
Een nieuw rapport van Amadeus, Salesforce en Meeting Professionals International (MPI) integreert wereldwijde marktgegevens met inzichten van branchespecialisten om zes cruciale trends te benadrukken die de gastvrijheidssector het komende jaar zullen vormgeven. De uitgebreide gids, Hotel Sales Stars: The Ultimate Strategy Playbook, is ontworpen om hoteliers te helpen bij het navigeren door het hele verkooptraject en het kapitaliseren op nieuwe kansen, van prospectie tot relatieopbouw.
Hotels spelen in op de groeiende vraag naar groepsaccommodaties in 2024 door prioriteit te geven aan het versterken van klantrelaties, het verbeteren van prospectie voor nieuwe en terugkerende zaken en het effectiever plannen en uitvoeren van groepsevenementen. Gegevens van Amadeus' Demand360® laten ook zien dat groepsreizen klaar zijn voor aanhoudende groei, aangezien het aantal kamers dat is vastgelegd voor juni 2024, vanaf 14 juni 2024, sneller is dan vorig jaar.
Dit positieve momentum in de sector, samen met veranderende klantvoorkeuren, biedt kansen voor professionals in de horeca die hun verkoop- en evenementenstrategieën kunnen aanpassen aan deze zes trends die de sector definiëren:
Zakenreizen zijn weer in opkomst. Toenemende boekingen en uitgaven duiden op een aanhoudende groei in zakenreizen. Bedrijven moeten waakzaam blijven om stijgende reiskosten, economische onzekerheden, budgetbeperkingen en reisverstoringen aan te pakken om het voortdurende succes van hun reisprogramma's te waarborgen.
Kleinere bijeenkomsten worden steeds populairder. In het vierde kwartaal van 2023 telde de gemiddelde bijeenkomst in de VS 112 deelnemers, waarvan 40% 75 personen of minder had. Verkoopexpertise in de kleine tot middelgrote markt is steeds meer vereist, samen met het vermogen om snel beslissingen te nemen. Dit brengt unieke uitdagingen met zich mee voor vergaderplanners, die net zoveel moeite moeten doen voor kleine evenementen als voor grotere.
De verwachtingen voor de ervaring van de deelnemers zijn hoger. De wens naar meer doordacht samengestelde evenementen - boetiekervaringen, unieke locaties en exclusieve ruimtes in hotels en resorts - neemt toe. Kleinere steden die deelnemers unieke, frisse ervaringen kunnen bieden, zijn populairder geworden als evenementenlocaties.
De focus op duurzaamheid is toegenomen. Hotels passen steeds vaker tools en beloningen toe om hun sterke toewijding aan duurzaamheid te benadrukken. Toekomstgerichte hotels zijn ook pioniers in methoden om klanten concrete gegevens te verstrekken over de CO2-voetafdruk van een evenement, met de nadruk op gebieden als lokale inkoop, koolstof- en hulpbronnengebruik, hernieuwbare materialen en betrokkenheid van de gemeenschap.
Waarde staat voorop. Omdat organisaties die kosten willen besparen op zakenreizen en vergaderingen, bezuinigen op het aantal activiteiten buiten de deur, de keuze aan eten en drinken en het aantal nachten voor externe evenementen, zullen locaties die hun aanbod aanpassen en flexibiliteit tonen, opvallen.
Personeel blijft een uitdaging. Teams worden geconfronteerd met de dubbele uitdaging om meerdere taken en verantwoordelijkheden te combineren en tegelijkertijd verkoopdoelstellingen te blijven behalen, ondanks de toenemende moeilijkheid om een hoog serviceniveau te handhaven vanwege het hoge personeelsverloop en het verlies van institutionele kennis als personeel vertrekt. Als reactie hierop onderzoeken toekomstgerichte organisaties innovatieve manieren om de volgende generatie reisprofessionals te ontwikkelen.
Experts benadrukken dat hoteliers voorop moeten lopen op veranderingen en er snel op moeten kunnen reageren. Focussen op het creëren van waarde is vooral cruciaal om zaken te winnen en te behouden in een competitief landschap.
Iain Saxton, Senior Vice President, On-Property Solutions, Hospitality, Amadeus zegt: "In een sector die zo dynamisch is als hospitality, vereist het voorop blijven lopen strategisch vooruitzicht en inzichten van degenen die het voortouw nemen. Daarom zijn we verheugd om dit nieuwe rapport van Amadeus, Salesforce en Meeting Professionals International te introduceren, waarin deze zes belangrijkste trends voor 2024 worden belicht. Deze trends, gecombineerd met belangrijke strategieën en inzichten van experts, bieden hospitality professionals de mogelijkheid om hun verkoop- en evenementstrategieën effectief aan te passen."