CLC-VECTA start research centre voor onderzoek in sector

Verschillende organisaties (waaronder met name ook MPI) doen regelmatig op nationale en internationale schaal onderzoek naar de (mega-)trends in deze sector en algemene consequenties voor de branche. De uitkomsten hiervan komen regelmatig langs uw en onze mailbox.

  • Druk op budgetten en prijzen, meer invloed van de kant van procurement, kortere lead times
  • Bewustere en kritischere afwegingen van deelnemers en sponsors, een toenemende roep om ROI à aantonen van resultaten, ‘what's in it for us' is een vaak terugkerende vraag
  • Vraag naar alternatieve locaties, niet zijnde traditionele congresaccommodaties
  • Technologische ontwikkelingen: virtuele / nieuwe media als webinars, videoconferencing, web-based learning tools, die zowel substituten als ook complementen voor een congres kunnen zijn
  • Meer aandacht voor meeting architecture: hoe congressen zo te ontwerpen dat de effectiviteit het hoogst is
  • Compliance regels van de farmaceutische industrie, maar ook bij voorbeeld in de financiële sector; zie ook de code geneesmiddelenreklame (www.cgr.nl) en de Wetgeving Financiele Toezicht
  • Een toenemende aandacht voor veiligheid, risk-management en crowd management

De vraag hierbij is: Wat betekenen deze internationale megatrends voor verschillende typen bedrijven in de sector in Nederland? Hoe verhoudt de Nederlandse situaties in het internationale veld? Loopt Nederland voorop of blijven we juist achter? Hoe zijn ontwikkelingen van invloed op de bedrijfsvoering, wat voor verwachtingen zijn er voor de toekomst? Zijn er specifieke Nederlandse trends waarmee rekening dient te worden gehouden?

Live Communication Research Centre
CLC-VECTA heeft het initiatief genomen voor een onderzoek naar de meerwaarde van Live Communicatie. Met gerenommeerde partners uit de wetenschappelijke hoek wil de brancheorganisatie een gestructureerd onderzoek opzetten naar die meerwaarde. Doelstelling is door middel van kennis meerwaarde voor verschillende geledingen in de achterban te leveren. Over het algemeen gaat het om meer inzicht te vergaren in de verschillende stakeholders in de markt.

Hiertoe is een start gemaakt met de oprichting van het Live Communication Research Centre. Door een driejarig onderzoeksprogramma op te zetten in samenwerking met specialisten dr. Karoline Wiegerink en dr. Ed Peelen wordt de continuïteit gewaarborgd.

Inmiddels is het LCRC gestart met het opzetten van een branchepanel, dat vinger aan de pols zal houden over hoe verschillende bedrijven in de congreswereld omgaan met deze ontwikkelingen. Vier studenten van de Hogere Hotelschool hebben dit onderwerp als final project thema gekozen. Zij worden begeleid door Karoline Wiegerink. En hopen op een zo groot mogelijke respons binnen de CLC-VECTA gelederen.