Maak kennis met de werkgever: MECC Maastricht

Heb je een op het oog leuke vacature 'gespot', dan wil je natuurlijk niet alleen meer weten over de functie zelf, maar het is ook heel belangrijk om wat meer te weten over het bedrijf dat de vacature aanbiedt. Natuurlijk heb je alle kans om daarover alles te weten te komen als je uitgenodigd wordt voor een eerste gesprek, maar.......wil je eigenlijk wel solliciteren als het bedrijf niet bij je 'past'? Dat kost zowel jou veel tijd, maar ook de potentiële werkgever is veel onnodige tijd kwijt om er pas later achter te komen dat er sowieso al geen match is. Daarom zoekt CongresWereld de bedrijven die een vacature plaatsen op om wat meer te weten te komen over het bedrijf achter de vacature die je op CongresWereld ziet, over de mensen en de cultuur.


Aan het woord is:
Madeleine van der Heijden, Afdelingsmanager Venue bij MECC Maastricht

Wat is MECC Maastricht voor een bedrijf?
Wij zijn een hele dynamische en vaak hectische werkomgeving waar geen dag hetzelfde is. Door de aard van de organisatie (projectmatig) is het hollen of stilstaan ( in de zomerperiode ). In MECC Maastricht worden Beurzen, Congressen en diverse soorten Evenementen georganiseerd.

Wat voor soort bijeenkomsten vinden er zoal plaats? En van welke doelgroepen?
Wij bewerken actief de (inter)nationale congresmarkt in Europa, (inter)nationale vakbeurzen en de nationale corporate markt. Verder vinden er ook concerten, theatervoorstellingen, dance-events en consumentenbeurzen plaats.

De Business Development Manager maakt onderdeel uit van de afdeling Venue. Welke collega's treffen we op deze afdeling?
De Venue afdeling bestaat uit een drietal Commercieel Medewerkers, drie Account Managers, een Researcher, een Sales Manager MCB, een Management Assistant en mijzelf (Manager Venue). Daarnaast werken er gemiddeld twee stagiaires op de afdeling en heeft de nieuwe functionaris nog één Business Development Manager als collega. In totaal dus een team van 14 mensen.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag voor de Business Development Manager er straks uit?
Dat kan je rustig omschrijven als zeer gevarieerd. Je moet denken aan potentiële klanten telefonisch benaderen en bezoeken, MECC Maastricht en de stad Maastricht presenteren, rondleidingen verzorgen in MECC Maastricht én ook in de stad Maastricht. Uiteraard registreer je en houdt je nauwgezet klantspecifieke informatie in de database bij en werk je bezoekrapporten, offertes en contracten uit.
Daarnaast neem je actief deel aan het wekelijks acquisitieoverleg en het maandelijks Business overleg.
In de dagelijkse bezigheden werk je nauw samen met collega's op de afdeling en van Planning & Projectmanagement.

In de vacature refereren jullie aan ‘kunnen omgaan met een lange leadtime'. Wat betekent dat voor de kandidaat?
In de congresmarkt moet men rekenen op een leadtime van tussen de 2 tot 5 jaar. Dit betekent dat je veel geduld moet hebben en veel ijzers in het vuur om toch regelmatig te kunnen scoren.

Verder spreken jullie van ‘consultative selling'. Welke rol neemt MECC in de relatie met haar klanten?
Wij verkopen geen pakje boter, het gaat om grote bedragen. De organisatoren van een congres zijn vaak niet deskundig op alle deelgebieden van het organiseren van een congres. De Business Development Manager zal veel vertrouwen moeten wekken want er is de organisator veel aan gelegen om een succesvol congres neer te zetten. De organisator zal het gevoel moeten krijgen dat hij in goede handen is !

Hoe zou je de sfeer bij jullie organisatie willen omschrijven?
Heel positief! Iedereen is heel gedreven en heeft hart voor de zaak. Medewerkers zijn allemaal erg betrokken. Er wordt hard gewerkt maar er zeker ook tijd voor een praatje en er wordt veel gelachen.

Wat onderscheidt jullie van eventuele concurrenten?
Wij zijn enorm klantgericht (score 8,2) en heel flexibel. Daarnaast hebben we heel veel know how en kennis in huis om de klant optimaal te bedienen. Ons congrescentrum is heel compact en goed geconfigureerd, in combinatie met de stad Maastricht zijn wij de nummer 1 congreslocatie in West-Europa.

Wat voor type nieuwe collega zoeken jullie (persoonskenmerken)?
No nonsens, recht door zee, resultaatgericht, vasthoudend, doorzettingsvermogen, optimistisch, gevoel voor humor, geen 9 tot 5 mentaliteit, teamplayer en heel veel drive ............

Waarom zou een kandidaat voor MECC als nieuwe werkomgeving moeten kiezen?
De branche voor Live Communication is een hele fascinerende en dynamische wereld waar geen dag hetzelfde is. Eigen inbreng en initiatieven worden zeer op prijs gesteld. MECC Maastricht maakt onderdeel uit van de RAI group, marktleider in de Benelux. MECC Maastricht is de locatie waar jaarlijks de TEFAF plaatsvindt, de wereldberoemde kunstbeurs.
Je maakt deel uit van het leukste team en bedrijf van Maastricht!

Klik hier om de vacature van Business Development Manager te bekijken.

MECC

Wij hopen dat deze kennismaking met de werkgever je helpt bij de beeldvorming van een bedrijf waarbij je mogelijk wil solliciteren. En natuurlijk zijn we ook geïnteresseerd welke vragen we in de mini-interviews nog meer zouden moeten stellen (mail je suggesties naar: redactie@congreswereld.nl ). En wilt u zelf uw vacature plaatsen in combinatie met een mini-interview, informeer dan naar de mogelijkheden via redactie@congreswereld.nl ).