Lezen en weggeven

Cadeautjes voor een ander of jezelf! Relatiegeschenk gezocht! CongresWereld heeft het afgelopen jaar een groot aantal boeken voor je gelezen en gerecenseerd. Met een grote verscheidenheid aan onderwerpen en voor ieder wat wils. Maar allemaal actueel en zeer de moeite waard. In dit artikel hebben we ze allemaal bij elkaar gezet met een link naar de recensie. Maakt het kiezen wat makkelijker…

De kunst van het onmaakbare
Durf standaardmodellen los te laten. Vertrouw meer op jezelf. Stap van de vaste paden af en wees niet bang voor verandering Durf open te staan voor je eigen creativiteit. Neem de uitdaging die ons de afgelopen anderhalf jaar is geboden met beide handen aan en sta open voor wat op je pad komt. Neem de tijd en ga er eens goed voor zitten. Een verademing om een managementboek te lezen dat losbreekt van standaardmodellen. Boeiend leesvoer voor iedereen die groei en ontwikkeling centraal stelt. 
Auteur: Jelte C. Krist
Uitgever: S2 Uitgevers

Nils een managementboek met een duidelijke boodschap
Het vinden van jouw unieke formule. Dat is misschien wel de grootste uitdaging waarmee je zakelijk wordt geconfronteerd. Datgene waarmee jij je onderscheidt van concurrenten, waarmee je ze voor eens en altijd verslaat. Geen boek dat je in een uurtje uitleest en zeker niet voor iedereen toegankelijk, maar de boodschap is duidelijk. Een boek en formule met als oorspronkelijke doelgroep het mkb maar ook zeer passend bij de actuele congreswereld.
Auteurs: Gerben Nijmeijer en Barry van Beem
Uitgever: Van Duuren Management

De strategie van de kreeft
De strategie van de kreeft is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot beste marketingboek van 2021. Een inspirerend boek dat op heldere en toegankelijke wijze de processtrategie en veranderingen in organisaties toont. Hoe kun je écht vernieuwen! Een uitdaging waar onze branche zeer confronterend mee te maken heeft gekregen de afgelopen twee jaar. De strategie van de kreeft is een echte aanrader voor toekomstgericht denken en het ten uitvoer brengen van de plannen. (Van Duuren Management))
Auteurs: Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout
Uitgever: Van Duuren Management

Sturen op resultaat
‘Sturen op resultaat’ een inspirerend boek vol handvatten om het eens helemaal anders aan te pakken. Zeker in deze onrustige tijd waar je niet meer kunt voldoen met het blind volgen van ‘oude’ management- en marketingmodellen. Het is tijd om het idee los te laten dat wat altijd gewerkt heeft nu nog steeds werkt. Dit boek is een absolute aanrader voor onze creatieve en bruisende industrie waar weliswaar klappen zijn gevallen maar ook veel veerkracht is.
Auteurs:Anton Vanhoucke en Denise Visser
Uitgever: Boom

Het Superbreingeheim of hoe houden we ons team scherp en creatief
Het Superbrein Geheim van Margriet Sitskoorn is eigenlijk bestemd voor ouders, familie, opvoeders, docenten, beleidsmakers, deskundigen en voor iedereen die een rol speelt in het leven van een kind. Hoe groeit en functioneert hun brein en hoe kun jij deel uitmaken van een goede ontwikkeling. Dus eigenlijk geldt dat niet alleen voor kinderen, maar ook voor de groei binnen je team of bedrijf.
Auteur: Margriet Sitskoorn
Uitgever: Boom

Met mensen werken
'Met mensen werken’ van cabaretier Johan Goossens beschrijft op humoristische en soms wrange wijze het dagelijks leven dat we bijna allemaal wel herkennen van de werkvloer. Nu of in het verleden en soms misschien stukjes. Een fijn boek om te lezen en het zet je toch ook aan het de denken. Misschien moet je toch zelf de regie een beetje meer in handen houden… Niet overal klakkeloos achteraan lopen… En niet in de laatste plaats…jij mag er ook zijn.
Auteur: Johan Goossens
Uitgever: Thomas Rap

