Nieuwe AI Tech Zone op IBC2024

IBC2024 (International Broadcasting Convention) heeft een groot aantal nieuwe showfuncties en spreekbeurten onthuld om de vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) in de echte wereld te laten zien tijdens de IBC-conferentie, het IBC Accelerator Media Innovation Programme en de show zelf, inclusief de nieuwe AI Tech Zone, aangestuurd door EBU. AI-innovatoren en media- en entertainmentbedrijven (M&E) kunnen leren, netwerken, samenwerken en zakelijke kansen ontsluiten die worden aangestuurd door nieuwe AI-use cases tijdens het evenement, dat plaatsvindt in de RAI Amsterdam van 13 tot en met 16 september.

"De mediabranche is klaar om verder te kijken dan de AI-hype en zich te richten op echte toepassingen die tastbare voordelen opleveren voor bedrijven en consumenten", aldus Mike Crimp, CEO van IBC. "IBC2024 zal een scala aan praktische demo's en use-case-gedreven discussies laten zien - wat de vraag van M&E weerspiegelt naar een gefundeerd gesprek over hoe AI onze sector vandaag de dag en op de lange termijn beïnvloedt."

"AI-uitgaven in media zullen naar verwachting $ 13 miljard bedragen in 2028. Het beïnvloedt elk element van de contentwaardeketen, maar bedrijven hebben meer duidelijkheid nodig over waar en hoe het het meest effectief kan worden benut", aldus Maria Rua Aguete, Senior Research Director, Media and Entertainment bij Omdia. "Het in de schijnwerpers zetten van use cases met een grote impact en samenwerken om acceptatieproblemen te overwinnen, zijn essentieel om het transformatieve potentieel van AI voor de mediasector te ontsluiten."

De nieuwe AI Tech Zone, aangestuurd door EBU , brengt opkomende AI-providers, gevestigde producenten, contentmakers en vernieuwers samen die voorbij het beproefde kijken om mediacreatie en -operaties vanaf de grond af opnieuw vorm te geven. De zone wordt gepresenteerd door hoofdsponsor AWS en partner NVIDIA, en stimuleert hands-on AI-demonstraties. Dell Technologies is aangekondigd als platina-sponsor met partner NVIDIA. Het AI Tech Zone Stage wordt gesponsord door Wasabi Technologies, terwijl de AI-netwerkzone – gesponsord door DOT Group en IBM – de IBC-community in staat stelt om rechtstreeks in contact te komen met enkele van de meest innovatieve spelers die AI voor M&E pionieren.

Hans Hoffman, hoofd Media Fundamentals and Production bij de EBU, zegt: "De AI Tech Zone is een must-attend voor beursbezoekers. We gaan nu van discussies over 'toekomstig potentieel' naar het bekijken hoe praktische AI-toepassingen in de workflow publieke dienstverleners, omroepen en andere mediaorganisaties in staat kunnen stellen om echte waarde te genereren. Bezoekers van de AI Tech Zone zullen met eigen ogen zien hoe AI een slimmere, efficiëntere mediawereld vormgeeft."

Een reeks sessies op het AI Tech Zone Stage zal baanbrekende AI-ontwikkelingen op gebieden als contentauthenticiteit, intelligente mediaopslag, toegankelijkheid, mixed reality en creativiteit in productie belichten, terwijl kritische inzichten in regelgeving en beleidsontwikkelingen worden gedeeld. AI-gedachteleiders die het podium betreden, zijn onder meer zonesponsors en vertegenwoordigers van AI Caramba!, BBC Studios, Eluvio, EPFL, Fraunhofer, IBM Aspera, Ina, KBS, Liverpool Football Club, PacGenesis, RTVE, Univeristy of Seoul, VIDEO.TAXI en YLE News Lab. Het volledige AI Tech Zone Stage-schema is hier beschikbaar .

Naast sponsors zullen AI Tech Zone-exposanten baanbrekende AI-technologieën demonstreren, variërend van geautomatiseerde videobewerking en muziek-audioscheiding tot geavanceerde data-analyse en bedrijfsoptimalisatie tot het bijhouden van de herkomst van content en snelle en veilige cloudopslag. Exposerende bedrijven zijn onder meer AI4ME, AudioShake, Blu Digital Group, Brai, CheckSub, Deepdub, Eleven Labs, Eluvio, EU Project X Reco, Globant, HP (Z by HP), Imaginaro.ai, ITTIAM, Magnifi, Monks, MobiusLabs, PacGenesis, Scenery, Schweizer Radio und Fernsehen, Seagate Technology, Tabsons, The Weather Company, V-Nova, Vera.AI, Video.Taxi, Videolinq.ai, VionLabs en Zaibr.

Op AI gerichte sessies en thought leaders zullen te zien zijn in alle theaters op de showvloer en op de IBC Conference, waar AI een van de belangrijkste thema's zal zijn die worden verkend - met keynotes van visionairs uit de industrie die de evolutie van AI in de media in kaart brengen en nieuwe strategieën presenteren om AI te benutten voor creatieve workflows. De conferentie zal ook een aantal AI in Action-casestudies belichten, waarbij wordt onthuld hoe generatieve AI en nieuwe dataframeworks de ervaringen van live sportfans al transformeren en de bedrijfsvoering verbeteren voor grote omroepen, waaronder ITV, Olympic Channel en Sky. De volledige agenda van de IBC Conference is hier beschikbaar .

Ondertussen zullen een aantal bedrijven in andere tentoonstellingshallen voor het eerst hun nieuwe AI-productlanceringen en -technologieën demonstreren op IBC2024, waaronder Ateliere Creative Technologies, Backlight, Cinegy, Evergent, farmerswife, HAND, IMAX, InSync, ioMoVo, Media Excel, MediaKind, nxtedition, Operative, Periphery, Pixotope, Profuz Digital, Telestream, Telos Alliance en Vubiquity.

Een andere IBC-primeur is de introductie van het AI Media Production Lab binnen het IBC Accelerator Media Innovation Programme, dat een reeks specifieke AI-concepten onderzoekt om de creativiteit in storytelling te verbeteren, de non-bias feedback en betrokkenheid van het publiek te verdiepen en realtime voorspellende analyses uit te voeren om live sportkijken te personaliseren. De drie projectonderdelen, 'Generative AI in Action', 'AI Audience Validation Assistant (AAVA) en 'Changing the Game: Predictive Generative AI' worden aangestuurd door Champions, waaronder Al Jazeera, BNNVARA, Channel 4, EBU, Evangelische Omroep (EO), IET, ITV, Paramount Global, Rai, Verizon Business, Vodafone, World Freestyle Football Association, Yle en Zwart. Technologiedeelnemers zijn onder meer Magnifi, Plan 9 Labs, Pluxbox, Respeecher, RKG Creative, Somersault en Xansr Media.