Echte ondernemers huilen (niet)

Met een enorme gedrevenheid vol gas doordenderen. Alles zelf oppakken en vooral niets aan anderen overlaten. ‘Zelf kan ik het beter’. Zelf kan ik het sneller.’ Steeds harder en meer werken als de stress toeneemt en je langzaam klem raakt. Weinig tijd voor goede en constructieve communicatie en vooral geen tijd om naar je eigen lijf te luisteren. Emoties toe te laten en te voelen wat het lijf wil. Wat gaat hier fout? Monique Schuurmans legt in ‘Echte ondernemers huilen (niet)’ uit hoe emoties het succes op je werkvloer vergroten.

Aan de hand van haar eigen ervaringen als leidinggevende en ondernemer, praktijkvoorbeelden en een gedegen wetenschappelijke onderbouwing laat zij het belang zien van het toelaten van emoties op de werkvloer. Dit toont ze de lezer verder aan de hand van opdrachten en reflectievragen. Hoe reflecteer je als mens en als ondernemer? Hoe leiden emoties tot effectief leiderschap?

Vaak denk je achteraf dat je communicatie misschien toch wel het een en ander te wensen over liet. Je kunt niet alles afschuiven op het feit dat je te druk was. “Zoek je meer balans en rust in je ondernemerschap? Dan moet je je emoties niet thuislaten, maar juist meenemen naar je werk.” Want emoties zijn er altijd en zo’n 95 procent van de 30.000 beslissingen die je op een dag neemt, maak je op basis van je emoties. Waarom zou je dan alleen blijven hangen op de 5 procent die je op basis van ratio neemt? Het kan zeer effectief zijn om de menselijke emotionele kant een essentieel onderdeel te laten zijn op je werkvloer. Dus jouw emoties niet negeren maar gebruiken om je ambities en intenties te realiseren. Durf kwetsbaar te zijn.

Schuurman houdt de lezer ook een spiegel voor. Het is zo makkelijk om de schuld af te schuiven op je medewerkers, maar wat doe je eigenlijk zelf. Hoe menselijk stel jij je op? Gaat jouw enorme gedrevenheid en ongetwijfeld goedbedoelde drive ten koste van de mensen om je heen? Waar blijft het menselijke aspect?

Een boek over modern ondernemen in een moderne tijd waar de mens voorop staat.

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Monique Schuurman weet als ondernemer en voormalig COO, founder en franchisenemer als geen ander met welke uitdagingen managers en ondernemers te maken krijgen. Zij specialiseerde zich in de relatie tussen emotionele effectiviteit en ondernemerschap. In 2013 richt ze Scout op, een organisatie die managementteams, directies en bedrijfseigenaren helpt bij hun groei. Gericht op de combinaties van eindverantwoordelijkheid en gedrag en daarmee op de menskant van organisaties.

Uitgever: S2uitgevers
ISBN: 9789493282346
240 pagina’s