Nummer 1 - stop met teachen, start met teasen
Bijten we in het stof of vliegen we door naar Jupiter. Een twijfelachtige positie waarin menig ondernemer zich bevindt. Het zit allemaal niet mee. Het gaat allemaal te snel. Waarom werkte wat eens werkte nu niet meer?  Niemand vindt mij nog en mijn nieuwsbrieven worden niet meer gelezen. Help! Goede tip: lees het boek Nummer 1 van Aartjan van Erkel. Leer hoe je van een teacher een teaser wordt.
Auteur: Aartjan van Erkel
Uitgever: Van Duuren Management

Content! Zuurstof voor je klanten
Een zeer compleet handboek voor iedere contentmarketeer. Niet een boek om in een avondje uit te lezen en dan het idee te hebben dat er toch een contentprofessional in je schuilt. Wel een boek vol kennis en een goede leidraad voor het bepalen van je contentstrategie. We leven in de hybride wereld van managementboeken. Onze doelgroep zoekt content op het moment dat zij daar behoefte aan heeft en op de plek waar zij het wil zoeken.
Auteur: Antal de Waij
Uitgever: Van Duuren Management

Handboek strategische eventmarketing
Wow! Je zou maar in deze tijd de kans krijgen om betekenisvolle evenementen te mogen organiseren. Zeker met de bijna eindeloze mogelijkheden die er de laatste twee jaar zijn gecreëerd. Wat een geweldige, creatieve en spannende uitdaging! Het vraagt nu meer dan servicegericht zijn en organisatorisch inzicht. De eventprofessional van nu heeft meer mogelijkheden en uitdagingen om een mooi en goed evenement neer te zetten.
Auteur: Leon Kruitwagen - Coauteurs: Annelies Krol, Pieter Bas Boertje, Nico Meyer, Marike Dragt, Maayke Könemann, Juup de Kanter, Ment Kuiper, Norbert Pollemans, Roderik van Grieken en Anne-Mieke van den Hoeven
Uitgever: Noordhoff

Wie orde zaait zal chaos oogsten
‘You were born with wings, why prefer crawl through life?’(Rumi) Een prachtig citaat ongeveer aan het slot van het boek en gelijk zo treffend voor de inhoud. Gaan we het redden met talloze procedures en technieken of beknotten we daarmee de creativiteit van de werknemer en creëren we in plaats van de gewenste orde eerder chaos? Een actuele ge-update editie van dit boek dat eerder verscheen in 2002 en is geschreven door Walter Baets. We zijn inmiddels 20 jaar verder en het verhaal is nog steeds actueel.
Auteur: Walter Baets
Uitgever: Noordboek

Hackers – nieuw ontworpen hashtag
#NAEH the Nobel Art of Ethical Hacking. We mochten namelijk een boek recenseren. Meestal een Klus -inderdaad met een hoofdletter- maar dit boek van journalist Gerard Janssen leest zo plezierig weg dat het echt niet op werk leek. Net als Gerard eerst had, hebben veel mensen ideeën bij hackers van jongens en meisjes, verstopt op hun zolderkamertje die, met op het darknet aangeschafte software, oude omaatjes en bedrijven aanvallen om hun zakgeld aan te vullen.
Auteur: Gerard Janssen
Uitgever: Thomas Rap

Thought Leadership als succesfactor in een veranderende samenleving
Thought Leadership een term waar je tegenwoordig niet meer omheen komt. Maar wat houdt dat nu precies in? En wanneer ben je een thought leader of kun je spreken van thoughtleadershipstrategie? Is het voldoende iets nieuws te bedenken en dan er het predicaat vernieuwend aan te hangen of komt daar meer bij kijken. Mignon van Halderen en Brandon Martens nemen de lezer mee in de reis die thought leadership heet en doen dat aan de hand van een aantal originele praktijkvoorbeelden waar ook de imperfecties worden belicht.
Auteurs: Mignon van Halderen en Brandon Martens
Uitgever: Van Duuren Management

...of hoe we onszelf terugvinden in die diepe put (2 boekrecensies)
Het mooiste uit de put halen

Twee jaar verder. Twee jaar van wereldwijde aanpassingen, maatregelen en chaos. Daar sta je dan in die compleet veranderde congreswereld. Waar is het houvast van voor die tijd? Heb ik nog een baan? Is deze veranderd? Zijn er functies bijgekomen waar rekening mee gehouden moet worden? Wat komt er nu nog op me af? En dan thuis… Alles is anders. Sommige mensen zijn er niet meer, zij zijn ons onverwacht ontvallen. Een scheiding? De thuissituatie is veranderd. Is dat fijn?
Auteur: Jesse Jacobs
Uitgever: Van Duuren Management

