Duurzaamheid is een probleem van NU

Waarom duurzaamheid zo belangrijk is

(Blog) Duurzaamheid is niet meer een onderwerp dat in ons achterhoofd kan blijven. Het is niet meer een probleem van de toekomst, het gaat om NU. Wat organisaties en bedrijven soms vergeten, is dat duurzaamheid en de effecten die daarmee bijdragen, ook invloed hebben op hen en hun zaken. De duurzaamheid van een organisatie heeft invloed op het aantrekken van klanten, de aanwezigheid van event deelnemers, zakelijke deals en de kosten van het runnen van het bedrijf.

Duurzaamheid

  • Groen zijn en milieuvriendelijk
  • Een circulaire economie – het productie- en consumptiemodel; hergebruik, recycling, reparatie, opknappen van producten en materialen voor zo lang mogelijk
  • Het vermogen om voor de behoeftes van huidige generatie te zorgen zonder een negatieve impact te hebben op toekomstige generaties

Alle deze voorbeelden kloppen, met de rode draad dat onze duurzaamheid invloed heeft op alles om ons heen. Het heeft invloed op ons dagelijkse leven, onze transportsystemen en onze toegang tot, en beschikbaarheid van voedsel en water. Het beïnvloedt zowel onze eigen directe omgeving als die van andere mensen, gemeenschappen en landen. Het beïnvloedt het klimaat, het weer, de intensiteit en frequentie van extreem weer, en de snelheid van het uitsterven van dier- en plantsoorten. Bovendien heeft het invloed op de toekomstige generaties.

Wat organisaties en bedrijven soms vergeten, is dat duurzaamheid en de effecten die daarmee bijdragen, ook invloed hebben op hen en hun zaken. De duurzaamheid van een organisatie heeft invloed op het aantrekken van klanten, de aanwezigheid van event deelnemers, zakelijke deals en de kosten van het runnen van het bedrijf.

Klanten en deelnemers van evenementen willen duurzaamheid

Duurzaamheid is een mega trend en verhoogt de aantrekkelijkheid van het bedrijf. Voor klanten en werknemers, geeft het deel zijn van een organisatie die investeert in duurzaamheid, een ‘feelgood’-gevoel (Houlihan & Harvey, Entrepreneur 2018). Het laat zien dat de organisatie geeft om mens en milieu. Volgens Eventbrite (2020), zei in 2019 slechts 6% van de respondenten dat “milieuverantwoordelijkheid van invloed was op hun evenementen”; tegenover een stijging naar 59% in 2020.

In het verleden waren de aspecten milieu, maatschappij en bestuur (environment, social & governance – ESG) van een bedrijf, alleen relevant voor concurrentendifferentiatie (Gianfranco Lanci, Forbes 2021). Het prioriteren van zowel mensen als de planeet is nu echter een noodzaak geworden.

COVID-19 veranderde de werkcultuur en toonde aan dat het voor mensen mogelijk was om thuis te werken zonder hun productiviteit te beïnvloeden (DeMers, Emailanalytics, n.d.; Fitzell, 2022). Een van de belangrijkste uitkomsten van de pandemie en onze gedwongen verschuiving naar thuiswerken, is meer bewustwording van mentale en fysieke gezondheid (Fitzell, 2022).

Fitzell (2022) vermeldt dat het belangrijk is om thuis te kunnen werken, zodat degene die bijvoorbeeld, neurodivergent, introvert, gehandicapt, of beter buiten kantoor kunnen werken, de mogelijkheid hebben om dit te doen. Dit betekent dat u meehelpt aan het creëren van een inclusieve omgeving.

Afgezien van het feit dat thuiswerken inclusiever is, is het ook een oplossing voor degene die lange afstanden moeten reizen. In plaats van meer dan 2 uur reizen naar werk of een evenement, kunnen zij meer rust krijgen, ontbijten met hun gezin, een wandeling maken etc. Thuiswerken of online mee doen aan een evenement kan iemand de mogelijkheid geven om een gezonder leven te leiden.

