Op zoek naar innovatie in de congresmarkt

Inzicht in trends, ontwikkelingen en cijfers van de congres- en vergadermarkt is onmisbaar bij het verhogen van de professionaliteit en het optimaliseren van congressen en congresbedrijven. CLC-VECTA duikt tijdens haar bijeenkomst voor de congres- en vergadersector op 21 maart aanstaande in deze materie met presentaties van dr. Karoline Wiegerink, directeur Live Communication Research Center, Geer Schakel, LAgroup & Frank Veldhof, bedrijfschap Horeca en Catering.

De laatste spreker van de dag is dr. Meindert Flikkema (39), universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam en expert op het gebied van diensteninnovatie. Hij zal de aanwezigen een spiegel voorhouden over klantgerichtheid en meenemen in het proces van innovatie en waardecreatie. Zijn eigen leermeesters en inspiratiebronnen zullen de rode draad vormen van zijn interactieve bijdrage.
 
Getriggerd door het onderwerp konden we natuurlijk niet wachten tot 21 maart. Dus ging CongresWereld in gesprek met deze voormalige organisatieadviseur en legger van verbindingen tussen de theorie en praktijk van diensteninnovatie.

Verzilveren van betekenis
dr. Meindert Flikkema geeft direct aan dat zijn verhaal op 21 maart geen theoretische verhandeling gaat worden of een ‘witte jassen-verhaal' over innovatie. "Waar ik juist op wil focussen is het hebben van steeds meer betekenis voor klanten en het verzilveren van die betekenis. Het gaat ook in de congres- en vergadersector om het creëren van waarde. De klant centraal stellen en achter zijn of haar wensen, waarden en ervaringen komen en op basis daarvan diensten verbeteren en vernieuwen." Flikkema constateert dat dienstverleners vaak beweren klantgericht te zijn, maar dat tegelijkertijd alleen kosten en efficiency managers echt bezighoudt. Hij vervolgt: "In control zijn, daar gaat het om". Door te sturen op kosten en efficiency heeft men op korte termijn controle, maar als je de klant uit het oog, verliest ben je op wat langere termijn out of control.

Waardecreatie
"De vraag die we natuurlijk eerst helder moeten hebben, is wat nu eigenlijk ‘waarde' is," zegt Flikkema. "Pas dan kan je aan de slag met waardecreatie. Het is overigens geen rocket-science. Sta eens stil bij de beoogde benefits vanuit het perspectief van de deelnemers, waar komen ze voor? Wat moeten ze er voor laten? En daarnaast natuurlijk, wat moet het opleveren voor de organisator? En hoe verhouden al deze zaken zich tot elkaar?"
Om dit helder te krijgen nam Flikkema de proef op de som met zijn eigen collega's. Hij vroeg hen wat voor hen het meest gave congres was dat ze meegemaakt hadden en waarom ze daar naar toe gegaan zijn. "Dit kleine veldonderzoekje levert veel interessante informatie op, die ik misschien in mijn presentatie zal gebruiken."

Feedback organiseren 
Flikkema bezoekt zelf ook diverse congressen per jaar in binnen- en buitenland, vaak als deelnemer, maar ook presenteert hij regelmatig ‘papers' op wetenschappelijke congressen. "Waar ik vaak teleurgesteld over ben, is over het rendement van deze presentaties". Als ik een paper presenteer wil ik  feedback krijgen van de aanwezigen in mijn sessie. Ik wil vragen van hen kunnen bespreken en gedachten kunnen delen. Maar in de praktijk durft (of wil) niet iedereen tijdens zo'n presentatie zijn mening te geven of is daarvoor veel te weinig tijd. Voor mij zou het dus van waarde zijn als de organisatie meer manieren faciliteert waarop ik feedback kan krijgen en de dialoog met de deelnemers aan kan gaan."    
Technologische oplossingen en Social Media zijn nuttige enablers om dit soort zaken te faciliteren.

Differentiëren naar publieksgroepen
"Wat mij opvalt is dat tijdens een congres het programma vaak alle deelnemers over een kam scheert," verbaast Flikkema zich. "door meer te differentiëren kan voor iedereen waarde gecreëerd worden." Als voorbeeld haalt Flikkema de ‘novieten' aan (nieuwkomers, first time attendees) die de weg nog niet kennen op een congres en verdwalen in een programma dat overloopt van keuzes in sessies en workshops. "Vaak komen ze er pas halverwege achter dat er ook een soort introductieprogramma was om ze wegwijs te maken. Door deze groep nadrukkelijker aan te spreken en van dienst te zijn, levert een congres voor hen al direct meer waarde op,"is de overtuiging van Flikkema.

Verzilveren van enthousiasme  
"Organisatoren zouden meer na moeten denken over hoe ze bijeenkomsten productiever kunnen maken voor de stakeholders. Een deelnemer of spreker die terugkijkt op een congres dat hem veel opgeleverd heeft, is niet alleen tevreden over zijn deelname, maar zal ook een volgende keer weer makkelijker terugkeren en het congres aan anderen aanbevelen." Flikkema refereert aan een eigen recente ervaring: "Ik ben afgelopen jaar vol enthousiasme van het ISPIM congres in Bilbao teruggekomen. Maar na verloop van tijd zakt het enthousiasme weg en dat heeft er toe geleid dat ik - nu ik de factuur voor het nieuwe congres op mijn bureau heb liggen - toch twijfel of ik wel zal gaan. Het is de kunst om het enthousiasme bij de deelnemers langer vast te houden én om dit enthousiasme op de juiste momenten te verzilveren. Ik weet zeker dat als ik nog tijdens het congres in Bilbao had kunnen (voor-)registreren voor het volgende congres, mijn naam nu al op de lijst had gestaan!"

Programma
Met dit soort prikkelende uitspraken en het enthousiasme van Meindert Flikkema zelf, is een boeiende presentatie tijdens de CLC-VECTA bijeenkomst op voorhand gegarandeerd. Vanuit een theoretische achtergrond zal het deze sessie met name draaien om het ‘hoe' van waardecreatie en het doorgronden en productief maken van customer experiences. 
De andere sprekers van de middag gaan in op trends en ontwikkelingen in de sector. Al met al een boeiend programma voor iedereen die actief is met het organiseren en faciliteren van congressen. Lees het volledige programma hier

Voor wie?
Deze bijeenkomst is bedoeld voor leden van CLC-VECTA én niet leden die geïnteresseerd zijn in het onderwerp.

Kosteloze inschrijving
Aan deze bijeenkomst zijn geen kosten verbonden. U dient zich wel vooraf te registreren zodat wij kunnen rekenen op uw komst. Klik hier om u in te schrijven

Wanneer en Waar?
Maandag 21 maart 2011 (13.30-17.00 uur) in De Reehorst in Ede.
Meer informatie en een routebeschrijving ontvangt u na inschrijving.
 

Dr. Meindert Flikkema - Academic leader platform Innovatie van dienstverlening
Dr. Meindert Flikkema is binnen het PSI academic leader van het platform innovatie van dienstverlening.
Meindert is universitair hoofddocent aan de Faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde aan de VU Amsterdam. Daar houdt hij zich onder andere bezig met innovatie in de professionele dienstverlening. Meindert studeerde econometrie aan de Rijksuniversiteit Groningen, haalde zijn PhD in de economie aan de VU in Amsterdam en deed daar ook de post-academische opleiding Management Consulting. Voor zijn tijd op de VU Amsterdam werkte hij bij adviesbureau Turner.