Blijf dicht bij jezelf
Blijf vooral dicht bij jezelf en stap eens buiten je comfortzone. Wat is dan eigenlijk jezelf? En waarom moeten we buiten onze comfortzone? Wat wordt daarmee bedoeld? Wil je dat eigenlijk wel? Wat zegt het over je als je het niet doet of juist wel doet? Bert den Boer gaat in dit boek met de lezer op zoek naar wie deze eigenlijk is en daagt uit tot zelfreflectie.
Auteur: Bert den Boer
Uitgeverij: Noordboek

Hoezo ben ik een bitch en jij een leider?!
De IT girl – Hoe overleef je een door mannen gedomineerde werkvloer. Dit is de titel van een recent verschenen boek van Chantal Schinkels. Zij werkt al jarenlang in een tech-omgeving die nog steeds vooral door mannen wordt gedomineerd. Het is toch bijzonder dat dit boek in deze tijd waar we onze mond vol hebben van diversiteit en inclusiviteit nog steeds hard nodig is.
Auteur: Chantal Schinkels
Uitgever: Van Duuren Media

Supercharge your stories
Verhalen vertellen. We doen het allemaal en hebben het altijd al gedaan. De een doet dat overtuigender dan de ander. Maar het doet altijd wat met ons brein en we reageren erop met ons gedrag. Als je begrijpt hoe dat werkt, kun je met die verhalen overtuigen en leer je ook wat je vooral niet moet doen. Supercharge your stories is vooral een praktisch boek dat veel leert over menselijk gedrag en van grote waarde voor de marketing- en communicatieprofessional.
Auteurs: Paul Hillesum en Nadine Komduur
Uitgever: Van Duuren Management

Wat luisteren en falen met elkaar te maken hebben (2 boekrecensies)
Luisteren is goud (nominatie PIM literatuurprijs 2022)
Luisteren: Doe er je voordeel mee. We denken vaak wel dat we goed luisteren, maar doen we dat dan ook werkelijk…? Vullen we het luisteren niet vaak zelf in? Misschien omdat we ons zelf graag willen laten horen? Slecht luisteren in je privéleven kan soms nog wel omgebogen worden in verder contact, maar slecht luisteren naar de klant of eigen medewerkers kan heel wat schade aanrichten. Luisteren is goud van Eric de Haan leert je om je luisterend vermogen zowel zakelijk als privé te ontwikkelen.
Auteur: Eric de Haan
Uitgever: Boom

Superfalen
We kennen het vast allemaal. Je begint ergens aan met de beste bedoelingen en het gaat hopeloos fout. Schaamrood op de kaken en een enorm gevoel van falen. Zie je wel. Ik kan het niet. Bang om afgewezen te worden, te falen leidt tot burn-outs, onnodige kosten en een vervelende sfeer op de werkvloer.  SuperFalen van Frank Deuring beschrijft de beste strategieën om te leren van je fouten en dat doet hij met een behoorlijke dosis humor. Vervang het prestatiedoel door leerdoel en je leven wordt een stuk relaxter.
Auteur: Frank Deuring
Uitgever: Boom

Schrijf eens even normaal joh
Schrijf eens even normaal joh! Super interessant en nuttig boek. Leer je betere teksten schrijven. Jij blij. De lezer blij. Iedereen blij en het bedrijf heeft de aandacht. Jij hebt de aandacht. Slechts één probleem. Iedereen is zo blij dat je voortaan alle teksten mag schrijven.
Auteurs: Willem Verdaasdonk en Rick Evers
Uitgever: Anderz

The art of AI
'The art of AI' van Laurens Vreekamp en Marlies van der Wees is een prettig geschreven boek dat met name bestemd is voor de creatieve industrie. En nee, je hoeft geen programmeerkennis te hebben of veel kennis te hebben van ArtificiaI Intelligence en Machine Learning. Het is bedoeld als hulpmiddel en bespaart je uiteindelijk tijd.
Auteurs: Laurens Vreekamp en Marlies van der Wees
Uitgever: Van Duuren Media

