Helft organisaties laat medewerker meebetalen aan studie

Een dure opleiding of training volgen? Dan moet je meebetalen. 45% van de Nederlandse werkgevers vindt dat geen gek idee. Dit botst met de 8 op de 10 werknemers (79%) die verwachten dat de werkgever álles betaalt. Werknemers investeren overigens niet alleen eigen geld in professionele ontwikkeling, ook hun vrije tijd moet eraan geloven. Bijna de helft van de werkgevers (45%) wil dat medewerkers ook in privétijd leren. 

Bijna 1 op de 3 organisaties (30%) heeft zelfs geen vast aantal uren vrijgehouden voor zelfstudie en training. Bij bedrijven die wel tijd vrijhouden om te leren, is er bij 35% maandelijks maximaal 8 uur om te leren tijdens werktijd. Bij 14% van de organisaties is er maandelijks 8 tot 12 uur leertijd en bij 8% 12-16 uur. Slechts 1 op de 20 bedrijven (5%) heeft 16 uur of meer tijd over voor leren. En 8% heeft geen idee. Dit blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2023, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube, het #1 leerplatform voor organisaties en medewerkers. 

Eerder bleek al uit de L&D Monitor dat 40% van de organisaties meer dan de helft van het leerbudget op de plank laat liggen. En nu blijkt dat bijna de helft van de organisaties het niet gek vindt dat medewerkers meebetalen aan dure opleidingen en trainingen én verwacht dat zij ook in privétijd leren. Homam Karimi, CEO van Studytube: “Dit lijkt de wereld op z’n kop. Om alle technologische veranderingen bij te benen en duurzame inzetbaarheid te waarborgen, verwacht je juist dat organisaties ruimte maken voor ontwikkeling. Dat begint bij tijd reserveren voor leren. Ook als dat niet direct functie gerelateerd is. Denk aan vitaliteit, power skills of persoonlijke groei. Dit doen we bij Studytube door ontwikkeling op de agenda te zetten. Onder andere in functioneringsgesprekken. Daarnaast stimuleren we het actief inzetten van leerbudget. Juist ook onder werktijd.” Bij zorgorganisaties wordt het meest verwacht dat medewerkers zelf meebetalen aan een dure opleiding (47%), gevolgd door overheid (44%), zakelijke dienstverlening en onderwijs (41%). Onderwijsmedewerkers zelf verwachten het minst vaak geld van hun werkgever te krijgen voor opleidingen. Bij 66% van de onderwijsmedewerkers is er wel een duidelijke voorkeur dat de werkgever de kosten voor professionele ontwikkeling volledig betaalt. Op afstand gevolgd door zorg (75%), overheid (76%) en zakelijke dienstverlening (81%).