Ahoy vreest de komst van nieuwe Music Dome Amsterdam niet

Rotterdamse evenementenaccommodatie is meer dan muziek alleen.
Woensdag 28 januari jongstleden werd bekend gemaakt dat er naast de Amsterdam Arena binnen twee jaar een nieuwe concertlocatie zal verrijzen die plaats gaat bieden aan bijna 16.000 bezoekers. De Ziggo Dome, zoals hij sinds deze week wordt genoemd, zou een directe concurrent voor het Sportpaleis van Ahoy Rotterdam moeten worden. Ahoy maakt zich om diverse redenen geen zorgen over de komst van deze nieuwe ‘zwarte doos'.

Ahoy Rotterdam behelst meer dan een locatie voor muziekevenementen en concerten. Ahoy's kracht zit hem juist in het feit dat zij een triple play venue is, die niet alleen over een Sportpaleis maar ook over grote Beurshallen en een Congres- & Vergadercentrum beschikt. Ahoy zit in een hele diverse en brede business. Zo organiseert zij ook veelal (vak)beurzen voor eigen rekening die vaak ook een link hebben met Rotterdam (bv Europort, InfraTech, Industrial Maintenance) en die zij zelfs elders in de wereld organiseert. De muziek business in het Sportpaleis is ongeveer een kwart van het totaalplaatje omdat het Sportpaleis niet alleen op muziek focust maar ook met name sportevenementen, family shows en zakelijke bijeenkomsten hierin een belangrijke pijler zijn. Dit houdt echter niet in dat muziek volledig gaat verdwijnen in Ahoy. Integendeel; er blijven tal van mooie muziekspektakels op de agenda staan.

Ahoy ziet meer concurrentie voor de nieuwe Dome in de stad Amsterdam zelf,  bijvoorbeeld in de reeks concerten in de zomer bij de Westergasfabriek, de Heineken Music Hall en Amsterdam ArenA en daarbuiten met name in de Gelredome in Arnhem.
Daarnaast zijn er in het buitenland vergelijkbare situaties. Zo heeft bijvoorbeeld  Engeland met 50 miljoen inwoners wel zo'n 17 vergelijkbare accommodaties. Twee indoorarena's in zowel Amsterdam als Rotterdam op een totale bevolking van 16 miljoen inwoners in Nederland is dus helemaal geen uitzonderlijke situatie.