Centrum voor Live Communication lanceert auditing website

Beursdeelnemers worden in toenemende mate kritischer bij hun media keuzen en besteden hun marketinguitgaven op basis van kwalitatief bereik en return on investment. Bij het gebrek aan betrouwbare bereikcijfers en informatie over de effectieve werking van het medium, dreigt de keuze bij de afweging van de inzet van media vaker in het nadeel van het medium beurzen uit te vallen.

Een professioneel medium kan het zich niet veroorloven de noodzakelijke kwaliteitstap niet te maken, vandaar dat brancheorganisatie CLC - Centrum voor Live Communication, waarbij alle grote beursorganisatoren zijn aangesloten, zich hard maakt voor ‘auditing'. Er wordt gestreefd naar een onafhankelijk instituut naar het voorbeeld van het HOI, het Instituut voor media auditing, dat de oplagecijfers van dagbladen en vaktijdschriften controleert. Vanaf januari 2009 zal het CLC haar leden actief stimuleren auditing in te zetten. Nu reeds heeft het CLC een speciale informatieve website gelanceerd over auditing.

Op deze website, als onderdeel van de CLC-website www.centrumvoorlivecommunication.nl, leest de bezoeker over wat auditing is, waarom het noodzakelijk is en wat de kosten zijn. Daarnaast is op de site een overzicht opgenomen van alle beurstitels die in 2007 en 2008 een audit hebben uitgevoerd.

Waarom Auditen?
Auditing gaat over het controleren van cijfers en daarbij hoort een duidelijke set aan spelregels. Beursdeelnemers willen inzicht in bereikcijfers. Bovendien moeten ze onderling vergelijkbaar zijn. Bedrijven moeten ervan op aan kunnen dat er volgens dezelfde regels wordt geteld. Er is nog een argument. Communicatiebureaus moeten beter toegang krijgen tot het medium beurzen. Ze kopen vierkante meters in op basis van eenduidige en heldere bereikcijfers.

CLC
Het CLC - Centrum voor Live Communication is de brancheorganisatie voor bedrijven en organisaties die actief zijn op het gebied van beurzen, congressen en evenementen. Het CLC zet zich in om het bestaande marktbelang te behouden en verder uit te bouwen. In dat kader werkt het CLC aan een nog betere profilering van de branche en het medium Live Communication, en levert zij een bijdrage aan de professionaliteit van haar leden.