Leuvens innovatiefestival vindt zich opnieuw uit met eventbeleving 2.0

Een uniek digitaal platform, ontwikkeld in Leuven, moet de standaard worden voor hybride conferenties, congressen en netwerkevents in het post-corona tijdperk. Dat is de doelstelling van het innovatiefestival and&, Toerisme Vlaanderen en Technopolis. Centraal in het platform, dat de naam HYBR kreeg, staat de live beleving en het samenbrengen van bezoekers in een on- en offline wereld. Het team achter and& lanceerde het platform tijdens het Leuvense innovatiefestival.

Hybride events, die zowel fysiek als digitaal doorgaan, zijn de toekomst. Deze visie delen and&, Toerisme Vlaanderen en Technopolis. Maar de digitale platformen die vandaag bestaan, bieden daar volgens and& geen antwoord op. De huidige platformen focussen zich immers uitsluitend op het digitale en ontstonden vaak als een tijdelijke korte termijnoplossing voor de huidige crisis. De platformen zijn daardoor vaak een samenraapsel van bestaande tools als oplossing voor één specifiek evenement. Bovendien richten de bestaande platformen zich op het beluisteren of bekijken van de presentaties, maar bieden ze niet de mogelijkheid om diepgaand te connecteren met andere bezoekers.

Daarom bouwde and& met de hulp van het digital agency ArtCore Society een volledig nieuw platform uit. Dat platform dient als een langetermijn oplossing, rekening houdend met het leven nà corona en dus fysieke evenementen. Daarbij gaat het platform verder dan een combinatie van de best practices van bestaande eventplatformen. Zo ontwikkelden de makers een volledig eigen “all-in-one” systeem en lieten ze zich inspireren door de gamingwereld en social media. Op die manier konden ze “connecteren” in plaats van “bekijken” centraal zetten op het platform. Zo laten ze de netwerkervaringen en de beleving van fysieke bijeenkomsten op een evenwaardige manier digitaal verlopen.