel twee keer nadenken voor ze een survey invullen. Jammer voor jouw marketingcampagne, want zo loop je een hoop waardevolle informatie mis. Jelle Wieringa schrijft hierover naar aanleiding van het bericht uit De Volkskrant: Manifesteer jezelf rijk: waarom werken in loondienst uit is en jongeren vallen voor praatjes van influencers.

De invloed van influencers is groot dankzij hun vele volgers op platforms als Instagram en TikTok. Volgers kopiëren vaak het gedrag van influencers. Denk aan de ‘Get to Know Me’-trend, waarbij influencers en dus ook hun volgers online surveys invullen om persoonlijke informatie te delen. Mensen moeten zich ervan bewust zijn dat cybercriminelen misbruik maken van dit soort trends om accounts te hacken.

Influencers zetten de trend als het gaat om nieuwe hypes en spelletjes die ze laten zien in hun stories. Geïnspireerd door hun online idolen kopiëren volgers dit gedrag. Een goed voorbeeld is de recente ‘Get to Know Me’-hype. Mensen ontvangen een korte survey in hun inbox om zichzelf te beschrijven. Denk aan zaken gegevens als geboortedatum en -plaats, favoriete kleur, naam van een huisdier.

Cybercriminelen zien in dit soort surveys een makkelijke manier om toegang te krijgen tot persoonlijke data van mensen. Door zich voor te doen als influencer en een survey te sturen naar de inbox van volgers, manipuleren ze hun slachtoffers. Als ze de beschikking hebben over deze persoonlijke data is het voor hen een stuk eenvoudiger om toegang te krijgen tot online accounts.

Het lijkt misschien onschuldig, maar zo’n Get To Know Me-trend zorgt ervoor dat mensen te makkelijk hun data prijsgeven. Zeker wanneer influencers dit gedrag stimuleren. Het is belangrijk dat mensen zich bewust zijn van de risico’s van online surveys. Ze moeten ze niet invullen zonder eerst grondig te checken of de afzender deugt. Bij voorkeur vullen ze hem überhaupt niet in als dat niet echt van belang is.