Naast optimisme ook zorgen tijdens ALV CLC-VECTA

(Redactie)En toen was het ineens 1 juli, waarop de corona maatregelen flink versoepeld werden en 116 deelnemers aanwezig konden zijn bij de Algemene Ledenvergadering van CLC-VECTA die in Rotterdam Ahoy gehouden werd. Ondanks het protocol was iedereen enthousiast elkaar weer live te zien tijdens dit geslaagde event.

Looproutes en lichaamstemperatuur

De uitvoering van het protocol voor zakelijke bijeenkomsten was helder en werd niet als extra belastend ervaren. De groep was van tevoren ingedeeld in 4 kleuren waarbij iedere kleur een eigen looproute had bij binnenkomst van Rotterdam Ahoy, waar ook de lichaamstemperatuur gemeten werd en handen ontsmet (optionele mondkapjes waren aanwezig). Door de verschillende looproutes verliep de registratie, via het scannen van de QR code op de badge, soepel en had iedere kleur z'n eigen ontvangstruimte met koffie/thee en versnaperingen in persoonlijke doosjes. In kleine groepjes werd je vanuit deze ontvangsruimte naar de congreszaal begeleid waar jouw zitplaats aan de anderhalve brede tafel werd aangewezen met maximaal 2 personen per tafel. Het juiste licht en bijpassende bloemdecoratie zorgden voor een prettige sfeer. Later werden de diverse ontvangstruimtes voor de lunch gebruikt die geheel corona proof was samengesteld. De nieuwe Novick, een tool die de anderhalvemeter tussen personen zichtbaar maakt, zorgde voor een veilige afstand.

Herbenoeming bestuursleden

Moderator Niek van den Adel, in rolstoel vanwege dwarsleasie, heette welkom met de opmerking dat deze bijeenkomst dé showcase is hoe we elkaar nu in Nederland op een veilige manier zakelijk kunnen ontmoeten. Vervolgens handelde voorzitter Erik-Jan Ginjaar de agenda met de formele verenigingsaangelegenheden af met ondermeer de herbenoeming van voorzitter Erik-Jan Ginjaar en bestuursleden Richard Kluijtmans en Eline Deijs.

CLC-VECTA in coronatijd

Aansluitend werd stil gestaan bij de tot nu toe gevoerde strategie en aanpak van de vereniging in coronatijd. Frans van Drimmelen van lobbybureau Dröge en Van Drimmelen, directeur Riemer Rijpkema en Erik-Jan Ginjaar lichtten de keuzes en behaalde resultaten toe. Belangrijk in deze was om de evenementenbranche als zodanig en de markt voor zakelijke bijeenkomsten in het bijzonder onder de aandacht te krijgen in Den Haag. De evenementenbranche, aanvankelijk niet verenigd, heeft via het Eventplatform met de 3 betrokken ministers en de staatsecretaris om te tafel gezeten en ondermeer voor elkaar gekregen dat de capaciteit werd losgelaten en er een goede compensatieregeling komt. Het volgende speerpunt is om de anderhalve meter in een ander perspectief te gaan zien. De te voeren strategie voor het komend half jaar, met hulp van het Fieldlab programma, werd door een zeer ruime meerderheid van de leden goedgekeurd. Hierbij werd wel door een aantal leden de kanttekening gemaakt dat de zichtbaarheid van de branche in z'n totaliteit vergroot moet worden.

De versoepeling betekent helaas niet dat alle problemen voor onze branche zijn opgelost. Als branche kunnen en willen wij graag weer bijeenkomsten organiseren, maar is de deelnemer, met name vanuit het buitenland, ook zo ver dat hij/zij deze bijeenkomsten weer mag en ook daadwerkelijk gaat bezoeken?

Tijdens de lunch en nazit werd duidelijk dat voor diverse bedrijven in onze sector het water aan de lippen staat. Geen enkele omzet maar wel maandelijkse kosten die doorlopen, leiden onherroepelijk tot reorganisaties en faillissementen. Herstel zal lang gaan duren en hopelijk kunnen we de schade beperken...... en blijven we optimistisch dat het tij zal keren.