RAI Amsterdam groeit verder

RAI Amsterdam heeft in 2023 een omzetstijging van 28 procent behaald ten opzichte van het jaar ervoor. Afgelopen jaar waren er voor het eerst geen coronabeperkingen meer in de evenementen- en beurzensector. RAI heeft de laatste jaren ook gebruikt om te investeren in duurzaamheid, wat een flinke besparing in energieverbruik en een fors lagere CO2-uitstoot heeft opgeleverd.

De omzet van RAI Amsterdam bedroeg het afgelopen jaar 151,4 miljoen euro. De operationele winst (EBITDA) komt uit op 27,3 miljoen euro. Na aftrek van belastingen noteert het congrescentrum een winst van 7,6 miljoen euro in de boeken. “Het was voor ons in alle opzichten een prima jaar”, zegt CEO Paul Riemens. “Niet elk congres wordt jaarlijks gehouden en rekening houdend met onze cyclus was het in dit oneven jaar zelfs vrij druk. De internationale evenementen zijn terug in Amsterdam en we zijn met onze eigen evenementen het afgelopen jaar enorm actief geweest in het buitenland. Verder is het gelukt om met onze gebouwen en evenementen extra waarde voor de stad en regio te creëren.”

Het afgelopen jaar is RAI Amsterdam nog meer gaan inzetten op de sociaal-maatschappelijke betekenis die het heeft, onder meer met de rol als partner in verduurzaming van de metropoolregio Amsterdam. De congresorganisatie richt zich bovendien op het aanpakken van diverse problemen die ook op de maatschappelijke agenda staan. Zo is het gasverbruik van het beurscomplex ten opzichte van vijf jaar geleden bijna gehalveerd, ging het totale energieverbruik in vijf jaar tijd met zo’n twintig procent omlaag en is de CO2-uitstoot met ruim zestien procent afgenomen. Verder zijn onder meer watertappunten geplaatst om het waterverbruik te verminderen, werkt de eigen RAI-keuken zoveel mogelijk met plantaardige en lokale producten, wordt al het tapijt in de RAI vervangen door circulaire tapijttegels en worden alle schoenen, helmen en oude bedrijfskleding van medewerkers hergebruikt of gerecycled tot grondstof voor bekleding van auto's.