Relatiegeschenktip: Communicator

Aan de top doe je namelijk maar één ding…

Voor iedereen die in de wereld van communicatie leeft (en ver daarbuiten)

Communiceren, we doen het de hele dag. Verbaal, non-verbaal, privé, zakelijk. Maar het feit dat we communiceren maakt ons nog geen Communicator. C’est le ton qui fait la musique. Een goede communicator kunnen we allemaal binnen ons bedrijf of in ons team gebruiken. “Een communicator is iemand die anderen nodig heeft om te presteren. Communiceren is het enige dat hij doet.” Waarom is het dan zo moeilijk om goed te communiceren?

Het boek Communicator van Rob Huisman is een eyeopener om te lezen. Vragen we ons allemaal niet van tijd tot tijd af waarom ons bedrijf, ons project, ons idee niet geslaagd is? Terwijl we toch zo overtuigd zijn van ons product. Waarom is er zoveel onrust in het bedrijf?  Wanneer slagen we en wanneer falen we?

De communicator staart zich niet blind op meetbare feiten. Kwantiteit kun je meten, kwaliteit is ontastbaar. Meten is weten is sterk achterhaald tegenwoordig. Dat past meer bij managers die bang zijn de controle te verliezen. "Een verbale allemansvriend om niet voor een softie of een zwakkeling versleten te worden. Terwijl kwaliteit en natuurlijk imago kostbaar zijn.

Huisman: “Ik heb in de afgelopen twee decennia veel leden van raden van bestuur en raden van commissarissen mogen begeleiden om te ontdekken dat het aan de top compleet anders gaat dan wat ze daarvoor gewend waren. Want een leider van een grote organisatie doet eigenlijk de hele dag maar één ding: communiceren. De bestuurders die dat begrijpen en zich erin bekwamen ben ik gaandeweg Communicator gaan noemen.”

Denk nu niet dat het dan niet op jou van toepassing is. Op jou of je afdeling. Een communicator kom je overal tegen en een goede communicator is van onschatbare waarde. Die kan onder andere goed luisteren, is empathisch zonder zich in emotie te storten, is nieuwsgierig, heeft een brede blik en staat open voor innovatie. Maar is tevens de persoon die eerlijk openheid van zaken geeft waar nodig en transparant durft te zijn. Alles op het juiste moment en ervoor hoedend dat er geen lynchpartij uit voortvloeit. Cement in de organisatie.

Zij/hij is het soms onopvallende middelpunt, die de controle heeft en observeert vanaf de zijlijn. Lijkt dat tegenstrijdig? Niet als je het boek van Huisman leest. Het geeft een geweldige inkijk in effectief leiderschap. Succesverhalen en jammerlijk falen. Ego’s die zo explosief groeien dat ze destructie zaaien. Onzekerheden en leermomenten. Zij die willen en durven en zij die zich liever verschuilen achter het masker, de rol, die zij zich hebben aangemeten.

De communicator heeft geen masker nodig en geen groot ego. Maar wel gedrevenheid en passie en vooral heel veel mensenkennis. Echte interesse in medewerkers, klanten, leveranciers en alle overige maatschappelijke indicatoren.
Hoe beïnvloed je je reputatie en imago?  Welke karaktereigenschappen maken het verschil: Waarom slaagt de ene CEO waar de ander jammerlijk ten onder gaat?

Een lijvig boek zonder allerlei linkjes en voetnoten waardoor het snel en efficiënt leest. Voor iedereen die meer wil weten over communiceren en wat het is om Communicator te zijn.

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Rob Huisman is bestuursadviseur. Hij werkt voor directies, raden van bestuur en raden van commissarissen. Soms is er ook samenspel met verantwoordelijken in lijn voor juridische zaken, corporate communicatie en investor relations. Persoonlijk advies over strategie en communicatie is zijn kernactiviteit.

Communicator
Uitgever: BigBusinessPublishers
ISBN: 9789493171442