
‘Nieuwsgierigheid is dé manier om op een goede wijze opstandig te zijn’, schrijft Bas Kodden in zijn boek ‘Rebelleren moet je faciliteren’. Hoe onaangepast handelen kan leiden tot verbeterde resultaten en innovatief vermogen. ‘Bedrijven zijn als Alice in Wonderland’ schrijft Rik Vera in zijn boek ‘Net Curiosity Score’. ‘Kijk niet naar de dingen zoals ze zijn, maar zoals ze zouden kunnen worden.’ Boost je innovatie met deze nieuwe KPI. (2 recensies)
Net Curiosity Score
Curiosity killed the cat! Maar als je die nieuwsgierigheid goed inzet kunnen er fantastische dingen gebeuren. Openen zich nieuwe markten. Komt er (nog) meer ruimte voor innovaties. Kortom kijk je niet achterom maar vooruit. ‘Bedrijven zijn als Alice in Wonderland’ schrijft Rik Vera in zijn boek ‘Net Curiosity Score’.
Gezellig, is het eerste woord dat in me opkomt als ik het boek open. Nou wil je als auteur misschien helemaal niet horen dat een boek gezellig is, maar het maakt tegelijk nieuwsgierig. Wat is dit een leuk boek met zijn onverwachte indeling, opmaak en grappige wegwijzer in de vorm van een fietsroute. Het lijkt een chaos maar is geweldig gestructureerd. Het nodigt uit om steeds weer verder te lezen en onderzoeken. Geweldig hoe Vera de lezer nieuwsgierig maakt en houdt tijdens het lezen.
Een boek over gedragsverandering, zonder betutteling. Maar wel een eye-opener. Wil je mee kunnen blijven spelen en tellen in deze tijden van grote en snelle veranderingen, dan moet je nieuwsgierig blijven. Altijd willen weten wat er om de hoek verborgen is. Wat de mogelijkheden kunnen zijn en hoe je deze benut. En natuurlijk ga je af en toe flink op je bek, maar dat zijn ook weer de leermomenten. Nieuwsgierigheid als sleutel om ermee om te gaan. En met de in het boek aangeboden Net Curiosity Score, leer je dit ook te meten.
Het boek staat vol persoonlijke verhalen die lekker weglezen, talloze voorbeelden, zakelijke inzichten en praktische tips.
Lynn van de Steen
Over de auteur: Rik Vera heeft meer dan 25 jaar ervaring in C-levelfuncties bij internationale bedrijven. Hij is een invloedrijke strateeg en keynotespreker. Zijn expertise ligt in AI, innovatie en digitale transformatie.
Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 9789401435192
277 pagina’s
Rebelleren moet je faciliteren
‘Nieuwsgierigheid is dé manier om op een goede wijze opstandig te zijn’, schrijft Bas Kodden in zijn boek ‘Rebelleren moet je faciliteren’. Hoe onaangepast handelen kan leiden tot verbeterde resultaten en innovatief vermogen. Die rebel zit in ons allemaal en hoeft alleen maar uit zijn kooi te worden gelaten. Niet iets voor de tere zieltjes onder ons, maar in wezen zit het wel in ons allemaal.
Rebellen spreken tot onze fantasie. Films met rebellen in de hoofdrol spreken in ons de Robin Hood aan. Historische en natuurlijk ook actuele figuren, vervullen ons met ontzag en bewondering. Maar zelf de rebel in ons loslaten? Dat is natuurlijk wel weer reuze eng. Kodden stimuleert echter de rebel in ons. Durf te rebelleren en faciliteer het ook. Niet alleen bij jezelf, maar ook bij je medewerkers door ze te stimuleren en motiveren. Durf eens tegen de stroom in te zwemmen. Treed buiten de gebaande paden. Niets mis met regels, want ultieme chaos gaat ons ook niets brengen, maar durf op innovatieve en creatieve wijze te rebelleren.
‘Organisaties hebben een sterk verlangen naar vernieuwing, creativiteit en out of the box denken. Maar hardnekkige controlemechanismen staan dat verlang in de weg en veroorzaken ongekende schade.’
'Rebelleren moet je faciliteren' is wetenschappelijk goed onderbouwd en zeer actueel. Verspreid door het boek staan prikkelende oefeningen en vragen, die ons scherp en nieuwsgierig houden en de rebel in ons aanwakkeren. De vele voorbeelden zijn verhelderend en herkenbaar en zeker stimulerend. Het laatste deel van het boek bestaat uit bijlagen met oefeningen en vragenlijsten. Kun je gelijk aan de gang met dat rebelleren.
Een nieuwe en nieuwsgierige kijk op rebellen!
Lynn van de Steen
Over de auteur: Bas Kodden is leiderschapscoach, managementwetenschapper en veel gevraagd trainer op het gebied van leiderschap en verandering.
Uitgever: BigBusiness Publishers
ISBN: 9789493171695
208 pagina’s