Een veerkrachtige meetingindustrie

Gianluca Buongiorno van AIM Group noemt de meetingindustrie veerkrachtig. Dit doet hij in de reactie van de AIM Group op coronacrisis in het corporate report 2020. De sleutel is het vermogen om de verandering te begrijpen en niet bang zijn om te evolueren.

AIM Group International , een bedrijf gespecialiseerd in conferenties, evenementen en communicatie met meer dan 60 jaar ervaring, publiceerde het Corporate Annual Report 2020 dat zich richt op de respons en transformatie na de buitengewone crisis veroorzaakt door de pandemie.

“Covid-19 verspreidde zich plotseling en veroverde de wereld volledig. Met het onmiddelijk sluiten van congreslocaties, het verbieden van bijeenkomsten en de volledige tot zware beperking van internationale reizen, werd de meetingindustrie een van de meest getroffen sectoren. De pandemie dwingt evenementenbureaus te zoeken naar nieuwe en creatieve manieren om relevant te blijven op de markt. "We hebben ons meerdere keren moeten afvragen welke ruimte en rol wij als eventprofessionals moeten spelen tijdens de crisis?” zegt Gianluca Buongiorno , voorzitter van AIM Group International . “Het antwoord lag in het vermogen om te reageren, snel aan te passen en te transformeren, om het verleden te vergeten en gefocust te zijn op nieuwe manieren om de doelgroep te bereiken. Alleen de organisaties en eventprofessionals die in staat waren de juiste oplossingen en partners te vinden, waren in staat om de procedures en werkgewoonten te herzien, om de beste digitale en technologische tools te ontdekken die hen zouden helpen een effectieve, toegevoegde waarde te bieden”.

In het jaarverslag staat dat er, gezien het belang van cashflow in onzekere tijden, een diepgaande analyse is gemaakt van de impact van de crisis op de financiële gezondheid van de onderneming en werd er onmiddellijk een plan voor cashbeheer opgesteld als onderdeel van het algehele bedrijfsrisico- en continuïteitsplan . “We hadden het geluk dat we konden vertrouwen op een goed gestructureerd, financieel solide bedrijf , dat werd bepaald door een langetermijnstrategie die de afgelopen jaren werd gevolgd. Dit betekende dat we konden overleven en gedijen ondanks de ongekende en onvoorstelbare crisis”, legt Gianluca Scavo , CEO van AIM Group, uit.

"We hebben snel grote veranderingen doorgevoerd in onze organisatie, procedures en doelstellingen en zijn overgestapt op nieuwe oplossingen om de doelgroep te bereiken, interactie te hebben, samen te werken en elkaar te ontmoeten", voegt Gianluca Buongiorno toe . “Maar het is niet genoeg: de markt is voor altijd veranderd , digitaal en hybride zijn er om te blijven, de verwachtingen van klanten en deelnemers zijn anders , dus evenementenprofessionals moeten het verleden vergeten, nostalgie vermijden en hun rol heroverwegen met een creatieve, flexibele, probleemoplossende , fantasierijke houding, zoals dat hoort bij ons vak. Wij hebben het vermogen om onze toekomst opnieuw vorm te geven en bij te dragen aan sociale, economische en wetenschappelijke ontwikkeling”.

De AIM Group zette in die zin een aantal grote stappen en promootte een Digitale Transformatie en heeft een nieuw platform ontwikkeld om gepersonaliseerde digitale evenementen en communicatieplatforms te realiseren. Platforms waar mensen kunnen communiceren, merken kunnen communiceren, wetenschappelijke verenigingen kunnen onderwijzen en het publiek kan worden betrokken en geïnformeerd. Een andere belangrijke mijlpaal was de oprichting in 2020 van een nieuw gespecialiseerd bedrijf , AIM Communication , een open innovatienetwerk dat opereert als een start-up incubator die innovatie in communicatie en technologie bevordert.

Gianluca Buongiorno , voorzitter van AIM Group International