De wet van OER
Stop met afwachten! Weg met ongefundeerde twijfels en onzekerheden! Doe even een stap terug en maak je keuzes. Durf de regie te nemen en geef hem niet zomaar weg. Wees Onafhankelijk, Evenwichtig en Resoluut. De wet van OER leert je om staande te blijven in de hectiek van het leven. Praktisch en vol voorbeelden. Krijg regie over wat jij belangrijk vindt.
Auteurs: Paul Eikelenboom, Fokke Kooistra en Ivo Kouters
Uitgever: Van Duuren Management

Spreken is zilver, boksen is goud
Dat moment dat je overloopt. Je wel tegen de muren kunt schoppen of visioenen hebt hoe je je collega in elkaar kunt timmeren. Knock-out door je eigen gebrek aan balans. Door het gebrek aan respect en evenwicht binnen het team of de organisatie of juist de onduidelijkheid. We potten op. Doen er niets mee. Nemen de rol die ons wordt toebedeeld of waar wij zelf in zijn gegleden. En laten alles sudderen. Dat kan anders met bokscoaching. Waarom kan coaching/therapie door middel van vechtsport zoveel impact hebben? 
Auteur: Berend Oosterhuis
Uitgever: Van Duuren Management

Het grote verwonderboek voor managers
Durf jij die luis in de pels te zijn? Die collega die eeuwig en altijd blijft vragen naar het waarom en blijft doorvragen? Wat ga je zien als je met andere ogen naar je werk kijkt? Wat gebeurt er als je je denkkaders oprekt, ondersteboven houdt of juist stevig neerzet? Wat kom je tegen als je uit je comfortzone stapt? En wat gebeurt er als je de vraag stelt of het ook anders kan?
Auteur: Elleke van Gelder
Uitgever: Van Duuren Management

De kunst van gedrag ontwerpen
‘Naar schatting nemen we allemaal meer dan 35.000 beslissingen per dag. Variërend van belangrijke tot minder belangrijke. Hoe slagen we daarin zonder door te draaien?’ Hoe breng je je boodschap over? Niet als een ship passing by, maar wezenlijk voor de ontvanger. Daar is meer werk voor nodig dan we vaak denken. Kennis over gedrag is daarbij essentieel. Hoe zit gedrag in elkaar? Hoe veranderen we het? Kunnen we het veranderen? 
Auteur: Astrid Groenewegen
Uitgever: Boom

"Verdomde klootzakken, ik leef nog"
Hij was pas 27 toen hij het boek schreef dat de rest van zijn leven ingrijpend zou veranderen. Roberto Saviano schreef namelijk een alles onthullend boek over de Napolitaanse maffia ‘Gomorra’. Een boek dat hem van de ene op de andere dag op een dodenlijst plaatste. In de graphic novel ‘Ik leef nog’ vertelt hij over een leven zonder vrijheid en wat dit met hem heeft gedaan en tot op de dag van vandaag doet.
Auteur: Roberto Saviano
Uitgever: Spectrum

Sterk Digitaal Merk (winnaar PIM literatuur prijs 2022)
Digitaal richtte zich lang op kliks en data. Merkbouwen leek weggegooid geld, maar ineens is dat allemaal veranderd. Tijden veranderen, gewone mensen niet. En daar sta je dan als CMO en moet je je directie overtuigen van het belang van merkbouwen. Het bouwen aan de reputatie van het merk en dat is niet zomaar in een week of vier gerealiseerd. Dat kost tijd, veel tijd. En geduld, veel geduld.
Auteur: Ingmar de Lange
Uitgever: Van Duuren Management

Materialentransitie een groeiende noodzaak
Verduurzaming staat hoog op de prioriteitenlijst van de Nederlandse overheid om de doelen uit het klimaatakkoord te behalen. Daarnaast wordt het met de huidige stijgende elektriciteits- en gasprijzen steeds noodzakelijker voor ondernemers. Verduurzaming, circulaire economie,  Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Geen modewoorden meer, maar pure noodzaak. Om klimaatdoelen te bereiken en om economisch in de schoenen te blijven.
Auteur: Peter Arnoldy
Uitgever: Eburon

Het kompas van de held
De held…dat ben jij! Dat kun jij zijn als je een sterk ontwikkeld moreel kompas hebt. Als je niet alleen oog hebt voor je eigen normen en waarden, maar ook echt luistert naar de ander. Jouw waarheid is niet altijd dé waarheid. Net zo min als de waarheid van de ander dé waarheid is, zoals de verhuftering van social media ons vaak wil doen geloven. Luister naar het kompas van de ander en wees nieuwsgierig naar de ander. Je zou nog wel eens verrast kunnen zijn.
Auteurs: Titia Wolf en Rick Willemsen
Uitgever: Van Duuren Management

