Dieper graven in audiovisuele technologie - Deel 2


Via een aantal interviewsessies is ACS audiovisual  solutions met haar technische specialisten wat dieper in de audiovisuele technologie gedoken. Ze wilden weten tegen welke vragen of problemen de technici in hun dagelijkse werk aanlopen. Indien nodig worden deze antwoorden toegelicht met wat theorie, omdat het soms nodig is om wat meer achtergrondinformatie te hebben om te begrijpen waarom voor een bepaalde oplossing is gekozen.

Onderwerp: Audiotechnologie

Audiodeel 2

Bij evenementen zien we dat er meer aandacht komt voor video, verlichting en decoratie. Het meest elementaire instrument dat ons op het gebied van technologie ter beschikking staat, is geluid, maar dit wordt vaak verwaarloosd. En toch is een goede geluidskwaliteit essentieel voor het succes van een evenement. Zelfs als je een spreker op TEDx-niveau hebt, als de presentator niet duidelijk kan worden gehoord door het publiek op de achterste rijen, is de presentatie waardeloos. We vroegen onze technici wat er nodig is om een ​​vergadering of conferentie tot een succes te maken als het gaat om de invloed van de akoestiek van de ruimte als het gaat om spraakoverdracht.

    1. Je hebt het over galm. De meeste mensen zijn meer bekend met het woord echo. Is er een verschil?

Ja, galm en echo zijn niet hetzelfde. Het verschil zit hem in de tijd die het geluid nodig heeft om de bron te bereiken. Nagalm keert binnen 0,1 seconde terug naar de bron; iets meer dan 0,1 seconde wordt een echo genoemd.

     2. Als we het over geluid in kamers hebben, wordt vaak het woord akoestiek gebruikt. Wat is akoestiek?

Akoestiek is de invloed die een ruimte heeft op het geluid en de weerkaatsing van geluid. Als mensen zeggen "deze kamer heeft een slechte akoestiek", bedoelen ze dat de kenmerken van de kamer niet ideaal zijn voor het gebruik dat ze voor ogen hebben. Dat kan bijvoorbeeld gelden voor een stadion, maar ook voor een kerk, een collegezaal of een zaal in een hotel waar wordt vergaderd. Opgemerkt moet worden dat er een groot verschil is in akoestische prestaties, afhankelijk van het gebruik. Een concertzaal is perfect geschikt voor de reproductie van onversterkte instrumenten, maar zonder aanpassingen niet voor rockconcerten. Poppodia en discotheken daarentegen zijn ontworpen voor maximale geluidsabsorptie en zijn daarom niet geschikt voor klassieke weergave.

     3. Hoe kun je de akoestiek van een ruimte aanpassen?

Het behandelen of manipuleren/bewerken van de akoestiek van een ruimte kan op verschillende manieren:

  • Fysiek: het aanpassen of herconfigureren en manipuleren van de ruimte bijvoorbeeld door het toevoegen van demping of reflecterende materialen, het verlagen van een plafond of het verplaatsen van podium en/of luidsprekers .
  • Kunstmatig, door middel van apparatuur die het geluid kan bewerken. Door gebruik te maken van signaalfilters die in de klankmengtafel worden ingesteld, worden er aanpassingen gedaan op frequentieniveau. De frequentie (golflengte van het geluid) die akoestisch ongewenste effecten heeft, kan heel precies worden uitgefilterd om een ​​goede weergave te krijgen.

     4. Kun je als AV-bedrijf fysieke aanpassingen doen aan de kamer van de klant?

Dit is mogelijk, afhankelijk van de specifieke situatie zijn oplossingen overal toepasbaar.
ACS is specialist in het bouwen van tijdelijke congreszalen in beurshallen en heeft daardoor een verregaande invloed op de fysieke eigenschappen van deze ruimtes. De positie van het podium, luidsprekers, het ophangen van geluidwerende gordijnen, het leggen van tapijt en het plaatsen van gestoffeerde stoffen, zorgen ervoor dat reflecties verminderd kunnen worden.

     5. Hoe zorg je ervoor dat de stem hoorbaar is voor iedereen in een ruimte?

De audiotechnicus heeft verschillende middelen tot zijn beschikking waarmee hij stemgeluiden omzet, versterkt en verfijnt.
De belangrijkste tools zijn het mengpaneel, de equalizer en de versterker.

  • Na de microfoon is het mengpaneel de eerste fase waar het geluid wordt verwerkt. Hier vindt de eerste versterking en verfijning plaats, specifiek voor elke bron (= de oorsprong van het signaal).
  • Vervolgens worden in de mixer alle bronnen gemixt tot 1 signaal, het mastersignaal. Dit signaal gaat vervolgens door een equalizer die het signaal specifiek voor deze kamer aanpast.
  • Ten slotte gaat het signaal door een versterker, waar het volume per luidspreker (groep) kan worden aangepast.