Dieper graven in audiovisuele technologie - Deel 1

Via een aantal interviewsessies is ACS audiovisual  solutions met haar technische specialisten wat dieper in de audiovisuele technologie gedoken. Ze wilden weten tegen welke vragen of problemen de technici in hun dagelijkse werk aanlopen. Indien nodig worden deze antwoorden toegelicht met wat theorie, omdat het soms nodig is om wat meer achtergrondinformatie te hebben om te begrijpen waarom voor een bepaalde oplossing is gekozen.

Onderwerp: Audiotechnologie

Audiodeel 1

Bij evenementen zien we dat er meer aandacht komt voor video, verlichting en decoratie. Het meest elementaire instrument dat ons op het gebied van technologie ter beschikking staat, is geluid, maar dit wordt vaak verwaarloosd. En toch is een goede geluidskwaliteit essentieel voor het succes van een evenement. Zelfs als je een spreker op TEDx-niveau hebt, als de presentator niet duidelijk kan worden gehoord door het publiek op de achterste rijen, is de presentatie waardeloos. We vroegen onze technici wat er nodig is om een ​​vergadering of conferentie tot een succes te maken als het gaat om de invloed van de akoestiek van de ruimte als het gaat om spraakoverdracht.

    1. Laten we bij het begin beginnen: een technicus heeft het niet over geluid, maar over audio. Wat betekent geluid?

Het woord audio komt uit het Latijn en betekent letterlijk "ik hoor". In de alledaagse taal wordt audio gebruikt voor alles wat te maken heeft met het omzetten van geluid in een elektrisch signaal. Dit kan zowel in analoge als digitale vorm. Bijvoorbeeld; de omzetting van geluid in een elektrisch signaal is mogelijk via een microfoon die de geluidsgolf via een membraan omzet in een elektrisch signaal. Dit signaal wordt vervolgens verwerkt via een geluidsmengpaneel, versterker en uiteindelijk hoorbaar gemaakt door luidsprekers.

     2. Hoe bepaal je welke audioapparatuur op een locatie nodig is?

Het is van groot belang dat we eerst kijken naar de ruimte waar het evenement plaatsvindt. Als we de ruimte nog niet weten, plannen we altijd eerst een locatiebezoek. We kijken naar de afmetingen van de kamer en welke materialen zijn gebruikt voor de decoratie en het meubilair. Natuurlijk is het essentieel om te weten wat er tijdens het evenement gaat gebeuren, en dit is de eerste vraag die gesteld moet worden. Komt er een muzikaal optreden, zang of alleen presentaties? Om hoeveel luidsprekers gaat het, hoeveel deelnemers worden er verwacht? Komen er vragen uit het publiek etc. Spraak gebruikt veel minder frequenties dan bijvoorbeeld een muziekuitvoering. Dit is allemaal belangrijk om te plannen welke apparatuur we nodig hebben voor het evenement.

     3. Waarom klapt een geluidstechnicus vaak in zijn handen als hij een kamer binnenkomt?

Met deze eenvoudige handeling krijgt de technicus een idee van hoe de nagalm van de kamer is. Wanneer een geluidsgolf in contact komt met gladde en harde voorwerpen, wordt een deel ervan weerkaatst. Vooral bij zachte materialen zoals gordijnen en tapijten wordt een deel van het geluid geabsorbeerd. Het geluid dat achterblijft “hangt” als reflectie in de ruimte en dit wordt galm genoemd. Dus door in de handen te klappen, krijgt de technicus al een idee van hoe geluid zich gedraagt ​​in de betreffende ruimte.

     4. Zijn er ook meer geavanceerde manieren om te controleren hoe het geluid zich in een ruimte gedraagt?

Om de klant zo goed mogelijk te kunnen adviseren, maken we altijd een “audioshoot” voor de grotere zalen waar we gaan werken. Er zijn verschillende programma's beschikbaar om nauwkeurig te berekenen hoe de audio naar de geselecteerde luidsprekers in de zalen moet worden verdeeld. Zoals we weten, zijn de doelstellingen van een conferentie anders dan die van een popconcert. Het belangrijkste is dat iedereen in de zaal (zoveel mogelijk) dezelfde beleving heeft tijdens het evenement, waar je ook bent in de zaal. Tijdens de opbouw van een evenement wordt, nadat de luidsprekers zijn geplaatst, een analysator gebruikt om te controleren of de doelstelling is behaald en zo nodig bij te sturen. Tijdens de meting kijken we ook of de verschillende luidsprekers op tijd staan ​​en een vertraging kunnen toevoegen.

Dit is het eerste deel over audio. Binnenkort komt er een vervolg op deze tekst.