Drie manieren om meer rendement uit een evenement te halen

(Blog) Een succesvol online of hybride evenement organiseren op niveau, dat vraagt wel iets meer dan alleen het doorgeven van camerabeelden via Zoom. Kosten liggen daardoor vaak hoger dan gedacht. Maar doordat u digitaal een veel grotere doelgroep kunt bereiken, zijn er volop mogelijkheden om die investering dubbel en dwars terug te verdienen. De Beurs van Berlage denkt graag met u mee over hoe u een zo hoog mogelijk rendement haalt uit online. In deze blog zetten we de drie kansrijkste opties op een rij.

Voor bezoekers van een fysiek evenement vliegt de dag vaak om. Er zijn lezingen van boeiende sprekers en tussendoor is er gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten en te netwerken. Vaak is er nog ruimte voor een bezoek aan de stad en na afloop is er een diner. Online deelnemers missen die sfeer. Het aanbieden van een aangepast online programma is de manier om online deelnemers  te boeien en betrokken te laten zijn.

Professionele ondersteuning maakt online programma aantrekkelijker

Een speciaal online programma boeit kijkers maar daar zijn wel vakmensen voor nodig. Professionals die licht, geluid en camera’s bedienen maar ook een regisseur en een presentator. Mensen die digitale ondersteuning bieden zijn ook belangrijk. Want die chat moet werken en de alternatieve link ook, voor het geval dat de verbinding wegvalt. Met een kijkje achter de schermen, een voor- en nabeschouwing, een interview met een keynote speaker en met bezoekers op de vloer, neemt de aantrekkingskracht van online enorm toe.

Maar hoe haalt u hier nu rendement uit?

  1. Door kaartverkoop. Een professioneel vormgegeven evenement met interessante sprekers, daar hebben mensen graag iets voor over. Meestal ligt het tarief wel lager dan voor het fysieke gedeelte maar het programma is vaak ook korter. Bijvoorbeeld omdat alleen de belangrijkste sessie live wordt doorgegeven.
  2. Door de doelgroep uit te breiden. Met een online event kunt u een groter bereik creëren: door deelnemers te trekken die niet naar een live bijeenkomst zouden gaan.
  3. Door content op te nemen. Beelden van sessies kunt u het hele jaar door aanbieden als een on-demand Zo bereikt u ook mensen die alleen belangstelling hebben voor een specifiek onderdeel. Of mensen die op de dag van het live event niet willen of kunnen reizen. Bij congressen van associaties wordt vaak een soort instap- of kennismakingstarief geboden aan niet-leden, die eerst een beperkt deel van het programma bekijken. Als hun interesse is gewekt kunnen ze later ook andere delen bekijken. Ook voor live bezoekers kan het handig zijn om een opname nog eens terug te kijken.
  4. Door sponsoring. Op een live evenement zijn sponsors vaak aanwezig met een stand. Online kunnen ze zich ook laten zien. Bijvoorbeeld door de virtuele omgeving hun bedrijfskleuren te geven of door hun naam in beeld te brengen. Of wat dacht u van een interview met de sponsor?

De Beurs van Berlage denkt graag met u mee over een programma dat uw bereik vergroot en meerwaarde oplevert. We hebben alles in huis om online kijkers een 5-sterren-ervaring te bieden. Zo is in een van onze twee digitale platforms de Beurs van Berlage in 3D nagebouwd, waardoor het voor kijkers voelt of ze echt in het gebouw aanwezig zijn. Verder beschikken we over twee studio’s vol professionele AV-apparatuur. We hebben de mensen die weten hoe ze techniek moeten inzetten om uw boodschap over te brengen. Met camera’s in alle zalen kunnen we content aanleveren als ruwe data maar ook in afgemonteerde vorm. Samen zorgen we dus voor een digitale programmering die uw doelgroep boeit en rendement oplevert.