NXTMICE*Re-Invent congres: Verbinden, Waarde en Kennis

Erik-Jan Ginjaar CEO Postillion Hotels: Doe je ogen dicht. Stel je het aanzwellende geluid voor van gesprekken, gelach, lopende koffiemachines… Op 30 juni was dit eindelijk geen verre herinnering meer, maar werkelijkheid; het geluid van mensen die elkaar weer live mochten ontmoeten!

NXTMICE is er voor, en door de branche. Na meer dan een jaar stilstand keken we kritisch naar wat was, en vooral: naar wat zou moeten zijn. Deelnemers aan Re-Invent zijn uitgedaagd kritisch te zijn op het eigen vak. Om bestaande bouwstenen tegen het licht te houden, want om niet terug te vallen in vastgesleten patronen, moeten we onszelf en ons vak heruitvinden. En durven!

De energie was voelbaar, het vertrouwen in een vitale toekomst van de eventbranche spatte ervan af! Door samen naar de toekomst van de MICE-industrie te kijken, komen we terug als nooit tevoren! Mooier, sterker en raker.

De eerste inzichten van het NXTMICE*Re-Invent congres zijn bekend. Deze resultaten zijn een eerste aanzet voor het verdere onderzoek naar de toekomst van de MICE-branche. Tweehonderd event professionals reisden op 30 juni, op basis van uitsluitend praktische informatie, af naar Amsterdam. De communicatie vooraf betrof slechts het hoognodige. Toch durfde men het aan om te komen!

Bij binnenkomst kregen de deelnemers nog het gevoel een standaard event bij te wonen. Aanmelden, koffie en door met het programma... Maar niets bleek minder waar!

Eén voor één werden ze van hun koffietafels geplukt en individueel naar een hotelkamer geleid. Hier sprong het televisiescherm aan en verscheen gastheer van de dag, André, om te vertellen dat het programma compleet  Geen keynote speakers, geen dertien in een dozijn-netwerkborrel, maar putten uit eigen kennis om de eventbranche weer op te bouwen. ‘We moeten onszelf heruitvinden. Speciaal voor jou heb ik daarom een spoor van nieuwe mogelijkheden getrokken. Laat me weten wat je vindt, ziet, hoort, voelt. Wat raakt je, wat sleurt je mee?’ En met slechts een mysterieus sleuteltje op zak, werd men naar buiten gestuurd.

Verschillende experimenten
Hier begon de experience. Een ontdekkingsreis langs andere perspectieven. Verschillende ruimtes vormden het decor voor inspiratie. Inspiratie om op verrassende, energieke en soms zelfs schurende wijze te ontdekken hoe onze branche eruit kán zien.

3 belangrijkste inzichten

De guest experience is leidend in alle keuzes
We zijn op zoek naar inspiratie en prikkels om events en congressen te vernieuwen en hiermee beter en effectiever te maken. Deze behoefte wordt breed gedragen en die vernieuwing doen we als branche graag samen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Heldere en meetbare doelstellingen zijn onmisbaar
Events en congressen zijn een belangrijke inspiratiebron voor het aanpakken van problemen en vraagstellingen. Om die daadwerkelijk te kunnen oplossen, zijn heldere en meetbare doelstellingen nodig, vinden zowel planners als suppliers.

Ideeën van planners versus suppliers: mismatch in prioriteiten
Planners en suppliers hebben niet altijd dezelfde verwachtingen. Hierdoor wordt op verkeerde punten geïnvesteerd, wat een totaalproject en -opbrengst niet ten goede komt. Beter verwachtingsmanagement kan voor een effectiever event zorgen.
Voor planners is het budget een van de belangrijkste elementen bij het organiseren van een event (61%). Dit budget is leidend voor wat kan en wat de beperkingen zijn. Slechts 31 procent van de suppliers denkt echter dat budget zo belangrijk is. Planners vinden de locatie zeer belangrijk (57%), terwijl suppliers denken dat dit minder essentieel is (29%). Er wordt veel gesproken over duurzaamheid. Echter, als het op de organisatie van een event aankomt, blijkt dit onderwerp in de onderste regionen van het prioriteitenlijstje te bungelen (13%). Planners hechten meer belang aan eigen ervaringen (52%) dan aan de ervaringen van anderen. Suppliers denken echter dat vooral de reviews voor planners belangrijk zijn.
Flexibiliteit in voorwaarden en afspraken is door COVID-19 belangrijker geworden. 77 procent van de suppliers hanteert al volledig of gedeeltelijk flexibele voorwaarden.

Na een heftige periode, waarin zekerheden massaal zijn weggeslagen, stonden de deelnemers in de Kamer van Reflectie letterlijk stil bij hoe we als branche weer in beweging moeten (en willen) komen. Door hoofd en hart weer bij elkaar te brengen, werden de doelstellingen voor het herontdekken van de eventbranche scherper.

Virtual Reality
In die toekomst van de eventbranche is ruimte voor virtual reality, bleek in de Kamer van Elders, waar de deelnemers ervaarden hoe het is om in een vr-omgeving bij een event aanwezig te zijn. Na verschillende vr-experiences, brainstormden zij digitaal over de toepassing van de mogelijkheden op hun toekomstige events. De interesse is er, blijkt uit de antwoorden, maar onbekend maakt nog wat onbemind. Om het gebruik van virtual reality tijdens events effectief in te kunnen zetten, is er meer kennis nodig over de (on)mogelijkheden.

Privacy
Met het opgeven van onze privacy zijn we wat minder terughoudend, blijkt uit de Kanskamer, waar getoetst werd hoeveel data men bereid is op te geven. En waarmee het doel tegelijkertijd was om bewustwording te creëren. Hoe snel klik je op 'akkoord' bij algemene voorwaarden, hoe makkelijk log je in op een publiek wifinetwerk, hoe klakkeloos accepteer je cookies? Het invullen van privacygevoelige data bracht de deelnemers steeds een stapje dichter bij de gouden kluis met inhoud. Eerst nog vrij onschuldig: ‘wat is je e-mailadres? Wat is je schoenmaat?’ Maar naarmate de treden stegen, werden de vragen intiemer en ongemakkelijker. ‘Wat is je bankrekeningnummer?’ Gevolgd door ‘Wat is je pincode?’

Na deze mindgame van ervaringen troffen de deelnemers André live aan op het podium. ‘Sourire’ betekent glimlachen, verklaarde hij. “De taak van een Sourieur is om de gast te laten glimlachen en dat heb ik vandaag gedaan door juist niét te bieden wat je verwachtte. Vandaag hebben we onszelf en de branche heruitgevonden.”

Verbinden, Waarde en Kennis. Kernwoorden die, als je tussen de regels doorleest, door dit hele document sijpelen.
Met deze whitepaper dagen we ook jou uit om met andere ogen te kijken naar de eventbranche. Wat mag behouden blijven, wat mag verdwijnen? Na een onzekere periode is het nu tijd om vooruit te kijken. We hebben moeten bukken voor de storm. Zekerheden zijn weggeslagen. Heilige huisjes zijn omvergeblazen en nieuwe mogelijkheden worden zichtbaar. We zitten midden in een gouden kans om events, mooier, beter, echter en raker te maken. Wat wil jij, kan jij en durf jij? Hoe ga jij verbinden, waarde creëren en kennis delen? Hoe geef jij onze comeback vorm?

Lees hier de complete whitepaper met veel meer interessante resultaten