Oprechte aandacht is onbetaalbaar

'Oprechte aandacht is het businessmodel van de toekomst', vindt Niels Schotanus, Van Ede & Partners naar aanleiding van het bericht uit De Volkskrant: Likes, rankings, werkscores: ‘Onze meetmaatschappij is compleet doorgeschoten’

Management en leiderschap zijn volledig ingericht op zichtbare resultaten, denk bijvoorbeeld aan kloktijd of meetbare prestaties. Natuurlijk is het je taak als manager of leidinggevende om te weten wat er speelt en wat de resultaten zijn, maar het is de kunst om de focus er niet op te leggen. Lang niet alle prestaties zijn zichtbaar, maar die zijn daarom niet minder belangrijk. Integendeel. Ik denk daarom dat het meten van prestaties helemaal niet van belang is. Wat dan wel? Vertrouwen op de mensen met wie je werkt en erop vertrouwen dat je de goede dingen doet, juist zonder te meten.

Managers of leidinggevenden kunnen daarmee beginnen door één cruciale vraag te stellen aan hun werknemers: ‘hoe gaat het met je?’ Je ziet gelukkig steeds meer dat vergaderingen met zo’n check-in beginnen. Door een check-in van bijvoorbeeld een half uur werken mensen meteen veel efficiënter: het schept ruimte. Een andere praktische tip is om stil te zijn en te reflecteren op je kwaliteiten, je uniekheid als mens, in plaats van naar instrumenten of data te grijpen. Hierdoor word je je bewust van je innerlijke kracht en kun je jezelf onderscheiden op de markt.

Nu we veel thuiswerken, is dit thema relevanter dan ooit. Alles draait namelijk om verbinding. Als je de focus alleen maar legt op meetbare prestaties, put je uiteindelijk je mensen uit. én hun creativiteit. Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt hebben leidinggevenden er echt belang bij om zich te verbinden met hun mensen. Zo zorg je er namelijk voor dat ze bij je blijven. Oprechte aandacht is het businessmodel van de toekomst: managers hebben tachtig procent van hun werk al gedaan als ze oprechte aandacht hebben voor hun werknemers en collega’s.