Doelbewust naar een fantastische toekomst

Drie boeken die geweldig bij elkaar aansluiten. Alle drie op de toekomst gericht op een positieve, gedreven en doelbewuste manier. ‘De toekomst is fantastisch van Jeanneke Scholtens: Leef in de toekomst, daar wordt het nu beter van. ‘Innovatiefeest’ van Matthijs Bos: De bestaande business moet in stand blijven, terwijl vernieuwen noodzakelijk is. 'Provotyping' van Stefaan Vandist: Van het oude normaal naar het nieuwe subliem.

De toekomst is fantastisch

‘Leef in de toekomst, daar wordt het nu beter van’, daarvan is Jeanneke Scholtens overtuigd. Dat lijkt in eerste instantie een beetje haaks te staan op het leven in het nu wat we vaak lezen in boeken over mindfulness. Maar als toekomstonderzoeker probeert ze je via dit boek in 4 stappen ruimer te laten denken. Een breder beeld te krijgen van de toekomst met het doel je hoopvoller, actiegerichter én gelukkiger te maken. Privé, op het werk, als wereldbewoner.

Of je je kunt vinden in deze vier stappen is aan de lezer zelf. Aanraden kan ik het boek zeker, want de inhoud biedt je alle ruimte voor je eigen visie. Het leert je trends te ontdekken en ze te vertalen naar de toekomst. Kortom het is een doeboek met veel onderbouwing en via qrcodes gaat er nog een tweede wereld open met kennis en overige wetenswaardigheden.

Het voelt voor mij wel een beetje als een boek voor millennials. Mede door de hoofdstukken en tijdlijn: Hoeveel tijd heb je nog? En hoeveel weken? Voor de oudere lezer kan dat overkomen als een ernstig tekort aan tijd. Gaandeweg het boek wordt duidelijk dat Scholtens zich als toekomstonderzoeker niet zozeer vastpint op hoeveel tijd iemand nog heeft, maar wel hoe gebruik je je tijd zo goed mogelijk om de toekomst mooier te maken.

‘De toekomst is fantastisch is positief en praktisch en helpt je om kleine en grote vraagstukken aan te vliegen. Voor jouw persoonlijke leven met intieme momenten, beslissingen op het werk en grote maatschappelijke vraagstukken.’

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Jeanneke Scholtens is toekomstonderzoeker en tijdgeestanalist. Eerder schreef ze ‘Holy Fuck’, ‘Roes en Hoop’.

Uitgever: Bot
ISBN: 9789083384887
255 pagina’s

Innovatiefeest: Vernieuwen als een start-up

Innoveren is broodnodig, maar brengt ook spanningen met zich mee. De bestaande business moet in stand blijven, terwijl vernieuwen noodzakelijk is. Managers moeten hun aandacht en middelen daarover verdelen. Matthijs Bos schreef daarom Innovatiefeest. Een boek dat borrelt van creativiteit, passie en enthousiasme. Nu innoveren om er in de toekomst de vruchten van te plukken.

Matthijs Bos: “Innovatie start met een briljant idee en eindigt met de transformatie naar waarde. Het begint met nadenken over de toekomst.”

Hij deelt zijn visie aan de hand van de drie werelden waarin hij zich thuisvoelt. Muziekproductie, managementadvisering en wetenschappelijk onderzoek. En dat resulteert in een prikkelend boek dat de lezer meesleurt in enthousiaste en onderbouwde denkprocessen. Allemaal leidend naar innovatie om daar in de toekomst van te profiteren. Want innovatie is brood-nodig. Met een nadruk ook op brood. Ook als het niet direct leidt tot hogere omzetten, dat zal het in de toekomst ongetwijfeld wel doen. Mits de innovatie past in de lijn en het tijdsbeeld. Innoveren naar onmogelijke doelen heeft weinig zin, maar voorbij de gebaande paden denken en handelen wel.

Het is een druk boek qua inhoud maar zeker ook qua vormgeving. Met andere woorden het is een soort innovatief proces in boekvorm. Waarbij zijn liefde voor muziek een duidelijke rol speelt in voorbeelden maar ook in de vorm van een dansende Michael Jackson onderaan de pagina. Dansend…want als je het boek bladert zie je het figuurtje bewegen.

In dit boek ontdek je hoe je het als organisatie kunt winnen van de start-up; hoe je de juiste mindset ontwikkelt en hoe je context creëert waarin je met briljante ideeën waarde toevoegt voor je klanten.

Bos is een groot voorstander van innovatielabs. Gespecialiseerde tijdelijke bedrijfseenheden die vernieuwend te werk gaan en traditionele denk- en organisatiepatronen loslaten. Hierdoor ontstaat ruimte voor het feest tussen instandhouding en vernieuwing.

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Matthijs Bos produceert in de muziekwereld als producer Matt Ice elektronische muziek voor Revealed Recordings. Als managementadviseur heeft registercontroller Matthijs Bos inmiddels meer dan vijftien jaar ervaring met innovatieactiviteiten. Als onderzoeker bereidt hij zijn promotie voor, aan de Rijksuniversiteit Groningen, op een proefschrift over innovatiespanningen. Hij gelooft in de kracht van gecombineerde expertises, vanuit verschillende disciplines, bij het opstuwen van innovaties.

Uitgever: VMN media
ISBN: 9789462158856
163 pagina’s

Provotyping: Duurzame toekomstbeelden ontwikkelen en waarmaken

De missie van Stefaan Vandist is om organisaties aan te zetten tot ‘Provotypen’. Hoe je met zachtheid toekomstbeelden kunt construeren, zichtbaar en tastbaar kunt maken om zo groot engagement uit te lokken, legt hij uit in zijn boek ‘Provotyping’. Ontdek hoe deze aanpak impactvolle innovatie stimuleert. Vol overgave, drive en enthousiasme naar een duurzamere en verbonden toekomst. Zonder enige agressie en met respect voor mens en natuur. Hoe verduurzaam je de innovaties uit het verleden en maak je gebruik van de kennis die we al hebben. ‘Niet praten, maar doen.’

‘Provotyping’ legt uit hoe je een verbindend toekomstverhaal kunt creëren voor je organisatie. De toonzetting blijft vriendelijk en toegankelijk en de vormgeving van het boek is mooi. Veel kleurrijke illustraties maken het boek aangenaam om door te bladeren. De talloze voorbeelden van organisaties die zich al op dit duurzaamheidspad begeven, geven een helder zicht op de visie van Vandist.

Hij biedt met ‘Provotyping’ een overzichtelijk canvas hoe je die duurzamere toekomst kunt waarmaken. Daarbij rekening houdend dat daar tijd overheen gaat en dat stapsgewijs gaat en vooral samen. “Richt je op een haalbare stip aan de horizon." "Je kunt de wereld niet in je eentje veranderen.”

Het is geen boek van verzet, maar van toekomstgericht denken en handelen. “Van het oude normaal naar het nieuwe subliem.” Een verademing om een boek in handen te krijgen dat zo respectvol een visie naar voren brengt.

Lynn van de Steen

Over de auteur:
Na een succesvolle carrière als merkstrateeg bij Duval Guillaume, besloot Stefaan Vandist zijn passie voor creativiteit en strategie te richten op duurzaamheidsvraagstukken. Hij is werkzaam als verbeeldingsactivist en creatief consultant, waarbij hij innovatieprocessen tot leven brengt voor een divers scala aan klanten.

Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 9789401499569
243 pagina’s