Boekkeuze: The art of AI

'The art of AI' van Laurens Vreekamp en Marlies van der Wees is een prettig geschreven boek dat met name bestemd is voor de creatieve industrie. En nee, je hoeft geen programmeerkennis te hebben of veel kennis te hebben van ArtificiaI Intelligence en Machine Learning. Het is bedoeld als hulpmiddel en bespaart je uiteindelijk tijd.

AI is een begrip dat tegenwoordig niet meer is weg te denken in alle lagen van onze maatschappij. Artificial Intelligence en Machine Learning bieden eindeloos veel mogelijkheden. Zeker en niet op de laatste plaats ook op het creatieve vlak. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat eigen creativiteit van ondergeschikt belang is. Het biedt echter veel meer mogelijkheden om die creativiteit te laten stromen.

Gisteren nog was AI alleen een puzzelwoord voor de drievingerige luiaard. Maar in gestaag tempo is het een standaardbegrip geworden in onze samenleving. Artificial Intelligence en Machine Learning bieden de creatieve sector geweldige mogelijkheden. Videobeelden kunnen eenvoudig worden gemonteerd. Illustraties gemaakt of voorgesteld, evenals teksten en geluidsfragmenten. Kortom de mogelijkheden zijn legio en werken wordt daarmee efficiënter. Maar er zijn ook valkuilen. Het is niet hét antwoord voor creativiteit. Hooguit een aanvulling en soms kan het makkelijk en efficiënt, lees snel, zijn om gebruik te maken van AI en ML.

Het boek bestaat uit drie delen. Uitleg wat Artifical Intelligence en Machine Learning is en hoe het werkt. Hoe kun je het gebruiken in je creatieve werk. Tot slot wat kan het betekenen voor je creatieve processen en wat zijn de valkuilen en hoe kun je het inzetten. Tussen de hoofdstukken staan interviews met AI-pioniers uit de creatieve industrie.

Als ‘leek’ moet je er wel even voor gaan zitten. Het leest niet vanaf de eerste bladzijde makkelijk weg. Het geeft je echter wel basiskennis over de begrippen AI en ML en daar moet je dan toch even doorheen. Daarna is het boek laagdrempelig leesbaar en zeker voor de creatieve sector heel herkenbaar en toegankelijk. De interviews tussen de hoofdstukken door zijn een prettige aanvulling en onderbreking. The art of AI heeft een logische opbouw. Als je minder bekend bent met het onderwerp is het wel belangrijk om de volgorde van het boek aan te houden. Met name de informatie uit het eerste deel is toch wel belangrijk als je AI en ML (beter of breder) wil gaan toepassen.

Nuttig en informatief. Een goede aanvulling op onze eigen creativiteit. Zeker niet bedoeld om dat te ondermijnen. Eigen creativiteit actief laten stromen blijft belangrijk. Niet passief gaan hangen als de eerder genoemde luiaard.

Lynn van de Steen

Over the auteurs

Laurens Vreekamp (1980) is oprichter van de Future Journalism Today Academy en mentor bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Hij werkte eerder als News Lab Teaching Fellow voor Google. Was daarvoor docent User Experience Design & onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht, faculteit Communicatie & Journalistiek. Laurens Won in 2013 de Docent van het Jaar-verkiezing. Hij werkte verder voor dentsu/Isobar, KRONCRV en NPO Radio 1. Studeerde cum laude af als European Media Master of Arts in Interactive Media (2003) aan de University of Portsmouth.

Marlies van der Wees (1986) is Machine Learning Engineer bij DPG Media en werkt aan personalisatie van nieuws met behulp van ML. In 2017 promoveerde ze op computervertalen (machine translation) aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar promotie deed ze onder andere onderzoek bij Microsoft Research. Verder heeft ze als Data Scientist bij AI-startup Bookarang gewerkt. Ze studeerde in 2013 cum laude af in bioinformatica aan de VU in Amsterdam.

The art of AI
Uitgeverij: Van Duuren Media
ISBN 9789463562669