Het kiezen van de juiste locatie voor een evenement is ook een van de bewuste keuzes die je maakt tijdens het plannen. De manier waarop het evenement geleverd wordt aan de deelnemer is onderdeel van de bedrijfsstijl en heeft invloed op het niveau van duurzaamheid binnen het bedrijf. Het heeft ook invloed op hoeveel van de deelnemers moeten reizen.

Wat zegt het Genootschap van Eventmanagers hierover?

“Vaak worden evenementen niet direct geassocieerd met duurzaamheid. Het meest duurzame event is immers geen event toch? Echter niets is minder waar. Als evenementenbranche kunnen we juist impact maken. Door duurzame keuzes te maken én te laten zien dat duurzaamheid wél kan. Ieder evenement is een klein duurzaamheids-experiment op zich.

Bij het Genootschap voor Eventmanagers kiezen wij bijvoorbeeld voor 100% vegetarische catering bij onze bijeenkomsten. Dat lijkt een kleine keuze, maar op jaarbasis gaat dit over duizenden maaltijden. Daarnaast is de positieve bijvangst – dat vegetarische catering écht lekker is – en dat de keuze voor vegetarisch steeds normaler wordt. Evenementen kunnen actief bijdrage aan de mindset dat duurzaamheid de toekomst is.

Indirect zorgt dit bij bezoekers van evenementen er misschien ook wel voor dat ook thuis wat eerder voor vegetarisch wordt gekozen.”

– Genootschap van Eventmanagers

Hoe kun je kosten besparen?

Als je duurzaamheid op de juiste manier aanpakt, kan je op de lange termijn kosten besparen. Het idee dat duurzaamheid alleen maar veel geld kost, is een veel voorkomende misvatting (D’heur, 2015; Hegwer, 2019). Indirecte kosten, zoals het effect op het milieu, zijn veel moeilijker om te zien. De vervoerswijze van de deelnemers kan een grote invloed hebben op het niveau van emissies dat een evenement produceert.

“Gemiddeld ongeveer 70% van de uitstoot van een klassiek evenement op locatie is het gevolg van de mobiliteit van bezoekers/deelnemers” – FORLIANCE.

Een organisatie zou kunnen denken dat het niveau van emissies veroorzaakt door een evenement, niet van hun belang is; landen, zoals Nederland, voeren echter een koolstofbelasting in om organisaties te stimuleren minder uitstoot te produceren (Rijksoverheid, 2023). In het kader rechts vind je nog enkele voorbeelden en overwegingen om kosten te besparen voor evenementen met duurzaamheid in gedachte.

  • Gastsprekerkosten (kosten van 2 uur online, versus kosten van 48 uur van hun tijd op locatie; inclusief reiskosten van en naar evenement, accommodatie dicht bij de locatie voor één nacht en 4x maaltijden)
  • Cateringkosten voor deelnemers, inclusief verspilde catering (laat deelnemers hun aanwezigheid bevestigen en voorkom zo voedselverspilling)
  • Accommodatie voor deelnemers en organisatoren (Koolstofbelastingen)
  • Energiebesparing (vermindering van het energieverbruik)
  • Groenere bouwpraktijken – LED, sensoren, waterreductie
    - Gloeilamp: 90% van de energie gaat naar het opwekken van warmte; 1.200 draaiuren
    - LED: goede kwaliteit licht; 50.000 – 100.000 draaiuren
  • Het opwekken van hernieuwbare energie (zonne-energie)

Savvy Congress werkt, net als vele andere bedrijven, hard om het niveau van duurzaamheid binnen het bedrijf te verbeteren. Eén van de projecten is Save a tree, plant a tree. Voor elk hybride event met Savvy Congress, wordt een boom voor de klant en een boom voor Savvy Congress geplant. Savvy heeft ook een Duurzaamheidsmenu samengesteld voor zowel de klanten als het bedrijf zelf, wat hen helpt om een evenement meer duurzaam te maken.

De werknemers van Savvy Congress werken regelmatig vanuit huis en houden vergaderingen in Savvy’s online omgeving. Hierdoor kunnen werknemers vanaf elke locatie werken en worden reiskosten bespaart. Daarnaast scheidt het bedrijf afval, maakt het gebruik van zonnepanelen en biologische en lokale producten.

Holly Georgia Green
sustainability coördinator

5 tips voor het organiseren van een duurzaam evenement