Communicator
Communiceren, we doen het de hele dag. Verbaal, non-verbaal, privé, zakelijk. Maar het feit dat we communiceren maakt ons nog geen Communicator. C’est le ton qui fait la musique. Een goede communicator kunnen we allemaal binnen ons bedrijf of in ons team gebruiken. “Een communicator is iemand die anderen nodig heeft om te presteren. Communiceren is het enige dat hij doet.” Waarom is het dan zo moeilijk om goed te communiceren?
Auteur: Rob Huisman
Uitgever: Big Business Publishers

Werken zonder ruis
Er is weer eens gedoe op het werk. Onbegrip, onduidelijke rolverdeling, intolerantie, intimidatie, grensoverschrijdend gedrag en bakken vol frustratie. Hij zegt… Zij doet… Niet mijn verantwoordelijkheid… Gaat vast vanzelf wel weer over… Kortom een hoop onvolwassen gedrag waar we allemaal wel eens mee te maken hebben of hebben gehad. Hetzij rechtstreeks hetzij zijdelings. Maar werken zonder ruis lijkt onmogelijk. Of toch niet?
Auteurs: Myra van Zwieten en André Kalden
Uitgever: Van Duuren Management

De volgende boeken zijn afgelopen jaar verschenen. De recensies verschijnen de komende weken.

Teaming de nieuwe realiteit van samenwerken
Ruim 85% van de beroepsbevolking werkt in een of meerdere teams tegelijkertijd. Teams zijn bovendien steeds ‘vloeibaarder’: ze veranderen voortdurend van vorm en samenstelling. Ze ontstaan vaak uit het niets en kunnen ook zomaar weer verdwijnen. Het zijn pop-up teams. Hoe zorg je dat pop-up teams een succes zijn? Dat mensen in dergelijke teams leren, innoveren en presteren, maar ook floreren?
Auteurs: Hans van der Loo en Patrick Davidson
Uitgever: Vakmedianet

Fundament van succes
Ondernemers willen impact maken. Ze hebben ambities en willen die graag verwezenlijken. Daar doen ze alles voor. Waarom lukt het sommige ondernemers wel, en andere niet, om hun bedrijf winstgevend en gezond te laten groeien? Deze vraag vormt de basis voor het boek Fundament van succes.
Auteur: Femke Hogema
Uitgever: Van Duuren Management

Organiseren op je voorvoeten
‘Steeds zoeken naar balans is geen teken dat je organisatie wankel is, maar juist een teken van je wendbaarheid’ Een organisatie die op haar voorvoeten staat, kan wendbaar, snel en zonder gedoe reageren op onvoorspelbare dynamiek in de omgeving. Alleen zo kun je van toegevoegde waarde zijn én blijven voor klanten, cliënten, patiënten of burgers. Als leidinggevende of manager komt er veel op jou en je organisatie af, maar je hoeft niet op alles een pasklaar antwoord te hebben.
Auteur: Mark Nijssen
Uitgeverij: Boom

HR met ballen
De HR-professional is vaak het pispaaltje binnen de organisatie of de grote onzichtbare. Maar Human Resources, personeel dus, is de belangrijke pijler van het bedrijf. Omzet en winst worden als belangrijker gezien dan het investeren in medewerkers. Maar zonder die medewerkers is er toch niets en niemand om die omzet mee te maken… Hoe toon je ballen als HR-professional? Bob Zeegers zet het even haarfijn op een rij met humor en scherp inzicht...
Auteur: Bob Zeergers
Uitgever: Van Duuren Management

Cultuurdingetje hè…
Natuurlijk wil je ervan af, van de huidige organisatiecultuur die echte veranderingen in de weg staat. De angstcultuur waardoor het bloed uit de muren loopt. De familiecultuur die je organisatie ‘zo gezellig’ maakt, maar stug aan de rand van de afgrond houdt. De organisatiecultuur waardoor je steeds beschamend slecht in de pers komt. Maar van je ‘giftige’ organisatiecultuur afkomen lukt zelden. Sterker nog: werk je je de blubber om die oude cultuur de deur uit te werken, wordt het juist alleen maar erger…!
Auteur: Maaike Thiecke
Uitgever: Van Duuren Management