‘We rijden de flipovers de zaal weer in’

“We stoffen de flipovers af. Rijden ze weer de zaal in en gaan rond met de schaal met bitterballen. Met andere woorden we zijn weer twintig jaar terug in de tijd”, zegt Marc Plaisier, manager bij  Savvy Congress. “Vanaf april 2022 kwam de fysieke evenementenmarkt weer op gang en wat bleek? Al die tijd waren er wel online en/of hybride evenementen, maar iedereen wilde terug naar fysiek. En dan het liefst op de manier van twintig jaar geleden. Het lijkt alsof alle nieuwe methodes zoals het event canvas en technieken zijn vergeten.”

(Door Ted Walraven)

Hoe voeg je die nieuwe technieken dan samen? Hoe pas je nieuwe technieken in een ‘oude’ wereld?

Volgens Dominique Dirkx, projectcoördinator Savvy Congress, is er veel mogelijk. “Er zijn heel veel nieuwe dingen ontwikkeld die gemaakt lijken voor een digitale wereld. Maar in werkelijkheid is het even zo goed toepasbaar bij en voor fysieke evenementen. Tijdens corona bleek heel veel mogelijk en kon er heel veel. Er was simpelweg geen keuze. Maar na april vorig jaar leek iedereen weer terug op het oude te vallen en leek daarmee alle vooruitgang vergeten. Dat is jammer want wij hebben bijvoorbeeld hele sterke interactiemogelijkheden ontwikkeld om toe te voegen aan een verhaal. De deelnemers worden hiermee veel meer betrokken. Ook diegenen die niet zo graag voor de microfoon gaan staan.”

De core business van Savvy Congress is het faciliteren van veeleisende online, hybride en live events waar het draait om kennis en inhoud. Interactieve toepassingen worden steeds belangrijker om in contact te komen en te blijven met de doelgroep. Tevens is het een efficiënte manier om met elkaar kennis te delen. Met behulp van goede data worden evenementen meetbaar en kun je meer uit je budget halen.

“Tijdens corona leerden we met de nieuwe digitale mogelijkheden en apps een beter beeld te krijgen over wie inlogde en wie actief deelnam”, vervolgt Marc. Dat gaf waardevolle meetgegevens. En met name dat meetbaar maken is voor organisatoren van groot belang. Je kunt geen evenement of congres organiseren zonder een app te gebruiken. Naast het gebruik van een microfoon kan een chatfunctie van grote waarde zijn om iedereen een kans te geven mee te doen.”

“Het is geen wedstrijd tussen fysiek, hybride en online. Wij zijn juist al jaren betrokken bij  fysieke evenementen. Maar met de juiste technische middelen kun je deze veel meer meetbaar maken, moderner en krijg je een hogere ROI. Maak gebruik van die kennis en technologie!”

Hoe zit het met het duurzaamheidsaspect ten opzichte van de kosten?

“Een hybride platform biedt een keuzemogelijkheid en ook een duurzame mogelijkheid. Er zijn voldoende voordelen aan de ontwikkelingen van de afgelopen jaren”, vindt Dominique.

Marc vult aan: “De hybride businesscase is voor veel bedrijven vaak lastig. Wie betaalt de reiskosten en het verblijf? Meestal is het de bezoeker zelf die reis en verblijf betaalt en niet de werkgever of de organisatie van het congres of evement. Met betrekking tot het netwerken kiest de bezoeker graag voor fysiek. Maar ze selecteren ook steeds meer. Deels gedwongen en deels op interesse. Als er tien congressen zijn die voor hen interessant zijn, zullen ze er drie bezoeken en de overige zeven online volgen. Die keus hebben ze nu, want dat is iets dat we de afgelopen jaren geleerd hebben. Het spaart tijd en geld. En het milieu.”

“De markt groeit en gaat ook verder doorgroeien, zeker tot in 2024. Er staan natuurlijk ook veel belangen op het spel. CO2-uitstoot, duurzaamheid. Vooral bij corporates gaat dat steeds meer meespelen en is er een groeiende interesse in onze interactieve oplossingen.”

“Met name de jeugd is heel erg bezig met duurzaam”, vult Dominique aan. “Duurzaam worden is moeilijk. Verandering gaat langzaam en dat is altijd al zo geweest. Iedere verandering kost tijd. Toen de deuren weer ‘opengingen’ in 2022, gingen wij eerst twintig jaar terug in de tijd. Maar langzaam verandert het beeld weer. Dat moet ook wel want we moeten rekening houden met de jeugd. Die is erg bezig met duurzaamheid. Deze generatie van de toekomst neemt dat mee.”